Magtrassel

kisse

Trådstartare
Har en fblvallack som alltid varit tunn. För tillfället är han ganska "tjock" för att vara han, man ser revben, men han har rund rumpa och lite rygg. Han är mer bukig.

När han kom till stallet för många år sedan var han som ett benrangel och det är han absolut inte nu. MEN... Vissa dagar tycker jag det luktar surt när jag mockar. Förr var det nästan vattentunna diarreer, nu är det bollar så magen är ju bättre, men inte bra.

Han äter nu drygt 1 kg kornkross, 2 kg groov 125, 1 kg lucern, 0.3 kg betfor (torrvikt). Han kan gott äta mer, men just nu går han ute hela dagen o inne nattetid = 2 mål inne. Fritt hösilage. Betet börjar ta slut så nu from nästa v kommer han öka till 3 givor/dygn inne.

Det är en kräsen kille som ratar saker som luktar konstigt/annorlunda mot det han är van vid.

Har inte kollat magsår, men det kan han mycket väl ha. Han både krubbiter o väver. Skickat träckprover de senaste 2.5-3 åren och han har alltid nollat.

Tips på "snäll mot magen mat" som man kan bli lite fet av?

Sv: Magtrassel

Hej

Har fått tips om att Equi-Jewel.
Det är speciellt väl lämpad för att stödja muskelutveckling och matsmälningssystemet och lämpar sig för alla hästar. Equi-Jewel är ett lättsmält foder som innehåller mycket kalorier och protein.

Jag ska köpa Max-E-Glow från Brogaarden :) läs om det på deras hemsida.

Om din häst har problem med magen så är STOMACH-PLUS något bra :)

Skickar ett mejl till dig med länkar :) för jag vet inte om man får länka här?

Varför kollar du honom inte gällande magsår? Om symtomen finns där så kommer han troligen inte bli bra förren han får medicin, alla klarar tyvärr inte att läka ut det själva. Nu verkar det ju blivit bättre men det där sista kan de behöva hjälp med.

Under tiden så skulle jag ge snäll mat och i detta fall innan jag visste om han har magsår eller inte ge endast grovfoder, lucern, linfrökaka och betfor som foderalternativ. Korn och pelleterat färdigfoder har varit rena döden för mina maghästar och endast förlängt läkandet. Nuvarande behöver Gastrogard för han fixar inte att läka själv trots alla tänkbara åtgärder innan.

Jag har alltid fått höra att korn är svårsmält och inte så bra för hästar överlag.

Ös på med Groov 125 (man kan ge upp till 6kg uppdelat på olika mål) och du kommer att få resultat, tillsammans med ett någorlunda hö är det bäst anser jag! :laugh:

Får han fritt ensilage inne också (alltså även på vintern)? Så där riktigt lättsmält foder brukar vara betfor, vetekli och soja, men eftersom han faktiskt håller hullet på det han får nu så skulle jag koncentrera mig på grovfodret. Kanske högre ts skulle kunna hjälpa till?

Vegetabilisk olja, tex raps eller linfröolja!
3 dl rapsolja ger ungefär lika mycket energi som ett kg havre eller 1 kg Groov, oljan behöver dock vänjas in långsamt och fördelas på flera mål om dagen.

Vitafor Derby är ett kraftfoder med mycket energi och endast 7,6 % stärkelse!

Lucern kan du öka på mycket av, ta bort Groov125 istället, lucern är mycket bra foder för hästar med magsår. Ta bort kornkrossen olämpligt till häst med magsår.

Räkna foderstaten och kolla att du inte fodrar med stort proteinöverskott då det går åt energi att ta hand om överskottet.

Jag hade börjat med att ge hästen enbart grovfoder; lusern och stråfoder (hö, hösilage etc). Och en rejäl dos med t ex MagTarm från Krafft. Blir hästen bättre/bra på det, hade jag inte meckat mer än så, äter hästen lusern räcker oftast det. Nu ser jag inte om det är ett fullblod som går på banan, i så fall kan det behövas mer energi, och då hade jag undvikt spannmål för en känslig mage.

Om hästen inte blir bättre på ovanstående grovfoderdiet med magstabiliserande hade jag tagit den till klink för att vidare utreda möjligheten för magsår.

Det har hänt grejer sen sist! :)
Har lagt till kraffts röda musli och linfröolja, och han har lagt på sig ytterligare senaste veckan. Det är en häst som gått på banan och förhoppningsvis snart kommer ut igen efter en sena, har ännu inte bestämt mig... Tycker att han verkar vara en sån som behöver jobba för att "bli fin", vilar han eller rids lättare i skog och på ridbanan tenderar han att falla ut. Fråga mig inte varför? Tror inte att det enbart beror på förlorade galoppmuskler, utan kanske att han inte känner att han "behöver äta" för han då inte gör av med så mycket?

Han har fri tillgång på grovfoder inne, kanske äter 8 kg nu(?) med bra värden för att vara förra året. Ute har han bara bete fortfarande, 8 timmar/dag. Han har att göra med gräset, men det är ju inte så näringsrikt längre. Meningslöst att börja fodra ute redan nu då jag har gjort det några gånger men de är inte intresserade så länge det finns gräs, de använder mina fina matportioner som toalett bara...

Ska försöka fota honom för min egen del, en gång/v. Men det går ju så fort, både när han tappar och sen kommer tillbaka...

Har du någon koll på den där MagTarm och dopingreglementet så här i huvudet?

Har själv en känslig fullblodskille. Han reagerar negativt på spannmål, blir svullen i benen och lösare avföring. Tolkar det som att det är svårsmält, blir mkt slaggprodukter.
Groov 125 + lusern = :)
Stomach-plus har funkat mkt bra, även hovarna har blivit bättre med detta.

Ja, jag gick tillbaka till groov 125 o lucern enbart efter att ha läst på om den där stärkelsen i spannmål... o det var ju mer stärkelse i muslin än i grooven. Där ser man... Man lär så länge man lever ;)

Ge honom en bakjäst om dagen och linfrökaka så blir magen i bra form och han kan tillgodogöra sig fodret bättre och blir därmed finare.
Räkna ordentligt på foderstaten för som föregående har skrivit så går det åt mycket energi till att ta hand om proteinöverskottet. Det utnyttjar man ju till lättfödda hästar.
Ge hellre lucern än en massa färdigfoder som innehåller stärkelse för stärkelse är en riktig magdödare. Men se upp med lucernet så att det inte blir proteinöverskott. Prova också att ge olja men vänj in väldigt försiktigt.
Betfor är även det snällt mot magen.

Givetvis är det viktigaste att han får ett grovfoder som verkligen passar honom med högt Mj innehåll.

Är han bukig tänker jag direkt proteinbrist. Nu kanske du har rättat till det, med lusern och groov så det kanske börjar gå åt rätt håll? Men när du försöker få upp en häst i hull så koncentrera dig snarare på ryggen än på magen i första hand. Att magen blir rund är inte positivt om inte ryggen blir det också.

Sen funderar jag lite ang. grovfodret, bra värden för att vara fjolårets? De enda värdena som försämras är ju vitaminer, de andra förblir samma. Antar att du har analys, eftersom du vet att det är bra värden? Med en analys underlättar det ju att hjälpa till med vad hästen ev. kan behöva. Framför allt i ett sånt här läge när man ska ha upp hästen i hull. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Var inne på klinik idag med min häst och fick konstaterat att han har shivering. Tydligen så kan det underlätta för honom om man slopar...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: Luleå
·
Foder & Strö ...till allt för smal, KRÄSEN 1-åring på bete. Han är fullt frisk,parasitfri, fina tänder, pigg och glad, äter bete och hö med god...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: queenie
·
Distans vad får era hästar för foder och träning plus lite fakta om dem... min egen ponny: 2-3 ggr hård träning med vagnen,1 ggn hård träning...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur