Har ändrat rutinen för vår nu 4-åriga kbl travare. Hon har alltid gått på lösdrift men bra flock, fri tillgång på hö och tempererat vatten men hon har ett huvud som inte är av denna värld. Märktes direkt när jag fick hem henne när hon var 10 månader att hon boxvandrade när hon skulle stå inne medan de äldre hästarna tränades, fick sätta fast henne. Aldrig kunnat stått still vid hantering, farit fram och tillbaka på stallgången och bajsat trots hennes låga ålder. Vet inte när magsåren uppkom, förmodligen redan som 2-åring och då är det en häst vi absolut inte har haft bråttom med på något sätt eller tränat hårt. Aldrig haft en häst med magsår så kände inte igen symptomen förrän hon fick en magkrasch och tappade allt av det lilla hull hon hade för snart 1 år sedan. Efter rådfrågning av min veterinär så fick jag Gastro och har nu en helt ny häst, betydligt lugnare och tränar jättebra.
Det jag har fått ändra är att vi hoppar över borstning och sånt innan träning, lägger i regel bara på grejerna och ut direkt för annars hinner hon elda upp sig och skita 10 gånger de dagar hon är uppskruvad. Hon är jädrans svår... vissa dagar står hon som en gammal ko men det räcker med att hon blir spänd för nånting när man går från hagen t.ex. så är hon igång. Ser alltid till att de har fri tillgång på lösdriften och tränar aldrig om de har råkat stått utan någon timme vid balbyte. Försöker hitta en balans i träningen för att hålla henne på en normal nivå.
TYVÄRR så har hon förmodligen gått och ätit frostgräs och var rejält dålig i magen häromdagen då hon i princip kissade med stjärten, skiträdd att hennes känsliga mage har tagit skada igen nu när hon varit så otroligt fin i nästan ett år :-(