MAJS i foderstaten

G

gittan

Vad som går att läsa sig till så är majs helt ok att ge till hästar och man kan i många tabeller se dess innehåll. Majsen brukar vara krossad och torkad. Nu är det så att jag har fått stooooora mängder torkad popcorn majs, (så där 50kg) som jag kokar och ger till hästarna. Då är majsen mjuk men med lite motstånd, inte som våran vanliga majs, men det går att få i nageln. Hästarna älskar detta. Vad tror ni om att ge detta i fodret? Hur stora mängder (per kg häst och dag)? Skillnad att ge till dräktiga ston?

Mycket tacksam om ni har några synpunkter på detta.

Sv: MAJS i foderstaten

Om jag förstått saken rätt nu, så innehåller 1 hg poppad majs lika mycket energi som 1 dl olja. Skillnaden mellan dessa är, att olja kan ge en viss påverkan på magen medan majs fungerar stabiliserande.

Oljan skall man väl inte ge i allt för stora mängder pga dess inverkan på mage och tarm, så när det gäller majs bör det alltså inte finnas någon begränsning så länge övriga kvoten bibehålls.

Majs innehåller mest stärkelse av alla foderspannmål. Poppad majs är dock lättsmält (vilket obehandlad inte är) så risken för att poppad majs skadar tarmfloran är inte större än med havre, så samma utfodringsbegränsningar kan tillämpas. HH

Det är inte poppad majs som jag ger dom utan torkad majs som jag inte poppar utan kokar. Om jag förstår det rätt så har majs lika mycket energi som havre men lägra protein så det borde inte vara skadligt men det står i en bok att vete och majs är lämpligare i tävlingsstall än på stuteriet eftersom de inte har en fullgod aminosyresammansättning för växande hästar. Men det står inget om i vilka mängder. Eller om det är lurigt att ge till dräktiga ston. Jag blir inte helt klok.:confused:

(knapplån)

Stärkelse kan vara skadligt för hästen i för stora mängder...det räcker inte med att bara titta på energi och proteininnehåll.
Vete skulle jag inte fodra mina hästar med tex...
Många gånger kan dessutom fodermajsen vara av tveksam kvalité, det som man i tex USA inte kan sälja till människoföda har en förmåga att gå på export som foder...

När du säger stora mängder vad menar du då? En dl per häst eller ett kg? Kvaliten tror jag itne att det är något fel på eftersom det inte är fodermajs utan "popcornmajs" och popcornen smakar helt ok:D Borde jag låta bli att ge det???

**KL**
gammal tråd men..
Pratade foderförsäljaren där jag handlar foder och de hade inte den pressade majs man ofta ser i müsli utan bara vanlig torkad majs. Gissar att denna inte är optimal till häst som den är. Kan denna poppas? Om man ska koka, kur länge ska det kokas innan det blir mjukt? Eller, finns det någon foderförsäljare som säljer just "cornflakesvarianten" (nästan) ;). Jag är ocså intresserad av att hitta torkade morötter o torkade äpplen, vem säljer sådant tro?
U

St Hippolyt säljer "Cornflakes majs" Har använt det ett tag och hästarna älskar det :) Jag fick dock vänja in det mkt försiktigt, annars så blev det att dom svullna om benen. Men det hände mig 1 gång på alla månaderna jag använt det.

Varför vill man ge häst majs? Hög stärkelse är väl inget att sträva efter i en foderstat?

Majs kan vara ett bra komplement till ett mycket proteinrikt grovfoder. Det t ex väldigt vanligt i vissa länder att man har ren lusern som grovfoder kompletterat med majs som kraftfoder.

St Hippolyt säljer "Cornflakes majs" Har använt det ett tag och hästarna älskar det :) Jag fick dock vänja in det mkt försiktigt, annars så blev det att dom svullna om benen. Men det hände mig 1 gång på alla månaderna jag använt det.

Bara nyfiken; Varför vande du in majs som foder till dina hästar?

Bara undrar vad det finns för mycket stärkelse i mer än majs?
Har liksom aldrig tänkt på det förr, men hur är det med korn & betfor?
Varför är stärkelse inte bra?

Spannmål dvs ex korn och havre innehåller stärkelse.
Hästar har svårt att bryta ner stärkelsen speciellt om de får för mkt och det kan då ställa till med problem för grovtarmens bakterieflora.

Min ena häst magrade rejält när hon togs från träning, jag fick rådet att ge Majs (inte bara såklart) men ge som tillskott. För att hästen skulle gå upp i vikt. Och det gjorde hon ! Och jag vet 3 andra i mina trakter som gett majs för att hästarna skulle gå upp i vikt. Och det har funkat på alla.

Majs hör till de fodermedels vars stärkelse har svårast att brytas ner i tunntarmen. Olika typer av värmebehandling som poppning el ångbehandlig gör den mer lättsmält.
PL

När vet man om hästen får för mycket stärkelse?

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 453
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 719
Senast: mumrikan
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka