Magrar och tappar päls.

mily

Trådstartare
Jag börjar bli orolig för vår utekatt, hon har blivit jättetunn i sommar, mer än vanligt och hon tappar päls, ser ut som om det mest är "underpäls" kvar, de längre grövre håren bara lossnar. Hon är pigg & glad, jagar som vanligt, äter som hon ska osv.
Katten är en hona, ca 6 år, äter p-piller regelbundet.
Kan det vara någon allergi eller brist på vitaminer? Eller någon sjukdom? Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Magrar och tappar päls.

Åk till vet med henne!

Det kan vara vad som helst, från parasiter till hyperthyreos till njurproblem osv.
 
Sv: Magrar och tappar päls.

Så där var det precis med en katt jag hade...hon hade fel på njurarna...åk till vetten för att kolla upp din kisse..lycka till.
 
Sv: Magrar och tappar päls.

Att dom tappar vikt är typiskt vid njurproblem eller mask. Jag skulle absolut åka in med henne. 6 år på p-piller är inte så nyttigt det heller. Är hon frisk, passa på att kastrera, inte alls lika stor risk som p-piller.
 
Sv: Magrar och tappar päls.

Du har inte funderat på att ta katten till veterinären?

Då de är en utekatt antar jag att du har noll koll på om katten dricker och kissar extremt mycket och hur avföringen ser ut? Det brukar vara en vägledning på vad som kan felas.

Åk till veterinären ta utförliga blodprover, även urinprov uteslut pälsrelaterade parasiter som kan vara orsak till att katten fäller päls. UL bla njurar om roverna visar att de är dåliga. Sen åtgärda beroende på vad proverna visar.
 
Sv: Magrar och tappar päls.

Hon bor i sadelkammaren på nätterna och delvis på dagarna, när hon själv vill vara inne och hon både äter, dricker, kissar osv som vanligt. Vi ska ringa vet. på måndag när det är öppet så får vi hoppas att hon får en tid fort för man blir ju så orolig! Visst är hon brukar bli väldigt smal på sommaren men just att all päls bara faller av när man tar i den osv är ju ett tecken på att hon inte är frisk. :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Börjar med att skriva att jag har bokat tid för provtagning. Min katt, 5 år (siames), har sedan slutet av sommaren haft skivig päls...
2
Svar
29
· Visningar
11 816
Senast: 360
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 413
Senast: Masse
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 520
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp