Maine Coon

Evenstar

Trådstartare
Jag är lite sugen på denna ras. De verkar så mysiga :love:

Nu är det så att jag har sett en annons om kattungar av denna ras. Föräldrarna har stamtavla och har vunnit priser på utställningar står det. Kattungarna däremot har ingen stamtavla eftersom uppfödaren inte är medlem i någon klubb.

Är det någon som kan något om sånt här? Behöver man stamtavla? Jag har inte direkt tänkt ställa ut, och jag har inte tänkt mig någon avelskatt heller.
På mainecoon-katten.se skriver de att man absolut inte bör skaffa en katt utan stamtavla (det är kattens identitetshandling, ingen stamtavla = ingen raskatt), och att man inte kan få en stamtavla i efterhand. Är det då rimligt att köpa en kattunge för mellan 3-4000?
Har bara haft huskatter innan och har då inte ens behövt tänka på sånt här...

Sv: Maine Coon

En raskatt ska alltid ha stamtavla, annars är det något skumt med säljaren. Stamtavlan är lika viktig för en sällskapskattköpare som för utställare och uppfödare. Att vara med i en klubb kostar omkring 200-350 kr/år, och stamtavlor kostar 100-200 kr/st. Är man inte med i en klubb kan det vara för att man är utesluten på grund av regelbrott eller dålig katthållning eller för att man vill spara in på alla de kostnader som seriösa uppfödare lägger ut på sin kull.

Finns det inga stamtavlor finns det inget som bevisar kattungarnas härstamning eller eventuell rastillhörighet, och blir det något fel på kattungen har du inget bevis på vem som sålt den. Om du ens får tag på säljaren efteråt kan hon/han neka till att katten kommer därifrån.

Uppfödare som inte registrerar ungarna har inte det försäkringsskydd som de flesta andra uppfödare har, som innebär att du kan ha kattungen försäkrad utan karenstid från första dagen, och du kan inte heller livförsäkra en katt utan stamtavla. Skulle det visa sig att kattungen är riktigt sjuk kan det därför i värsta fall sluta med att du förlorar katten du har betalat ganska dyrt för samtidigt som du har lagt ut en massa pengar för veterinärkostnader.

Det kan vara mycket lidande bland djuren hos sådana uppfödare som inte följer några regler, och det är inte heller omöjligt att det kan vara stulna katter inblandade. Förutom att det är riskabelt att köpa därifrån får man tänka på om det är verksamhet man vill stödja.

Raskatt utan stamtavla=helt OK. Raskatt utan=registreringsbevis ej OK. Eller snarare, utan registreringsbevis har du bara uppfödarens ord på att katten du köper är renrasig och du väljer själv hur mycket du vågar lita på personen.

När det gäller SVERAK är registreringsbeviset inbakat i stamtavlan. De flesta förbund har det inte så. Dessutom går det alldeles utmärkt att registrera kattungar och få ut stamtavlor utan att vara medlem i någon kull. Inom tex. TICA går det alldeles utmärkt.

Eftersom vi snackar om maine coon skulle jag dock inte rekommendera att du köper från en busk-uppfödare. De flesta maine coon-uppfödare testar både för HCM och HD och gör man sig inte ens besväret att registrera kattungarna tvivlar jag på att man tar sig besväret att HCM- och HD-testa. Dessutom är ju stamtavlan i det här fallet bra att ha för att kolla hälsobakgrunden på Pawpeds. Där läggs alla testresultat ut, förutsatt att hälsoprogrammet följs.

Jag skulle aldrig betala 3000-4000 kr för en katt ifrån en buskisuppfödare.

Som Sol skriver finns det förbund som inte utfärdar just en stamtavla för alla katter, däremot får du alltid någon form av officiellt papper (utfärdat av förbundet då) på katten.

Köp INTE en katt utan ok handlingar. Den som slarvar med det enkla och i sammanhanget billiga (registrering kostar 200:- av en kattunges "produktionspris på 5-7000:-) kommer väl med största sannolikhet inte lägga energi och pengar på sånt som är riktigt viktigt, som kostsamt hälsoarbete...

Verkar konstigt att kattungarna inte har stamtavla, köp inte, kan vara blandras.
Det fins ju äldre katter att få tag på om du tycker priset är förhögt för en kattunge. Eller varför inte skaffa en foderkatt :)

må dom va fina men ha i tankarna att de kan finnas anledning varför den sk uppfödaren inte reggar kullen. Om föräldrarna har så bra stamtavla kan man ju fundera varför h*n ej reggar dom.
Main coon har ju ett hälsoprogram mot HCM och HD tror knappast föräldrarna är kollade.. föräldrarna kan ha andra fel som gör dem olämplig att ta kull på..

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag vill skaffa en katt och är intresserad av raserna Maine Coon och Ragdoll. Tänkte om ni kan berätta lite om dom olika raserna då jag...
Svar
16
· Visningar
18 254
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Vi är på gång att skaffa katt och vi har fastnat för maine coon. I helgen ska vi åka och kolla på kattungar hos en uppfödare. Är det...
Svar
15
· Visningar
7 388
Senast: Sorbe
·
Övr. Katt Nu är det bestämt att jag och karln ska skaffa oss en Maine coon, vi ska bara vänta på att "vår" kull ska födas :) Jag vet inte exakt...
Svar
11
· Visningar
7 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka