Sv: Magsår
Mitt fullblod (numera avlivad pga för mycket "fel") hade magsår. Det syntes på hennes glanslösa päls (som dessutom så "tovig" ut), avföringen och hon var väldigt öm över magen.
Vi tog bort ALL pelleterad foder, eftersom bindingsmedlet kan vara farligt för magen. Alla mineraler som var av "grusform" åkte också väck, eftersom de enligt foderexpert kan ligga och skava i tarmarna. Hon tålde inte havre och korn gjorde ingen större nytta, eftersom hon dessutom var underviktig så behövde hon lite extra.
Jag gav henne då lusern i stråform, lite svarthavre och müsli för att få i henne mineraler. Müslin var ett vågspel, men hon tålde den bra. Dessutom fick hon 3 dl linfrökaka varje dag, vilket nog gjorde en hel del för magen. Dessutom mycket, mycket grovfoder. På detta fick hon en homopatmedicin, eller snarare naturläkemedel, som skulle tillföra magbakterier.
Efter ca 3 månader var hon i stort sett symtomfri. Vad det var som hjälpte kan jag inte säga säkert, men allt gjorde nog sitt till.
För att svara på din fråga så har jag aldrig hört om någon häst som blivit frisk enbart av grovfoder, men jag har å andra sidan inte träffat så många som har en aning om att hästar kan ha magsår öht.
//E