magrad häst! Hjälp

G

Grandevito

Min nordsvenska travare har magrat av rejält över ryggen. Hon är gammal (20 år), så det kan ju vara det, men hon var inte alls mager förra året och hon får samma mat som sina hästkompisar som inte är magra! Hon har hö dygnet runt. Kan känna hennes ryggrad genom sadeln. Rider henne i rätt form och klättrar ibland så hon tränar j uryggen regelbundet. Någon som vet något? Annars hoppas jag att hon går upp på betet.

Sv: magrad häst! Hjälp

Vad har du för sadel om du kan känna ryggraden genom den? Inte en vanlig bomsadel, förstår jag.

En äldre häst har lite svårare att tillgodogöra sig näringen i fodret och brukar därför behöva mer mat/näringstätare mat. Det finns även risk för att tänderna är slitna och att din häst inte kan mala höet som förr. Detta avhjälps genom att istället fodra med lusern (hack kan fungera, annars finns ju pellets), alfalfakuber el liknande. En annan anledning till avmagring är förstås parasiter (hur är hon avmaskad/kontrollerad för mask) och sjukdom.

Jag tycker att du ska börja med att ta ut en veterinär för att undersöka din häst, både en allmän hälsokoll och en tandkoll.

Jag skulle ta ut vet o kolla tänderna. Gamla hästar kan få problem att tugga p g a kassa tänder...

Kolla tänderna och kolla foderstaten (analysera fodret räkna så hon får i sig allt hon behöver).

Vårt äldre sto fick börja äta korn i vinter för hon börjar falla ur lite. Men hon är regelbundet kollad i munnen hela sitt liv och äter alltid enl beräknad foderstat. Att bara ge korn är ingen långsiktig lösning om du inte har ordning på tänder och behov!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 391
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 039
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Endast en ridlektion stod på schemat denna vecka. När jag kom fram till stallet tappade jag hakan lite. För några veckor sen fick vi en...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka