gylle

Trådstartare
Håller på att bli gråhårig när jag gogglar runt hittar olika uppgifter överallt och inga uppgifter på andra bitar. Någon som har mer kunskap om majs som kan reda ut det hela lite ?

Majs är klart det foder som är mest intressant som toppning/balansering av vårt mkt proteinrika hösilage, det handlar inte om några stora givor så kommer inte vara någon fara att det blir för mkt stärkelse.

MEN jag hittar olika uppgifter överallt om det faktiska innehållsvärdet i majs. Efter mkt läsande anar jag att det handlar om att det finns olika sorters majs som har väldigt olika innehållsvärden. På vissa ställen anges majs nästan som betfor innehålls mässigt alltså 65 smrp / 12,7 MJ medans på andra ställen anges 30 smpr / 13,5 MJ (och flera angivelser däremellan också för att göra det ännu roligare). På en sidan nu hittade jag en som skrivit (rörde sig om kycklingar så det handlar klart där om deras smältbarhet men det visar en hint på att det just är väldigt olika i olika majs) "Vanlig majs har ca 8% medans fodermajs har bara 3% protein" .

En annan sak som står på flera ställen är att majs är mkt selen rikt dock kan jag inte hitta några siffror på hur mkt selen det egentligen innehåller någonstans.

Sen kommer vi till nästa bit var sjutton får man tag på krossad fodermajs jag vet att svenska foder förr hade krossad majs i sitt sortiment (vilken sort har jag ingen aning om) men hittar inget där nu och inte heller hittar jag någon annanstans heller får bara napp på några syra märkesfoder som har flingad majs i sitt sortiment men sett till innehålls värdena så handlar det då om "vanlig" majs med högre protein och det är fodermajsen med låg protein jag är på jakt efter.

Samtidigt så vet jag att det föds upp majskycklingar logiskt borde det finnas krossad majs att köpa för dessa små dunbollar kan ju knappast knapra i sig hel majs, har dessutom sett ett par kommentarer att någon köpt just en säck krossad majs till sina höns (ja det är mest fjäderfä sidor man ramlar in på när man söker på majs).

För att sen göra det hela ännu klurigare så skickade jag min mor inom en foderaffär för att se om de hade krossad majs och hon kom hit med en säck flingad majs helt omärkt utan någon som helst innehållsförteckning och med kommentaren de hade denna och pellets.

Aha tänkte jag majs finns i pelletsform och började googla. Jag hittar en enda omnämning om majs i pelletsform och det var i en undersökning om kor alltså inte någon fodersida, för övrigt hittar jag något som benämns majspellets som burströ till smådjur och i det fallet handlar det om pellets som är gjorda av spån och majs ?

Så innan jag är helt gråhårig kan någon vänlig själ som vet något om ovanstående reda ut det hela lite.
 
Sv: Majs

Hittade ett värde på selen i majs 0,1 mg / kg TS
Mer info här http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php?dyr=hest&fortype=1&env=Fortype&fornr=84

I min foderbok står att majs ska vara värmebehandlat eller microniserat till häst. Stärkelseinnehållet är högt och majsstärkelsen är svårsmält (stärkelsemolekylerna är långa och förgrenade). Innehållet av fibrer och mineraler är lågt.

Har för mig att HH skrivit en del om majs på forumet förut!

Top Speed fanns det förr ett pelletsfoder som hette, innehöll ganska mycket majs, vet dock inte om det finns fortfarande!
 
Sv: Majs

Hittade ett värde på selen i majs 0,1 mg / kg TS
Mer info här http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php?dyr=hest&fortype=1&env=Fortype&fornr=84

I min foderbok står att majs ska vara värmebehandlat eller microniserat till häst. Stärkelseinnehållet är högt och majsstärkelsen är svårsmält (stärkelsemolekylerna är långa och förgrenade). Innehållet av fibrer och mineraler är lågt.

Har för mig att HH skrivit en del om majs på forumet förut!

Top Speed fanns det förr ett pelletsfoder som hette, innehöll ganska mycket majs, vet dock inte om det finns fortfarande!

Hmmm 0,1mg/kg kan ju inte precis anses som särskilt selenrikt :confused: trodde det låg betydligt högre.

Den biten att det skall vara värmebehandlat/microniserat handlar om stärkelsen vid högre givor och alltså inte ett måste vid mindre givor, jag kommer att hålla mig långt under dessa maxvärden för stärkelse.

Majs har enligt vad jag har hittat (vet inte vilken sort om det skiljer även på den biten) Kalcium 0,3, Fosfor 2,7, Magnesium 1,0 så till vårt hö som behöver just denna kvot med högt fosfor jämfört med kalcium är det perfekt. (Betfor är ju tvärtemot med högt Kalcium och lågt fosfor vilket ytterligare spär på åt fel håll för oss)

Är inte ute efter ett färdigfoder utan vill ha ren majs.
 
Sv: Majs

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några värden. När jag jobbade på Irland så fodrade vi med majsflingor. De lades i blöt och fodrades sen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
A
Foder & Strö Hej käre bukefalister Jag letar en tråd som handlade om vad olika foder är bra för, vad de ger för resultat och för vilka slags...
Svar
7
· Visningar
1 071
Senast: Ellyne
·
T
Hästvård Min kallblodstravare kom hit i maj 2006. då var hon enormt fet och omusklad. Hon är nu 18 år, har gått på trav, men sedan 10 år har hon...
Svar
18
· Visningar
1 859
Senast: Djurjouren
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp