Ja vilken sk-t sits, vrför kan saker och ting aldrig bara fungera som planerat.
Ang avvänjningen , tycker jag ff inte alls att det låter roligt att fölet blir så stressat , särskilt inte med tanke på att boxvilan i sig är så påfrestande mentalt. Jag hade nog övervägt att ge magsårsmedecin förebyggande under en längre tid, hör med veterinären när du har möjlighet.
Jag förstår dilemmat med stoet och det måste ju bli någon form av kompromiss mellan hennes och fölets välbefinnande, men det måste nog väga över för fölets del ,främst då stoet är vuxet och klarar den tillfälliga psykiska belastningen bättre, för fölet kan det ju leda till långavariga rent fysiska skador som magsår. Vi har en vuxen magsårshäst inackorderad i stallet och det är INTE roligt, varken för honom, hans ägare eller oss.
En undran jag har är hur pass boxvila måste fölet stå på? Skulle en liten sjukhage funka?
Själv gjorde jag så, att när min blev ordinerad boxvila så gjorde jag en liten hage utanför ett lösdriftskjul så framförallt mamman kunde röra sig lite upp och ner och sen fick jag sysselsätta dem bäst det gick. Krafften gavs utspridd över hela marken och tog ju någon timme för dem att plocka upp, mängder av grenar och kvistar las in samt obegränsat med hö gav sysselsättning.
Fölet hade en urpumpad fotboll och en båtfender som han lekte långa stunder med.
En annan tanke, du har ingen häst som de har gått ihop med innan skadan? Eller som stoet gått ihop med och som fölet kan bli trygg med. Då skulle du ju kunna turas om med de två hästarna att ta ut den ena än den andra så att den som togs ut fick gå i hage medan den andra höll fölis sällskap. Kan du dessutom ha hagen precis utanför de två som är förpassade till boxvilan/sjukhagen får fölet lite trygghet även från haghästen/mamma.
Men som sagt jag avvundas inte din situation , har ju själv varit i samma sits och vet hur jobbigt det är.