Magra hästar.

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad för foder är egentligen bäst för att få upp hullet på hästen?

Vår fjording som är gammal och smal får:
*Ensilage - nästan fri tillgång (förutom de ~6 timmar hon går i hagen)
*Lucern (det heter väl så? :p )
*Och någon sorts müsli med strå i som ska vara bra för lite smalare hästar.

Nu har vi precis börjat ge henne kraft efter avvänjningen så vi ska avvakta lite och se om hon går upp i vikt.
Men OM hon inte gör det, har ni något bra tips på fodertillskott man kan ge?

Hon får även Bvitamin..

Hon rids ingenting, utan tömkörs/går på promenad några ggr i veckan..

Sv: Magra hästar.

Vi har en hingst som springer av sig lite på våren. Han står på 2 liter hipp* alfa. Det fungerar jätte bra på han.

Har ni kollat tänderna?

Förövrigt skulle jag se till så att grovfodret dvs. ensilaget är av Bra kvalité. Sedan skulle jag välja ett grovfoder med högt ts i , så hästen
får i sig tillräckligt mycket grovfoder per kg ts . Dvs , det är klart att det kan vara bra med t.ex. hösilage till gamla hästar som har lite svårt för att tugga men jag skulle ändå vilja ha en del torrsubstans i det ..

sedan skulle jag ge mycket lusern, strå eller pellets beroende på vad man föredrar och vad som verkar passa bäst. Krafft har med melass i om man har en häst med lite dålig aptit .

Finns ju en rad olika kraftfoder med , krafft rehab har jag mycket bra erfarenheter av. Många är även nöjda med hippo alfa.

Men ja, höj kvoten öht! Kraftfoder, t.ex. pelleterat kan vara bra att blöta upp.

Kolla tänderna som sagt, och ta ett träckprov framåt våren. Just pälsfällning kan kräva lite extra energi, så det kan behövas tillskott.

Har ni analys på grovfodret, så kolla vad hon får. Det kan ju vara bra, men det kan också behöva kompletteras. Och vet ni egentligen hur mycket hästen petar i sig på fri tillgång?

Gamla hästar behöver ofta mera för att hålla hullet, och kan vara svåra att få i gott hull. Om tänderna spökar så kanske ni behöver ge mycket mera lucernpellets (blöta, som gröt) för att hästen ska få den näring den behöver.

Finns fler trådar om gamla hästar om du söker.
... och en sista sak; ett täcke för att hålla värmen gör att hästen inte behöver lika mycket mat för detta.

*lånar knapp*

Har letat efter en tråd som någon hade skrivit att om man ger lucern till en häst skulle den va lite skeptisk att äta denna.

Så jag undrar om det stämmer?
Hur mycket ska en häst på dryga 500-600kg äta lucern innan blötläggningen?
Hur lång tid tar det innan lucern har svällt upp? Som betforen,eller?

Hur mycket ska en shettis äta lucernet?`
Funderar starkt på att börja ge detta till mina pållar. Shettisar behöver ju protein, o det var nån shettisuppfödare som rekommenderade lucernet starkt eftersom det är "snällare" mot magen.

Tänderna kollades i höstas nångång i höstas och kollas i dag igen, men dom är ju inte lika bra som dom var för fyra år sen, det märks ju att hon kan ha problem att tuggavissa saker.

Hon får 14 kg ensilage om dagen, och det är lagom så hon äter upp det.
Som sagt får hon inget i hagen, hade hon kunnat få det hade hon säkert kunnat mosa i sig några kg till.

Jag satte på henne ett täcke igår då hon kan ha svårt att hålla kylan när det är blött, (Även fast hon har äkta fjordingpäls och är oklippt :D )

Hon har bra aptit, men det var nånting hon fick i höstas som hon inte gäran åt, utan åt upp bebisens mat istället :p
Vet inte om det var lucern pellets, har för mig om det iaf..

Vad är det för speciellt med krafft rehab och hippo alfa?

Är hästen tunn, se till att den får tillräckligt med protein och energi. Energi kan du tillföra som olja t ex. Vår gamling "spöket" som vi "fick" efter grav vanvård (väldigt underhull) käkade Krafft Breed (nu är det väl "plus grön" den heter) och det funkade utmärkt för att ge hull.

Men hur mycket och av VAD man ger beror ju på grovfodret, liksom hur mycket lucern man tillsätter beror ju på grovfodret. Har inte haft några problem med att fodra lucern till någon häst, det är ju som ett högkvalitativt hö. Dock går det mycket vatten, och kräver ett par timmar för att svälla bra.

Det är också smart att dela upp givorna så gott det går.

Senast ändrad av en moderator:

hur mycket lusern som behövs beror ju på värdena på höt/hösilaget. hur länge den behöver svälla beror även på vilket märke det är, vissa sväller fortare än andra.

våra hästar tycker det är jättegott med lusern, men jag vet att det finns hästar som inte är lika "förtjusta" i det

Kl: Min gamling (halvblod 23 år, 163 cm) får fri tillgång på bra hö, äter ca 15 kg, samt 1,2 kg lucernpellets + 1,25 kg havre. Lucernet och havren delas i två givor och ges morgon och kväll. Han går på lösdrift och täcks vid blött väder samt om det är kallare än -10 samt efter ridning. På denna foderstaten håller han sig mycket rund och fin.:love:
Man får inte vara rädd för att ge gamla hästar mat, ett bra grovfoder är a och o, sen plussa på med proteinrika fodermedel som t.ex. lucern om det behövs! Min har även ätit Krafft Pluss Grön de år som vi har haft hö med sämre proteinvärden.

Min systers förra häst, en vbl travare på 20 år, var väldigt svårfödd.

Han var allra finast på kombinationen hö/hösilage med bra värden (högre kvot än 6,5), Krafft Grund/Groov (beroende på höets innehåll, varierade inte så mkt) samt Betfor.
Han fick även 1 kg Krafft på sommarbetet.
Han tog sig mkt bättre på Krafft än Fibergi också, vet inte vad det berodde på (samma vikt, och samma värden i den totala foderstaten).

Nu har vi bara lättfödda hästar, dom blir tjocka på att titta på höet typ :p

6-åringen är helnipprig, och han får "bara" 8 kg hö (8,7 MJ, 110 g smrp) och är i jättefint hull!

22-åringen är inte fullt så nipprig, men väl pigg, på sina 8-9 kg hö :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 038
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka