Magsårsmedicin föl??

maria_b

Trådstartare
Min fölunge står på boxvila under en månad till att börja med. Hon ska ha finadyne i 7dagar och vi blev även ordinerade att ge magsårsmedicin under dessa 7dagar.

Men borde hon egentligen inte ha magsårsmedicinen under hela boxviloperioden? Det är ju ett ganska stressande moment o samtidigt håller vi på att vänja av henne vid mamman så hon är väldigt upprörd emmellanåt.

Jag ska ringa veterinär imorn o rådfråga men vill höra mig för här så länge.

Mvh Maria

Sv: Magsårsmedicin föl??

Avvänjning i samband med boxvila och stress rimmar illa i mina öron i alla fall..

Kan du inte hoppa över avvänjning åtminstånde under tiden som fölet medicineras???
Det kan bli lite mycket för den lille kraken.

Annars i övrigt har vi använt Andapsin till "medicinungar"

AM

Andapsin eller gastroguard.
Gastroguarden är väldigt dyr.
Vet ej vilken som har bäst effekt.

Håller med , kan ni inte vänta med avvänjningen , känns som lite väl mycket på en gång.
Jag har stått i samma sits , dessutom med en hingstunge som man inte vågar ha kvar med odräktig mamma för länge.
Först fick de svår kvarka både sto och föl och sen skelletskada på fölet. Det hade underlättat för oss betydligt om vi vant av honom vid 6 mån men med allt som varit och komma skulle, kändes det inte alls bra så han har fått gå med mamma till nu dvs nästan 10 mån, först de sista veckorna har han sovit i egen box och inom 1 vecka ska han vänjas av helt och hållet.
Vi har en bra bit kvar att vandra för hans del vad gäller skador, ska upp till Ultuna på tisdag och för första gången får mamma inte följa med.
Men ska jag vara ärlig tror jag inte att han hade funnits kvar om vi vant av honom när man "borde", det hade helt enkelt blivit för tufft.
Hade inte din dessutom ett blåsljud?

MEN när han fått antiinflammatoriskt har jag gett magsårsmedecin i förebyggande syfte, gastrogarden var slut i hela stockholm så på veterinärs inrådan körde vi istället med losec mups som är samma sak, elelr Omeprazol., jag doserade om och blandade pulvret med filmjölk i spruta som jag sprutade in i munnen . Jag gjorde detta under ett antal veckors tid.

Svarar er alla:

Det är andapsin hon får och anledningen till boxvilan är senkontraktur (doh lindrig i nuläget).

Anledningen till avvänjningen som absolut INTE är optimal och är långtifrån vad planerna var från början:

Vi tog hem dem iochmed boxvilan, de har tidigare varit inackornderade i annat stall med fölkompis. Tänkte först ha dem i samma box som vanligt men insåg att det verkligen inte gick, då fölis blev hysterisk så fort vi tog ut mamman ur boxen och hon har både hoppat ur boxen innan vi hunnit stänga för gallret, klämt sig emellan o slitit sig på många vis så fort vi har tagit ut mamman. Det är så att stoet kan inte stå på boxvila hon med då hon helt enklet inte mår bra av det. Hon gjorde det förra året med ett annat föl och då tog hon ut ilskan över fölet som varken fick dia eller äta o fick sig ett bett såfort den kom för nära. Dessutom är stoet dräktigt nu igen så jag känner att hon också behöver må så bra som möjligt. För att kunna ta henne in och ut ur boxen så hon får gå ut 1-2 timmar om dagen så har jag ställt henne i boxen brevid med galler emellan. Fölis var väldigt orolig(hysterisk) första dagen men har anpassat sig bra och accepterar det nu. Däremot när vi tar ut stoet så blir hon fortfarande lite stressad men nu har jag prövat att ställa in en annan häst i boxen brevid under tiden stoet är ute o det har funkat mkt bättre!

Andra förslag tar jag tacksamt emot, jag hade inte planerat att hamna i denna sits så detta är enda lösningen jag själv kommit på som ändå fungerar någorlunda ur rent säkerhetsperspektiv och även för stoets skull.
Ett till bekymmer är att jag egentligen inte har plats för dem båda längre än planerat (de skulle ju ha vants av där de stod inackorderade), vi har tillfälligt löst det så att vi får hyra in en annan av våra hästar i ett annat stall men det funkar inte under en längre period om det inte är ända utvägen för då är det ju såklart ett måste.

Men angående andapsinet, veterinären har alltså gjort rätt som bara har skrivit ut det för de dagar som hon även får finadyne? Tänkte att boxvila över lag kan orsaka stress o att hon kanske skulle ha andapsin i förebyggande syfte??

Mvh Maria

Svarar er alla:

Det är andapsin hon får och anledningen till boxvilan är senkontraktur (doh lindrig i nuläget).

Anledningen till avvänjningen som absolut INTE är optimal och är långtifrån vad planerna var från början:

Vi tog hem dem iochmed boxvilan, de har tidigare varit inackornderade i annat stall med fölkompis. Tänkte först ha dem i samma box som vanligt men insåg att det verkligen inte gick, då fölis blev hysterisk så fort vi tog ut mamman ur boxen och hon har både hoppat ur boxen innan vi hunnit stänga för gallret, klämt sig emellan o slitit sig på många vis så fort vi har tagit ut mamman. Det är så att stoet kan inte stå på boxvila hon med då hon helt enklet inte mår bra av det. Hon gjorde det förra året med ett annat föl och då tog hon ut ilskan över fölet som varken fick dia eller äta o fick sig ett bett såfort den kom för nära. Dessutom är stoet dräktigt nu igen så jag känner att hon också behöver må så bra som möjligt. För att kunna ta henne in och ut ur boxen så hon får gå ut 1-2 timmar om dagen så har jag ställt henne i boxen brevid med galler emellan. Fölis var väldigt orolig(hysterisk) första dagen men har anpassat sig bra och accepterar det nu. Däremot när vi tar ut stoet så blir hon fortfarande lite stressad men nu har jag prövat att ställa in en annan häst i boxen brevid under tiden stoet är ute o det har funkat mkt bättre!

Andra förslag tar jag tacksamt emot, jag hade inte planerat att hamna i denna sits så detta är enda lösningen jag själv kommit på som ändå fungerar någorlunda ur rent säkerhetsperspektiv och även för stoets skull.
Ett till bekymmer är att jag egentligen inte har plats för dem båda längre än planerat (de skulle ju ha vants av där de stod inackorderade), vi har tillfälligt löst det så att vi får hyra in en annan av våra hästar i ett annat stall men det funkar inte under en längre period om det inte är ända utvägen för då är det ju såklart ett måste.

Men angående andapsinet, veterinären har alltså gjort rätt som bara har skrivit ut det för de dagar som hon även får finadyne? Tänkte att boxvila över lag kan orsaka stress o att hon kanske skulle ha andapsin i förebyggande syfte??

Mvh Maria

Ja vilken sk-t sits, vrför kan saker och ting aldrig bara fungera som planerat. :crazy:

Ang avvänjningen , tycker jag ff inte alls att det låter roligt att fölet blir så stressat , särskilt inte med tanke på att boxvilan i sig är så påfrestande mentalt. Jag hade nog övervägt att ge magsårsmedecin förebyggande under en längre tid, hör med veterinären när du har möjlighet.

Jag förstår dilemmat med stoet och det måste ju bli någon form av kompromiss mellan hennes och fölets välbefinnande, men det måste nog väga över för fölets del ,främst då stoet är vuxet och klarar den tillfälliga psykiska belastningen bättre, för fölet kan det ju leda till långavariga rent fysiska skador som magsår. Vi har en vuxen magsårshäst inackorderad i stallet och det är INTE roligt, varken för honom, hans ägare eller oss.
En undran jag har är hur pass boxvila måste fölet stå på? Skulle en liten sjukhage funka?

Själv gjorde jag så, att när min blev ordinerad boxvila så gjorde jag en liten hage utanför ett lösdriftskjul så framförallt mamman kunde röra sig lite upp och ner och sen fick jag sysselsätta dem bäst det gick. Krafften gavs utspridd över hela marken och tog ju någon timme för dem att plocka upp, mängder av grenar och kvistar las in samt obegränsat med hö gav sysselsättning.
Fölet hade en urpumpad fotboll och en båtfender som han lekte långa stunder med.

En annan tanke, du har ingen häst som de har gått ihop med innan skadan? Eller som stoet gått ihop med och som fölet kan bli trygg med. Då skulle du ju kunna turas om med de två hästarna att ta ut den ena än den andra så att den som togs ut fick gå i hage medan den andra höll fölis sällskap. Kan du dessutom ha hagen precis utanför de två som är förpassade till boxvilan/sjukhagen får fölet lite trygghet även från haghästen/mamma.

Men som sagt jag avvundas inte din situation , har ju själv varit i samma sits och vet hur jobbigt det är.

Ja vilken sk-t sits, vrför kan saker och ting aldrig bara fungera som planerat. :crazy:

Ang avvänjningen , tycker jag ff inte alls att det låter roligt att fölet blir så stressat , särskilt inte med tanke på att boxvilan i sig är så påfrestande mentalt. Jag hade nog övervägt att ge magsårsmedecin förebyggande under en längre tid, hör med veterinären när du har möjlighet.

Jag förstår dilemmat med stoet och det måste ju bli någon form av kompromiss mellan hennes och fölets välbefinnande, men det måste nog väga över för fölets del ,främst då stoet är vuxet och klarar den tillfälliga psykiska belastningen bättre, för fölet kan det ju leda till långavariga rent fysiska skador som magsår. Vi har en vuxen magsårshäst inackorderad i stallet och det är INTE roligt, varken för honom, hans ägare eller oss.
En undran jag har är hur pass boxvila måste fölet stå på? Skulle en liten sjukhage funka?

Själv gjorde jag så, att när min blev ordinerad boxvila så gjorde jag en liten hage utanför ett lösdriftskjul så framförallt mamman kunde röra sig lite upp och ner och sen fick jag sysselsätta dem bäst det gick. Krafften gavs utspridd över hela marken och tog ju någon timme för dem att plocka upp, mängder av grenar och kvistar las in samt obegränsat med hö gav sysselsättning.
Fölet hade en urpumpad fotboll och en båtfender som han lekte långa stunder med.

En annan tanke, du har ingen häst som de har gått ihop med innan skadan? Eller som stoet gått ihop med och som fölet kan bli trygg med. Då skulle du ju kunna turas om med de två hästarna att ta ut den ena än den andra så att den som togs ut fick gå i hage medan den andra höll fölis sällskap. Kan du dessutom ha hagen precis utanför de två som är förpassade till boxvilan/sjukhagen får fölet lite trygghet även från haghästen/mamma.

Men som sagt jag avvundas inte din situation , har ju själv varit i samma sits och vet hur jobbigt det är.

Jag ska ta och ringa veterinären o fråga ang magsårsmedicinen!
Ang boxvilan, hon ska ha boxvila på hårt underlag, alltsåinget strö i boxen. Hon får stå i fölboxen och jag har gjort ett par kvadratmeter med bädd så hon iallafall har något att ligga på! Vi går på en promenda med dem en gång om dagen på hårt underlag, helst asfallt. Måste säga att detta är ett bra tillfälle att få henne trafikvan, hennes mamma är stencool i trafiken så fölis är lika lugn hon med när det åker förbi bilar och hon har inte ens höjt huvudet! Det kändes så skönt när vi prövade det då vi har bilväg utanför oss och den var ända förutsättningen för att vi ksulle kunna gå på hårt underlag;)
Hon kan ju inte gå i vanlig sjukhage då våra hagar är väldigt mjuka i detta väder, pappa funderade på om det gick att lägga lite sement eller nått men problemet är att det skulle bara hålla för belastningen av fölis hovar och inte mammans, o skulle de gå i en varsin hage såskulle fölis garanterat hoppa ut.

Vi prövade ju igår när vi tog ut amman ett par timmar att ta in en annan häst i mammans box. Det funkade faktiskt riktigt bra. Jag gick ifrån en stund o smög mig sedan tillbakaför att kika på fölis o då så stod hon o halvsov väldigt lugn. Sen när hon fick se mig så började hon skrika lite igen!

Usch, jag som hade planerat en vanlig avvänjning på nätterna då de kunde gå i sin flock på dagarna för att sedan köra iväg mamman dit hon ska så ölis hade gått kvar i sin trygga flock.. så det kan bli:crazy:

Hej Maria!
Andapsin är en snäll medicin, som skyddar bra mot magsår, jag tycker du ska ge den förebyggande under boxvilan.
Det är svårt att få det optimalt när det krånglar som det gjort för ditt föl, men jag tycker det låter som du ordnat det så bra som omständigheterna tillåter/ Barbro

Vad bra att den är skonsam mot magen! Jag har ringt veterinärkliniken och jag blir uppringd imorn så hoppas att jag får nytt recept då!

Det finns en produkt som heter Pro Equo, som är för magar. Det kan du absolut anv i förebyggande syfte. Många inom elitnivå anv det till sina hästar just för att det är en stressig miljö och inte vill riskera magproblem. inget som skrivs på recept el ordineras av vet.

Kan verkligen rekommendera det!

Det finns en produkt som heter Pro Equo, som är för magar. Det kan du absolut anv i förebyggande syfte. Många inom elitnivå anv det till sina hästar just för att det är en stressig miljö och inte vill riskera magproblem. inget som skrivs på recept el ordineras av vet.

Kan verkligen rekommendera det!

Hej

Jag skriver under på detta med. ProEquo är verkligen bra. Jag håller just nu på och ger min pålle det. Han har en krånglig mage och har tidgare haft svåra magsår till och från och behandlats med Gastro Gard samt Pronutrin. Nu i höst har hans mage börjat krångla lite igen så jag köpte Pro Equo och en förbättring märks redan efter en dunk.
Lycka till med din pålle!

Hej

Jag skriver under på detta med. ProEquo är verkligen bra. Jag håller just nu på och ger min pålle det. Han har en krånglig mage och har tidgare haft svåra magsår till och från och behandlats med Gastro Gard samt Pronutrin. Nu i höst har hans mage börjat krångla lite igen så jag köpte Pro Equo och en förbättring märks redan efter en dunk.
Lycka till med din pålle!

Vad har den fått magsår av/för?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 280
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 949
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka