Magtarmbalanserande som INTE smakar något?

Alexandra_W

Trådstartare
Skulle köpa Bakteriebalans på GG idag. Men de har gjort om förpackningarna, och även texten på den. Det var länge sen de tog bort häst men det var ju bara en EU-detalj. Nu står det dock bara grisar och kalvar (upp till 6 mån), och jag blev osäker på om de gjort om innehållet med. Så jag vågade inte köpa.

Men då uppstod problemet vad ge istället. GG hade bara Krafft magtarmbalans och det är uteslutet - han rör inte ens kraftfodret och strejkar sen för säkerhets skull i en vecka till. Sen hade de Diamond V XP, som ju är jästkultur. Köpte det, får se om han äter det. Men är osäker på om det 'räcker' till?

Men vad finns det för andra som är smak- och luktfria? Var ju det som var (är) så bra med bakteriebalans liksom..

Sv: Magtarmbalanserande som INTE smakar något?

vad jag har hört så är det samma innehåll som innan, men de fick inte skriva att det var till häst då det inte gjorts tillräckligt mycket tester på hästar. Men när jag frågade på GG så sa de att det inte var något problem att använda. :)

Jag använde det på min lilltjej och det funkade kanon! Men nu när jag var där igen så hade de slut så jag fick köpa Kraffts magtarmbalans, ( hon äter som tur är ALLT:p ) men om jag vore dig så skulle jag testa att ge bakteriebalans ändå om du hittar. :)

Hittar gör jag ju, men endera är innehållsförteckningen omformulerad bara, eller så har de ändrat innehållet, för det står inte samma sak på hinken nu som innan. Ska se om jag hittar en gammal hink och kan kolla ordentligt.

Men ja, effekten har ju varit super, och jag har ju använt det långt efter ordet 'häst' försvann, men just nu vågade jag inte. Men ska forska mer i det då! GGs anställda litar jag tyvärr halvsju på i frågan, men man kan ju maila tillverkaren och fråga.

Pro Equo har jag inte hört någon häst som inte ätit, testa det..

Probimin (heter väl Probions motsvarighet för häst?).

SVarar flera:

Pro Equo är oslagbart, men jag vet faktiskt INGEN som ätit det frivilligt, den här gör det absolut inte.
Bakjäst äter han inte.

Det ska som sagt vara lukt- och smakfritt - vilket gör att båda ovanstående faller bort tyvärr.

Probimin frågade jag om smakligheten i en tråd förut, och det verkade vara hyfsat smakligt. Tyvärr tyckte inte herrn det. Min näsa tyckte det verkade vara hyfsat luktfritt, men kräsna mulen lyckades detektera att det var något 'fuffens' med maten.

Har du testat Pro Biosa Ipona? Det är framställt av fermenterade ekologiska äpplefibrer.

Det är det bästa medlet jag testat, luktar lite äpplecidervinäger-aktigt.

Nej, inte ens hört om faktiskt. Form? smak? Lukten, är den stark eller ganska svag? Han har som sagt radar-näsa skrället, och är helt sanslöst bra på att detektera minsta lilla 'kryddning'. (Och han tycker inte om äpplen, vet inte om det var därför han inte ville ha pronutrin, jag tyckte inte det luktade äpple alls, men det är ju äppelpektin).

Apropå lukt och smak - så av någon HELT obegriplig anledning så örter äter han oftast. Jag ger ibland 'magbalsam' som innehåller någon (minns inte vilken, ids inte kolla) ört som luktar STARKT. Jag trodde han skulle tvärvägra, men se DET gick bra. Även de flesta andra örtblandningar (inte tinkturer) har gott bra. Jag blev ju sponsrad med ett stooort paket med 'diverse' örtblandningar och han käkade glatt.

Dock om jag kryddade maten med magbalsamet så det 'stank' av den lukten, och försökte smyga ner liiite av ngt annat som luktade mindre, så nog fan lyckades han urskilja det.

Kan du inte blanda ut Probiminet med lite uppblött betfor? Tycker att Probiminet på sin höjd smakar en aning sött, borde döljas av betforn tänkte jag :idea:

ProFeed?
Det går i min kräsna gubbe hyfsat bra.
Han får Flexijoint för lederna, men det vägrar han äta blandat i maten. Så jag får lösa upp det i lite vatten och spruta i munnen.

ProFeed är på långa vägar inte tillräckligt för att magtarmstabilisera så. Då gör nog Diamond V lika mycket/lite.

PF skulle han säkert äta, men vill inte ge honom socker, och effekten är inte tillräcklig. Det är ju det som gör att det inte känns 'nog' med Diamond V/avdödad jäst.

Jag har en burk MicroBalans hemma, kan smaka lite på den nu när jag åker till stallet om du vill ;)

Tror inte den smakar mkt men är inte säker.

Det är typ samma som Probimin, man ger inte så mkt, 1 msk ca, är vitt pulver.

"Biologiskt aktiv mjölksyrakultur med matabolisk kostfiber".

Undviker jag gärna om jag kan. Av två anledningar. Dels för att han inte är över sig förtjust i det och i en månad drygt dagligen sprutats i munnen ändå, och dels för att han har en tandfraktur. Iofs kan man ju spruta på andra sidan bara, men vill inte bråka med hans mun om jag slipper.

Måste jag får han ju såklart i munnen, inget snack om saken. Men nu är det ju förebyggande under antibiotikakuren jag är ute efter.

Microbalans. Det verkar inte smaka eller lukta någonting. Mitt kräsna sto äter upp det blandat i kraftfoder utan att ens bli misstänksam i allafall. Hon har annars ratat alla sorter av bakteriebalans jag provat.

Pro Biosa Ipona är i bag-in-box-form med liten tappkran på sidan. Väldigt trevlig förpackning :) och behöver inte stå i kylen som ProEquo.
Äpplemust-liknande färg och konsistens. Smakar inte jättegott enligt mig men hästen gillade det, åt äpplecidervinägerhållet. Doftar ingenting vad jag kommer ihåg.
Biofarmab som saluför det i sverige. Googla och läs.
Som sagt det bästa magmedlet jag testat.

DÅ tror jag dessvärre han kommer att rata det =/

Verkar dock som mikrobalans är hyfsat lukt/smakfritt enligt tråden iaf. *går och googlar*

Fixat!

Smakar enligt mig absolut ingenting, inte ens lite sött. Luktar väääldigt svagt sött, inte någon särskild lukt men ska man hårddra det ordentligt och jämföra med något är det åt vaniljsocker :p

Lite svårt att få tag i men finns bla på Lillhästen.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka