Magsårshästar

GoLightly

Trådstartare
Min häst diagnostiserades med magsår i fredags och fick utskrivet 28 doser gastroguard. Efter veterinärens rekommendationer har jag bytt ut delar av höet mot hösilage för att han ska få i sig större mängder grovfoder och ökat på med mer betfiber. Idag märkte jag stor skillnad på honom till det bättre, han åt med god aptit igen och verkade mer harmonisk.

Vad gör ni med hästar som har tillfrisknat från magsår för att de ska hålla sig friska? Har ni lagt om rutiner, foder?

Bra tråd då jag funderar på det samma. Min ena ponny fick magsår tidigt i somras när jag nyss fått hem henne, och har därefter gått på bete hela sommaren då hon helst skulle äta mjukt foder pga tandbekymmer, samt täta besök hos tandläkare då det troligen var pga dessa rätt stora tandproblem som gjorde att hon åt för lite grovfoder och fick magsår, samt spottade bollar av grovfoder.

Tror annars på att minska stress och ge så mycket grovfoder/fibrer (betfor) som möjligt, som du redan nämnt, har även gett Gastrogard några dagar i förebyggande vid tex flytt. Hon äter denna vintern ganska finstråigt och mjukt hösilage och går på lösdrift i flock.

Så mkt grovfoder som det går och helst tillgång till grovfoder hela tiden eller i alla fall inte för långa perioder utan grovfoder. Foder med mkt fiber=stannar längre i magen=magsyran fräter inte lika lätt på slemhinnan. Försöker ge kraftfoder med hyffsat låg stärkelse. Ger Vimital gastro (magbalsam) som lite extra hjälp. Håller kraftfodret på en så låg nivå jag kan. Inte rida på tom mage. Vara försiktig vid foderbyte.
Även viktigt med miljön t ex att det inte är för stökigt vid fodringar, lugnt och stabilt i flocken i hagen osv, hästens vardag ska fungera och inte orsaka stress. Stress är så klart oundvikligt men det får liksom inte vara en stökig miljö i vardagen som stressar hästen, ffa inte vid fodersituationer.

Vår brune fick magsår i sjukhage. Han blir för stressad av elens tickande och att inte kunna röra sig. Metacamen underlättade inte heller, tyvärr.

Han går nu på fri tillgång året om, blir han halt får han gå kvar i stora hagen, vi försöker också se till att han har hästkompisar att vara med - han trivs inte själv. Utöver det ser vi till att han alltid äter grovfoder innan vi rider.

Minska all hans stress är inte helt lätt, han är en känslig prins <3

/L

Har ändrat rutinen för vår nu 4-åriga kbl travare. Hon har alltid gått på lösdrift men bra flock, fri tillgång på hö och tempererat vatten men hon har ett huvud som inte är av denna värld. Märktes direkt när jag fick hem henne när hon var 10 månader att hon boxvandrade när hon skulle stå inne medan de äldre hästarna tränades, fick sätta fast henne. Aldrig kunnat stått still vid hantering, farit fram och tillbaka på stallgången och bajsat trots hennes låga ålder. Vet inte när magsåren uppkom, förmodligen redan som 2-åring och då är det en häst vi absolut inte har haft bråttom med på något sätt eller tränat hårt. Aldrig haft en häst med magsår så kände inte igen symptomen förrän hon fick en magkrasch och tappade allt av det lilla hull hon hade för snart 1 år sedan. Efter rådfrågning av min veterinär så fick jag Gastro och har nu en helt ny häst, betydligt lugnare och tränar jättebra.

Det jag har fått ändra är att vi hoppar över borstning och sånt innan träning, lägger i regel bara på grejerna och ut direkt för annars hinner hon elda upp sig och skita 10 gånger de dagar hon är uppskruvad. Hon är jädrans svår... vissa dagar står hon som en gammal ko men det räcker med att hon blir spänd för nånting när man går från hagen t.ex. så är hon igång. Ser alltid till att de har fri tillgång på lösdriften och tränar aldrig om de har råkat stått utan någon timme vid balbyte. Försöker hitta en balans i träningen för att hålla henne på en normal nivå.

TYVÄRR så har hon förmodligen gått och ätit frostgräs och var rejält dålig i magen häromdagen då hon i princip kissade med stjärten, skiträdd att hennes känsliga mage har tagit skada igen nu när hon varit så otroligt fin i nästan ett år :-(

Tack för alla svar! Nu efter drygt två veckor av medicinering så är min häst tillbaka till sitt vanliga jag. Han äter bra, har tillgång till grovfoder i princip dygnet runt och är lugn och harmonisk så förhoppningsvis så kommer han att få fortsätta vara frisk efter medicineringen är avslutad. Dessvärre tappar han fortfarande i vikt, men förhoppningsvis vänder det snart det med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: axel
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar