Magsår hos min häst?

Stromsholms

Trådstartare
Hej,
Jag har haft denna häst jag har nu från ca slutet av 2009.
Han har gått trav tidigare, tills han var 10år och är nu 16år gammal.
Han är en av de få ridtravare som ajg ridit som är otroligt fina att rida.
MEN det finns en hake som jag gärna skulle veta lite mera av.

Det är så att han är en super stressad häst, till99% blir ju hästarna tröttare och tröttare så man kommer in i ridpasset men han blir bara värre och värre.
Men när man rider på ridbana, eller volt så blir han mycket lugnare då kan han nästan bli seg ibland. Men när man rider ut är han jämt hyber pigg och stressar upp sig osv.

Han har bra aptit, men mer stressad häst får man nästan leta efter.
kan detta tyda på magsår?
Finns det ngn behandling för detta?
Vill bara veta vad ni tror?
Vad är symptonen för magsår hos häst?

Sedan om ni nu inte tror det kan vara magsår, vad kan jag då göra för att han inte ska takta, trippa på tå och bli ett levande stressobjekt då jag rider ut. Men han är super svår att få och arbeta då amn rider ut då ahn blir så stressad, han vill bara dra upp huvudet. Men inte då man är på ridbana och volt som sagt.

Jag har asdel som är utprovad osv. och det är inget synligt fel på honom då jag ahr kollat upp honom. Men jag har inte kollat hans mage om magsår osv..

Sv: Magsår hos min häst?

Enklaste och säkraste sättet att få reda på om ens häst har magsår eller kraftig katarr är att få tid för gastroskopi. De kan även ta bajsprov och se om det finns blod i avföringen vilket kan indikera för sår också.

Symtomen är så olika så det är jättevsårt att ringa in just några.

En del har massor andra i stort inga alls.

Man kan se muskelproblem och stelheter, reaktioner från sadelgjordspänning, diffusa hältor, kolik, diarré, syrligt lukt på skiten, högt vattenintag, överdriven eller ingen aptit, kraftig stress eller ovilja, illaluktande mun mm

Har nyligen behandlat min med Gastrogard mot misstänkt magsår och fick en ny häst som bl.a. blev lugn. Han var som din ju längre man var ute desto mer stressad blev han spelade ingen roll om man gick igemter eller red. Det mesta stressade honom till hyper. Efter medicineringen så har han vänt, han kan vara lite nervös i början av ett nytt pass eller ny uppgift då han av naturen är nervöst lagd men istället för att börja hyperventilera och flippa ur ju längre vi jobbar desto lugnare och mer trygg blir han nu istället. Å det är helt underbart att få ha uppleva detta, att rida iväg med en ngt nervös kille och komma hem på långa tyglar med en filbunke.

Enklaste och säkraste sättet att få reda på om ens häst har magsår eller kraftig katarr är att få tid för gastroskopi. De kan även ta bajsprov och se om det finns blod i avföringen vilket kan indikera för sår också.

Symtomen är så olika så det är jättevsårt att ringa in just några.

En del har massor andra i stort inga alls.

Man kan se muskelproblem och stelheter, reaktioner från sadelgjordspänning, diffusa hältor, kolik, diarré, syrligt lukt på skiten, högt vattenintag, överdriven eller ingen aptit, kraftig stress eller ovilja, illaluktande mun mm

Har nyligen behandlat min med Gastrogard mot misstänkt magsår och fick en ny häst som bl.a. blev lugn. Han var som din ju längre man var ute desto mer stressad blev han spelade ingen roll om man gick igemter eller red. Det mesta stressade honom till hyper. Efter medicineringen så har han vänt, han kan vara lite nervös i början av ett nytt pass eller ny uppgift då han av naturen är nervöst lagd men istället för att börja hyperventilera och flippa ur ju längre vi jobbar desto lugnare och mer trygg blir han nu istället. Å det är helt underbart att få ha uppleva detta, att rida iväg med en ngt nervös kille och komma hem på långa tyglar med en filbunke.

asså han är överdrivet stressad till 90% och likadan så är han faktiskt överdrivet stel! Hna var så stel då ajg fick honom. Nu är dte betydligt bättre efter equiterapefter, stretching och noggran ridning. Men dethar ändå svårt att släppa..

Men ringer veterinär stationen nu och frågar dem.

Hej, Har du provat att sätta bomull i hans öron när du rider ut? Många travare har gått med bomull hela livet och kan bli rätt stressiga när dom går utan.

Assånär jag tog honom så sa ju hon att dem har haft bomull i hans öron, men jag har vart lite halvt envis och typ tänkt.. Bästa vore ju om han kunde gå utan och ändå slappna av. Sedan har jag som inte tänkt på det. Men som du säger får pröva!

Sedan så gnisslar han jätte mycket tänder, fats vi har kollat och raspat tänderna flera flera gånger. Men läste nu att om dem har magsår så gnisslar vissa hästar tänder cokså..

Sedan så gnisslar han jätte mycket tänder, fats vi har kollat och raspat tänderna flera flera gånger. Men läste nu att om dem har magsår så gnisslar vissa hästar tänder cokså..

Min erfarenhet av hästar som gnisslar tänder är att de har ont nånstans. Inte nödvändigtvis i munnen eller magen, kan lika gärna ha ont i ett ben. Annars tycker jag som nån annan skrev-prova döva hästen med både bomull och mössa. Vad har du för bett? Lägger han tungan över bettet och blir stressad över det? Det var nån studie som var gjord på tävlingshästar (inte bara trav) och det var en väldigt stor andel av dem som hade magsår:crazy: Min erfarenhet av det är att de ofta har en förhöjd återhämntningspuls och en längre återhämntning.

Finns massa preparat man kan ge-Pronutrin är som Losec för hästar, Protexin tror jag man kan beställa från usa billigt?? Sen har jag ett flertal gånger gett Andapsin också.

Asså han har ju haft en gaffelbandskada i yngre dagar. Men det har han aldrig haft problem med på säkert minst 10år!

Ska ringa nu till en veterinär efter kl 4 då dem har tid och rådfråga vad h*n tycker. Om han anser att jag skall åka in med honom eller inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka