mirage

Trådstartare
Om en häst har misstänkt magsår, kan den då självläka det genom bla fri tillgång till grovfoder eller måste det till syntetiskt medicin? Är det vanligare att man använder gastroskopi när man konstaterar magsår eller är provbehandling med preparat vanligast? Tar hästen skada av magsårsmedicin om den inte skulle ha magsår?

Mvh Linda

Sv: Magsår

Jag kan inte svara direkt på dina frågor men ska skriva vad jag hört och provat ang. magsår.
Jag har hört att hästar som går ute på bete inte har så ont av magsår eftersom de har tillgång till mat när de vill. Därför borde det vara gynnsamt att ha fri tillgång till grovfoder.
När jag kontaktade hästkliniken så rådde de mig att göra gastroskopi istället för att provbehandla.
Eftersom jag fick vänta en dryg månad på gastroskopin (har tid nästa vecka) så fick jag "pronutrin" att ge två gg/dag. På burken står att det ex. inte är ngn karens för slakt eller tävling och enl innehållet så verkar det inte vara något som tyder på att man inte kan ge en häst det som inte har konstaterat magsår.
Fick av en annan veterinär rådet: "Köp FIBERPLEX så behöver du inte gör ngn gastroskopi"

På min häst misstänktes magsår för 1 år sedan, eftersom hon hade ett par täta kolikanfall. Veterinären rekommenderade mig att ge pronutrin i 4 veckor + mycket grovfoder (fri tillgång helst). Helst inget annat, men jag fick tillåtelse att blanda pronutrinet med lite lusern, eftersom det inte föll min dam i smaken :smirk:
OM hon efter den "behandlingen" skulle få kolik igen så skulle jag ha varit tvungen att göra en gastroskopi på henne, men vet. tyckte jag skulle prova detta först.

Det behövdes aldrig någon gastroskopi eftersom min häst koliker avhjälptes med ett träckprov som jag skickade in (vill ju utesluta det enklaste först), och en avmaskningskur med droncit. Hon hade bandmaskinfektion, av nån konstig anledning :crazy:

Pronutrin kan man köpa hos distriktarna, i V**sta tex..

Och - pronutin är inte skadligt för magen även om det visar sig att hästen inte hade magsår, det innehåller bara massa nyttigheter.

Lycka till, håller tummarna för att det inte är magsår som spökar!

Senast ändrad av en moderator:

min häst konststerades ha (början till)magsår genom gastroskopi.
Det var ganska lindrigt så de bedömde att medicinering inte var nödvändigt.
Hon får mycket hösilage, står på halm och äter betfor för magen.
Veckan efter kolikanfallet där magsåret uptäcktes fick hon linfrö och pro viva!
Har aldrig haft problem efter detta!
Mia

Fast Pronutrin är ju ingen riktig magsårsmedicin eg. om jag förstått det hela rätt. Man ger väl Prozac eller vad det nu heter till hästarna också vid misstänkt magsår?

Min fråga kvarstår dock: Kan man LÄKA magsår med fri tillgång eller hjälper det bara till att lindra besvären?

Du gör det ju knappast sämre om den får fritillgång på grovfoder...
Pronutin är ett fodertillskott som ska hjälpa till vid läkningen av magsår och det ska vara bra..... Säger dom som vet

När du skrev om prozac så antar jag att du i största allmänhet menar magsårsmedicin för människor. Det finns flera preparat som man kan använda men det är oftast mycket svåra magsår som ehandlas med detta och det är en väldigt dyr behandling.

mirage skrev:
Man ger väl Prozac eller vad det nu heter till hästarna också vid misstänkt magsår?

En vanlig magsårsmedicin heter Losec, är det den du menar? Prozac används nog inte till hästar. ;)

Nä, sämre förstår jag också att det inte blir men kan det läka helt av sig självt om man ger rätt förutsättningar = fri tillgång på grovfoder?

Pronutrin hjälper säkert till att läka men det läker väl inte egentligen? Förstår ni frågan? För att det ska vara något som verkligen LÄKER såret bör det väl vara starkare medicin än Pronutrin?

Ponera att hästen har "lite" magsår men fortfarande magsår, hur mycket Pronutrin (inkl fri tillgång på grovfoder samt en bra miljö) behöver man ge (eller rättare sagt hur länge?)? Någon som har behandlat sin magsårshäst med enbart Pronutrin och fått såret utläkt, dvs man VET verkligen att det inte är något skit kvar?

solros skrev:
En vanlig magsårsmedicin heter Losec, är det den du menar? Prozac används nog inte till hästar. ;)
Hade kanske inte varit så tokigt att ge Prozac till hästar som tappat livsgnistan, t e x ridskole hästar med många år på nacken? :D :banana:

Kanske dum fråga, men jag har aldrig haft en häst som haft magsår. Hur märker man om de får det? Tycker nämligen att det går lite för lång tid mellan utfodringarna i mitt nya stall och jag antar att man ska vara vaksam då, eller?

Jag känner till en häst som fick just Losec utskrivet. Den hästen misstänktes ha magsår. Dosen som gavs var ca 10% av vad motsvarade dos till människa skulle ha varit pga av kostnaden. Losec är väldigt dyrt.

Tyvärr hjälpte inte detta utan hästen fortsatte att ha magbesvär.

Senare i livet dog hästen på operationsbordet :( och vid obduktionen såg man att hästen hade magsår.

Det finns många indikationer, stress, dålig päls, blöta grovfoder...ja mycket som man kan märka på att hästen inte mår riktigt bra.....hästar får LÄTT magkatarrer/magsår, men är också oftast ganska lätta att behandla...genom gastroskopi kan man få reda på om det verkligen ÄR katarr/sår och kan därmed behandla..
De hästar jag har haft med diagnosen magsår har fått Losec, nexium, aloevera juice, pronutrin eller syrad havre.....
enl egna erfarenheter så tycker jag att den syrade havren har funkat bäst...självklart med fri tillgång av grovfoder..."riktiga" magsårshästar äter ju ganska så dåligt..katarrhästar verkar det ibland som att det finns ingen botten på, dom vill ha nåt att äta ständigt.....

:idea: Vi hade en häst med magsår och det var ganska jobbigt måste jag säga! Vi pratade med Veterinären om vi kunde ge Aloe vera gel till hästen och fick svaret varför inte. det är ju ett naturmedel så testa.och dessutom billigare. Vi prövade med att ge ca 1½ dl om dagen X 10 dagar och vilket under! hästen blev bra och sedan efter det har vi givit alla våra hästar en dos varje dag för att slippa både stressmagar och magsår. vi har oxå fått mkt bättre hovstatus och finare päls på dem så jag kan bara rekomendera Aloe vera Gel .

Så varför inte prova det! Betydligt billigare än göra massa undersökningar
Lycka till.. :idea:

Tack för alla svaren! Fortfarande ingen som kan svara på om en häst kan SJÄLVLÄKA magsår genom att bara få fri tillgång till hö?

Vi hade en häst med magsår och det var ganska jobbigt måste jag säga! Vi pratade med Veterinären om vi kunde ge Aloe vera gel till hästen och fick svaret varför inte. det är ju ett naturmedel så testa.och dessutom billigare. Vi prövade med att ge ca 1½ dl om dagen X 10 dagar och vilket under! hästen blev bra och sedan efter det har vi givit alla våra hästar en dos varje dag för att slippa både stressmagar och magsår. vi har oxå fått mkt bättre hovstatus och finare päls på dem så jag kan bara rekomendera Aloe vera Gel .

Så varför inte prova det! Betydligt billigare än göra massa undersökningar
Lycka till..

Vart kan man köpa ovanstående? Ngn som har haft magsår på sin häst, har träcken luktat ngt speciellt?

Mitt fullblod (numera avlivad pga för mycket "fel") hade magsår. Det syntes på hennes glanslösa päls (som dessutom så "tovig" ut), avföringen och hon var väldigt öm över magen.

Vi tog bort ALL pelleterad foder, eftersom bindingsmedlet kan vara farligt för magen. Alla mineraler som var av "grusform" åkte också väck, eftersom de enligt foderexpert kan ligga och skava i tarmarna. Hon tålde inte havre och korn gjorde ingen större nytta, eftersom hon dessutom var underviktig så behövde hon lite extra.

Jag gav henne då lusern i stråform, lite svarthavre och müsli för att få i henne mineraler. Müslin var ett vågspel, men hon tålde den bra. Dessutom fick hon 3 dl linfrökaka varje dag, vilket nog gjorde en hel del för magen. Dessutom mycket, mycket grovfoder. På detta fick hon en homopatmedicin, eller snarare naturläkemedel, som skulle tillföra magbakterier.

Efter ca 3 månader var hon i stort sett symtomfri. Vad det var som hjälpte kan jag inte säga säkert, men allt gjorde nog sitt till.

För att svara på din fråga så har jag aldrig hört om någon häst som blivit frisk enbart av grovfoder, men jag har å andra sidan inte träffat så många som har en aning om att hästar kan ha magsår öht.

//E

Jag vet inte hur mycket man utrett kring magsår, men enligt vad jag förstått finns indikationer på att magsår som uppkommer vid användning av s.k. NSAID-preparat (antiinflammatoriskt) kan självläka efter avslutad behandling.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: Honey07
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka