Magra HÄstar??

Sv: Magra HÄstar??

hon_med_skäcken skrev:
Okej jag har fått mkt tips...Ja dom får bara morgon hö och kvälls hö... Men vi har hästarna i hyr stall och vi kan inte bestämma så mkt...:crazy: MEn man kan ju ge dom 1 eller 2 balar med hö till middag....

Ni kan inte bestämma så mkt? det var den sämsta ursäkten jag hört, antingen flyttar man hästen till ett stall där hästarna får mat regelbundet eller så ger man f*n i att skaffa häst.

Carro/ med runda och glada hästar som
är fina i hullet och som aldrig har kolik *peppar peppar*

Jag har ett varmblod som bara får hö, hon har aldrig fått nåt kraftfoder men trots det är hon inte tunn, snarare lite åt tunn(a)-hållet. Hon har fri tillgång på hö och hon får ett rejält fång varje kväll och på morgonen får hon ingenting utan blir hon hungrig så kan hon bara gå in i stallet på dan och förse sig själv för det finns kvar sen natten.

Mr Steven skrev:
Hippo Breed har jag gett till en av mina (travare)

:bow: :bow: :bow: :bow:

Bästa fodret i mitt tycke, min förra häst fick Hippo, han var riktigt smal men la på sig väldigt bra av det.

Han fick

1 kg hippo - morgon
1 kg hippo - middag
2 kg korn
1 l betfor
och mineraler, vitaminer o liknande - kväll.

Hö 4 kg morgon
lunch i hagen, c:a 2 kg
middag c:a 4 kg
kväll: så mycket man fick i två IKEA säckar.

När han fick hippo istället så blev han som sagt väldigt rund och fin samt en helt annan livsglädje, han blev en ny häst :love: :love:

Är impad över att jag kommer ihåg hans foderstat, det är 5 år sedan jag pillade med den sist.. :angel:

Jag har ett fullblod som har haft det väldigt svårt att hålla hullet, eller fortfarande har men är väldigt fin just nu.
För det första har han fri tillgång till både hö och hösilage i boxen. Han går själv i hagen (varför finns fler olika anledningar som jag inte tänker gå in på här) och kan därför ha fri tillgång till hö där också.
Lusern är ett bra komplement om hästen äter höet dåligt. Jag ger även 2,5 L oblött kli (blöter såklart), det sägs vara bra för hästar med dåligt hull. Ger även ett specialfoder för tunna fullblod, det kanske finns liknande för varmblod?

hon_med_skäcken skrev:
Det finns en travare i stallet som ej går upp i vikt... Jag vill gärna hjälpa ägaren och vill gärna höra lite tips... På kvällen får hon ganska mycket foder och ca.10kg hö. På morgonen lika mycket foder som på kvällen och 2kg hö. Hon äter upp allt och biter dessutom jätte mkt på väggarna!!:eek: Jag har tipsat med halm att strö med... Har ni några tips?:p

Men äter hästen upp höet på natten då? Om det tar slut så prova med att öka kvällsgivan.

Ursäkta men vadå "nya groov"? jag vet bara en sorts groov ca 150kr/säcken snälla tala om vad det är för ny sort, Tacksamm:bow:

månFare skrev:
:D ...blev lite galet.. jag menade att det skulle bli svar till personen som startade tråden...hmm

ok:D .. misstänkte det men man kan ju aldrig veta.. iallafall inte här på buke;) :angel:

Jane_Done skrev:
Men äter hästen upp höet på natten då? Om det tar slut så prova med att öka kvällsgivan.

Hästen äter upp allt hö på morgonen...:smirk:

Ge hästen jämnare mängder hö. Om den måste ägna mycket tid till att äta på natten får den inte den sömn som den behöver. Bättre att den får mer hö på morgonen. Blir bättre vila, bättre mag-tarm funktion, bättre syrabalans i magsäcken.

Har han mineraler??
Testa att ge det och foderjäst (hippo eller har de oftast lösvikt) och det är ej dyrt. Har en polle som var så mager när jag fick honom det var endast skin och ben men efter typ en månad med foderjäst så vågade man visa upp honom betydligt stor sillnad.

Vad då får era hästar endast hö på morgon och kväll???
Man ska ej ge för mycket foder på samma gång, bättre att dela upp det på 3-4 ggr. Det måst hästarna bättre utav.

Jag tror att det är så här: Om en häst är alldeles för mager när det är dags att sätta vinter päls så blir itne pälsen bra. Det krävs ju energi för att byta pälsen. Blir det ingen bra vinter päls så får dom svårt att hålla värmen och då går det åt jätte mycket energi. Så om det är så på den hästen så testa att täcka den ute fört och främst.
Sen är kron och lusern bra. Gav min när han hade gått ner och det var jättebra! Halm är mer bukfylla men är bra för magen.
Ge bra hö, helst grovt.

Min kompis häst hade svårt att öka i vikt, då började hon ge den flytande margarin, hon fick väldigt fin päls som hon oxå ökade i vikt. En ganska dyr historia kanske...

hon_med_skäcken skrev:
Okej jag har fått mkt tips...Ja dom får bara morgon hö och kvälls hö... Men vi har hästarna i hyr stall och vi kan inte bestämma så mkt...:crazy: MEn man kan ju ge dom 1 eller 2 balar med hö till middag....

Men vad äter de just nu ute i hagen då? Gräs kan det ju inte finnas. Tycker att det verkar grymt att inte ge någon mat hela dagen. Mina får frukosthö och lunchhö i hagen. Sent eftermiddagshö och kvälls/natthö i boxen. Om vädret är bra får de ofta sitt eftermiddagshö i hagen också och kommer inte in förrän lite senare.

Mer hö, fri tillgång på hö, gör ett träckprov för att kolla efter ev maskangrepp och kolla över runtierna, stressade hästar har högre förbränning.

Å kolla tänderna med!

hon_med_skäcken skrev:
Det finns en travare i stallet som ej går upp i vikt... Jag vill gärna hjälpa ägaren och vill gärna höra lite tips... På kvällen får hon ganska mycket foder och ca.10kg hö. På morgonen lika mycket foder som på kvällen och 2kg hö. Hon äter upp allt och biter dessutom jätte mkt på väggarna!!:eek: Jag har tipsat med halm att strö med... Har ni några tips?:p

Bitandet på väggarna tyder på magsår. Kolla det! Det finns magsårsmedicin. Har hon det, kan ingenting i världen få henne att gå upp i vikt, förrän hon blivit av med det.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar