Magtillskott

Sv: Magtillskott

Ja, jo, en sån genomgång har jag ju självklart gjort och bland annat kommit fram till att han bör äta hö och inte hösilage. Men nu går inte det, och därför skulle det vara bra om han fick lite hjälp att hålla magen glad.

Hästen har kroniska problem med magen på grund av taskig barndom med på tok för tidig avvänjning för att mamman sinade samt kraftiga parasitangrepp.

Hej!

Jag antar att man skulle kunna kalla min tjej för en maghäst, hon är alltid mer rinnig än fast vintertid. Sommartid på gräs inga problem, men så fort gräset är slut blir hon sämre.

Hon har gått på fri tillgång på silage (och var då bättre i perioder- troligtvis i de perioder med mer torrt/gott silage, hon är kräsen dessutom) och nu i vintras på begränsad mängd hö. I vintras var hon klart sämre och fick jäst som gjorde mycket marginell skillnad. Så här i efterhand har jag börjat tro att hennes magproblem kom av för lite ståfoder. Hon fick 10 kg enligt foderstaten, men eftersom stallägaren vägrar ge det mesta inne och en av hagkompisarna fick 1 kg till frukost misstänker jag att 2 kilo försvann där. Hon är dessutom ranglåg och flyttar sej alltid om nån annan häst kommer, så gissningsvis rök nåt kilo till där. Sen misstänker jag att stallägaren ger för lite också (trots att jag betalar extra för att få mer), så jag tror hon fick absolut max 7 kg, snarare mindre än det. I år kommer jag väga alla påsar och se till att hon får minst ute, så hon får i sej allt.

Många hästar får ju problem med silaget för att det blir så olika innehåll i alla balar (iaf om man har en mindre nogräknad bonde som skickar åt en silage från olika åkrar och utan analys). Hästen mage hänger liksom inte med.

Jag hade testat jäst och utökad grovfodergiva innan jag la pengar på dyra tillskott. (Jag hade nog tagit träckprov för att se om nåt saknas också- jag kände en häst för ett par år sen som hade e-coli-brist..).

/Lavinia

Han får i sig generöst med stråfoder i och med att han står på halm som han äter med god aptit och som hjälper till att stabilisera magen. Hösilaget är av ypperlig kvalitet.

Men halm kan ju också vara dammig så då hjälper det ju kanske inte att ta bort höet? Om han äter av halmen kan ju den vara lika stor orsak till hostan som höet?

Om han hostar på morgonen vid morgonfodring av hö så är det kanske i själva verket stallets ventilation som är för dålig eller att det dammar för mycket i samband med fodringen? Eller att det sopas och ströas på kvällen när hästarna är inne, hästen kanske hostar nattetid oxå men då är det ingen som är där och märker det?

Om det är så att det inte är höet som är orsaken till hostan utan stallmiljön riskerar du både dålig mage och kronisk hosta. I ett stall jag praktiserade i åt alla hästar hösilage men halmen var väldigt dammig (jag ansåg inte den duglig till hästar men jag var bara praktikant) så en tredjedel av hästarna hostade då stallrutinerna dessutom var sådan att många hästar stod inne under tiden det mockades och ströades.

Senast ändrad:

Jag vet att hosta kan ha flera orsaker.

Men i det här fallet finns det ett tydligt samband mellan hostan och ett parti dammigt hö.

Hon rekommenderar stod det. Köpte en tidning för att läsa på tåget hem o i den stod det i en frågespalt. Hästmagasinet.

Jag undrar också vad Gastrofor innehåller, det enda som står är "vitaminer och mineraler". Och det får ju redan min häst i sin vanliga foderstat.

Jag undrar också vad Gastrofor innehåller, det enda som står är "vitaminer och mineraler". Och det får ju redan min häst i sin vanliga foderstat.

Jag läste också det och det säger inte så mkt.
Jobbigt med din häst. Vi har en häst som har hostat tidigare men hostan försvann när vi bytte till hösilage. Nu står det kanske redan men har du provat med ett ganska torrt ensilage (menar torrt hösilage)?

Jag tar det hösilage som ingår i stallhyran, och det är anpassat för häst dvs ganska torrt.

Ur magsynpunkt är det för övrigt i princip hugget som stucket ur magsynpunkt om han får hösilage nu, för höet är rätt finstråigt och det är inte heller bra för hans mage.

Jag har gott hopp om att hostan ska försvinna när han får hösilage. Han har morgonhostat i ett par veckor bara.

Du gör ju förstås precis som du vill men eftersom hästen har haft problem med magen och det dammiga höet nu inte används längre kanske hästen kunde fortsätta äta hö? Eller om ni ger foder ute, äta hö ute och hösilage inne? Eller kanske blanda? Bara en tanke

Jag har två äldre hästar som haft problem med hosta men de har inga symptom längre och äter faktiskt hö samt står på halm. Nu får de sitt mesta hö utomhus men hostar ingenting och veterinär kan inte höra några som helst andningsbesvär :).

Det hade kunnat vara en lösning, men det finns inget bra hö i stallet just nu.

Jag tänkte försöka slippa det, det är så slabbigt. Testar hösilage ett tag, så får vi se vad som händer.

Jag kanske ska förtydliga, han blir inte superdålig av hösilage och han har gått på det i förra stallet där det inte fanns möjlighet att få hö. De flesta högarna han lägger består av normala bollar, men han blir lätt gasig och ibland kommer det en rejäl rinnfjärt och dem får jag ner antalet av om jag kan ge riktigt bra foder. Nu när alternativet hö inte är aktuellt vill jag alltså försöka öka hans välbefinnande och skulle kunna tänka mig att prova något förtroendeingivande och inte allt för svindyrt tillskott.

Om jag nu skulle vilja testa jäst, hur mycket ska jag ge och ska det vara i torrfoder eller blötfoder?

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten... 2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: akleja
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 585
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 594
Senast: Keb71
·
Western Jag vet att det här egentligen borde läggas på hästvård men eftersom jag är intresserad av quarter specifict så lägger jag ändå här och...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: docskingcalibar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka