Magsår hos häst

Barbabelle

Trådstartare
Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir privathäst, finns det en risk att magsåret kommer tillbaka?
 
Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir privathäst, finns det en risk att magsåret kommer tillbaka?
Det finns alltid en risk att det kommer tillbaka, som jag förstått det. Det blir en del i stress-symptom som kommer visa sig även vid andra faktorer. Men magsår går att förebygga med regelbunden mat, mat innan ridning (så magsyran inte får skvalpa runt i tom mage) och att man tar bort stress-stimuli. Och att ge hästen gastroguard om den ska få NSAID-preparat.
 
Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir privathäst, finns det en risk att magsåret kommer tillbaka?
Det beror så mkt på varför de får magsår. Stress-stimuli kan ju vara allt från inte få nog mat/offa nog, stressigt på ridskola, att de inte trivs i visst stall/hage, oupptäckt smärta etc. Och dåligt/inget tandjobb kan ge ökad benägenhet för magsår.
Det är är också lämpligt att fodra sådana hästar med låg halt socker och stärkelse. Mycket grovfoder på flera fodringar så att de får lång ättid och producerar mer saliv som späder ut magsyran.
Det finns också bra tillskott för att motverka magsår.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 537
Senast: BornAgain
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Ponylove
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Murray
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 388
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fastna i stigbygel med tåkappa?
  • Hingstval 2024
  • OS Hoppning 2024

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp