Tualma
Trådstartare
Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund . Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat inne (ungdomarna sprang ut till bilen i morse när jag kom hem och skulle skjutsa dem, så jag såg honom inte då). Oklart om han kräkts tidigare under natten/morgonen, barnen kanske inte såg det och några mindre fläckar var intorkade.
Nu kräkts och haft diarré på förmiddagen.
Reagerar inte vid palpation av buken. Uppdragen buk. Okej allmäntillstånd. Nosade omkring och travade lite ute.
Der är en dvärgschnauzer på snart 3 år som aldrig varit sjuk tidigare, förutom klåda pga ohyra som valp. Mage åt det hårdare hållet, men aldrig varit helt förstoppad. Bajsade igår förmiddag men inte igår kväll, vilket är ovanligt.
Han äter fifty-fifty Magnusson light torrfoder och Mush.
Jag är nojig såklart. Är det kolecystit eller pancreatit som är förhöjd risk hos rasen? Pancreatit, väl?
Vi var i skogen igår så klart att han kan ga fått i sig något olämpligt bara.
Nu sover han och om han inte kräks något mer ska han få prova små mängder vätskersättning om några timmar, tänkte jag.
Men det är ju varmt också. Hur snabbt blir de uttorkade? Orolig sjuksköterske-matte, tacksam för svar .
.
Nu kräkts och haft diarré på förmiddagen.
Reagerar inte vid palpation av buken. Uppdragen buk. Okej allmäntillstånd. Nosade omkring och travade lite ute.
Der är en dvärgschnauzer på snart 3 år som aldrig varit sjuk tidigare, förutom klåda pga ohyra som valp. Mage åt det hårdare hållet, men aldrig varit helt förstoppad. Bajsade igår förmiddag men inte igår kväll, vilket är ovanligt.
Han äter fifty-fifty Magnusson light torrfoder och Mush.
Jag är nojig såklart. Är det kolecystit eller pancreatit som är förhöjd risk hos rasen? Pancreatit, väl?
Vi var i skogen igår så klart att han kan ga fått i sig något olämpligt bara.
Nu sover han och om han inte kräks något mer ska han få prova små mängder vätskersättning om några timmar, tänkte jag.
Men det är ju varmt också. Hur snabbt blir de uttorkade? Orolig sjuksköterske-matte, tacksam för svar .
.