Magsår, behandla utan medicin?

feel

Trådstartare
Av olika anledningar tar jag mig inte till klinik med min häst (allt från punktering, tjorv med hyrbilar, nu -34 grader och 25 mil till klinik). Vi misstänker att han kan ha magsår efter en tidigare kur med metacam.

Kan man på något sätt behandla magsår utan medicin? Alltså något tillskott eller dyl som kan lindra? Hästen kan inte stå på fri tillgång grovfoder.

Av olika anledningar tar jag mig inte till klinik med min häst (allt från punktering, tjorv med hyrbilar, nu -34 grader och 25 mil till klinik). Vi misstänker att han kan ha magsår efter en tidigare kur med metacam.

Kan man på något sätt behandla magsår utan medicin? Alltså något tillskott eller dyl som kan lindra? Hästen kan inte stå på fri tillgång grovfoder.
Kan inte samma vet skriva ut losec på telefon? Det skulle min vet göra utan att blinka

Om inte den kan ha fri tillgång till grovfoder så måste ni i alla fall se till att dela upp fodringarna så att den inte står utan grovfoder i mera än två timmar i taget. Annars kan det bli svårt att få bort magsåret...

@sorbifolia och @axel , hästen har problem med att tömma magsäcken, har haft det under lång tid. Går på en viss diet på hö, lusern och luserngröt för att magen ska fungera. Halm eller fri tillgång på hö är tyvärr lika med döden för honom :(

Magsåret (misstänkta) har han mest troligt fått av metacam.

Nu har du ju fått gastrogard så ditt problem är ju löst. Men ImproWin är ett receptfritt tips. De studier som finns är ju inte alls i paritet för ett läkemedel men de tyder på effekt. Jag ger det till min förebyggande. Svårt säga om effekten såklart, kanske gått lika bra utan. Men ett år utan problem nu - utom när han fick metacam. NSAID funkar verkligen inte för honom alls tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Murray
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 413
Senast: Vinur
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 136
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023