Magtillskott

svea

Trådstartare
Finns detta att köpa i Sverige? Var i så fall? Och är det någon som har provat och kan rapportera resultat?

Min häst har hela livet haft känslig mage och hösilage gör inte saken bättre. I vanliga fall får han hö, men har börjat hosta på morgnarna och ska därför få hösilage ett tag. Hellre lite lös mage ett tag än att han utvecklar kronisk hosta, liksom.

http://www.naf-uk.com/products/detail.php?id=94

Sv: Magtillskott

Vill oxå veta, det det verkar som min nye har problem med hösilaget. Förra årets skörd var ju mkt torr här nere, och årets har visats sig vara ganska blött och det gillar inte hans mage. Har oxå köpt torr-hö men han är känslig i luftrören och vill inte att han börjar hosta igen. Vad gör man lixom :crazy:

Det finns massor av probiotikapreparat på marknaden :) Jag har provat massor då jag haft en häst med superkrånglig mage för ett par år sedan. Det mest prisvärda, och det som även funkade bäst på min häst var Sure-Bio från Dodson & Horrell. Räcker länge, och relativt billigt om man jämför. Sedan finns tex Protexin, kraffts MagTarm, osv osv. Googla!! :) Ett annat billigt alternativ är vanlig bakjäst. Man kan även ge tex verum hälsofil eller proviva. Lycka till :)

De verksamma delarna verkar vara kalciumkarbonat och jästsvamp.
Det går säkert lika bra med lite vanlig bakjäst och betydligt billigare.

Min gammelhäst har också alltid varit krånglig och känslig med magen och jag har nog provat allt med fil och jäst, men han har visat sig allergisk mot soja och många färdigfoder innehåller antingen soja eller sojaolja och sen jag tog bort allt sådant så har han varit bra. Kör nu enbart på hö/hösilage och lucernstrå eller havre.

Finns detta att köpa i Sverige? Var i så fall? Och är det någon som har provat och kan rapportera resultat?

Min häst har hela livet haft känslig mage och hösilage gör inte saken bättre. I vanliga fall får han hö, men har börjat hosta på morgnarna och ska därför få hösilage ett tag. Hellre lite lös mage ett tag än att han utvecklar kronisk hosta, liksom.

http://www.naf-uk.com/products/detail.php?id=94

Jag har inte provat det där. Dock ger jag Probimin till mitt sto som haft en mycket dålig mage under många år. Probimin och halm vilket jag ger ett kilo om dagen har verkligen hjälpt henne och nu är hon riktigt bra i magen...

MMBetsybabe

Jag ger Probimin.

Bakjäst är ju levande jästkultur det ger jag inte alls, vet ju inte vad som händer i mag- och tarmkanalen av det. Proviva blåbär/nypon kan man också ge.

Frågade och fick svar från en tjej i England ang. denna produkten. Det är tydligen superbra säger hon!

Hej alla och tack för svaren!

Protexin har jag gett, men vet inte var man får tag på det nu för tiden. Måste veterinär skriva ut, eller finns det på postorder? Någon affär? Innan använde jag också bakteriebalans, men i samma veva som de drog in det så gick det rykten att man inte skulle få sälja probiotika i Sverige längre, men sen vet jag inte vad som hände.

Bakjäst har jag ingen lust att ge, vad jag har läst så har det ingen påvisbar positiv effekt på hästens mage. Det är ju andra sorters bakterier som jobbar i hästens mage och ska jag ge hästen levande bakteriekultur så vill jag ha sånt som faktiskt hör hemma i en hästmage.

Bakjäst har jag ingen lust att ge, vad jag har läst så har det ingen påvisbar positiv effekt på hästens mage. Det är ju andra sorters bakterier som jobbar i hästens mage och ska jag ge hästen levande bakteriekultur så vill jag ha sånt som faktiskt hör hemma i en hästmage.

Det var synd.
Bakjäst är det enda (eller i alla fall ett av de få) som verkligen har visat sig ge en positiv effekt på grovtarmen. Jästsvamparna medverkar till en bra miljö för rätt sorts mikroorganismer och det medför att fodret smäts och tas upp mkt lättare och på rätt sätt. Det finns flera vetenskapliga studier som visar på detta, flera av dem av V Julliand om man söker på yeast och equine får man säkert upp en del.

Bakjäst innehåller inga bakterier utan jästsvampar. Man har visat att de kan överleva genom hästkroppen ända fram till grovtarmen men de kan inte bosätta sig där dvs de förökar sig inte. Däremot är man osäker på hur de påverkar mikrofloran, bara att de gör det.

Jag har förstått det som att det är tveksamt om alla dessa tillskott med nyttiga tarmbakterier verkligen fungerar. Det finns ju både för människor och hästar. Dels är det osäkert om de verkligen lyckas komma fram levande till rätt plats, om man lyckas välja att tillföra just den sorts bakterier som saknas och dessutom måste man i så fall tillföra dessa ganska ofta.

Det finns ju inte 10 st olika mikroorg, eller hundra utan massor!!!

Tack för hänvisningarna till forskningen, läste ett par texter och det såg ju lovande ut till skillnad från den texten jag läste innan.

Bakjäst känns ju onekligen mer lockande för plånboken, så vi får väl testa.

Det finns ingen forskning för bakjäst så vitt jag vet vad jag läste. Däremot rekommenderar man inte bakjäst enlgt Cecilia Müller pga det är ett levande jästkultur som skapar gas i magen.

Det finns ingen forskning för bakjäst så vitt jag vet vad jag läste. Däremot rekommenderar man inte bakjäst enlgt Cecilia Müller pga det är ett levande jästkultur som skapar gas i magen.

:confused:

Om jag söker på V Julliand equine (dvs häst) yeast får jag upp 382 träffar!
De handlar om vanlig bakjäst som man köper i en livsmedelsaffär och består av jästsvampen Saccharomyces cerevisiae.

Dessutom har jag ganska svårt att tro att Cecilia Muller verkligen har sagt att man inte bör ge jäst för att det skapar gaser i magen! Det ska jäsa en hel del i en hästmage annars kan den inte tillgodogöra sig fodret.
Så var har du fått det ifrån?

prova gastrofor, har provat det med mkt bra resultat vet även andra som har det med bra resultat, ring eller gå in på homeeopathuset söderströms, han kanske även har ngt mot hostan ...

Oftast då det handlar on ensilage och lösa magar brukar det för det mesta bero på att man ger för liten giva. Kvaliten spelar stor roll med. Många ger tex grovfoder direkt på backen villket allt som oftast skapar magproblem. Har du provat höja ensilagegivan och har ni verkligen bra kvalite på ensilaget ? Många har faktiskt ganska kass kvalite utan att veta om det. Kunskapen om ensilage är inte sådär jättebra bland hästägare...

gå in på deras hemsida står om produkterna där... eller ring ohc prata med honom... min häst har haft jätteproblem med magen sen vi köpte honom, magsår bl.a nu är han som en ny häst...

Det går ju att ta träckprov för att kontrollera bakteriebilden, mineralbalansen och även om det finns blod i avföringen. Varför stoppa i hästen massa mer tillskott innan man verkligen vet var det är? Om det är någon brist sjukdom eller till med ett överskott, tex överskott av kalium kan ge magstörningar

Jag har också haft en häst med sk känslig mage. Innan jag köpte henne var jag fodervärd, och då höra att: hon har alltid varit dålig i magen..inget att göra åt. MEN när jag köpte henne och fick bestämma över allt, så ändrade jag om totalt i hennes foderstat, dvs analyserade grovfodret, bytte ut vissa fodermedel ( betfor som ex), skötte maskrutinerna och flyttade till mindre stressigt stall samt fri tillgång på grovfoder i hagen.

Hästen blev bra..bara sådär efter 18 år. Så det är inte alltid tillskott är svaret, man bör leta lite närmare så att säga..hitta grundorsaken. Min pålle kunde bli lös emellanåt, men det blev hon enbart av stress, när hon stressade upp sig. Men magen förblev alltid ok. Gav absolut inga magmedel utan bara ändrade om i miljön runt hästen samt vad hon åt och hur hon åt. Förra stallet hade lååångt mellan fodringarna, kassa maskrutiner och stressig miljö.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten... 2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: akleja
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 585
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 594
Senast: Keb71
·
Western Jag vet att det här egentligen borde läggas på hästvård men eftersom jag är intresserad av quarter specifict så lägger jag ändå här och...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: docskingcalibar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka