Magra HÄstar??

H

hon_med_skäcken

Det finns en travare i stallet som ej går upp i vikt... Jag vill gärna hjälpa ägaren och vill gärna höra lite tips... På kvällen får hon ganska mycket foder och ca.10kg hö. På morgonen lika mycket foder som på kvällen och 2kg hö. Hon äter upp allt och biter dessutom jätte mkt på väggarna!!:eek: Jag har tipsat med halm att strö med... Har ni några tips?:p

Sv: Magra HÄstar??

Jag har själv en travare *harkel* Varmblod, som jag föredrar att säga. :p Han är en väldigt smäcker sådan, och har otroligt svårt att gå upp i vikt. Han går ner lika fort som han går upp, om man säger som så. Oavsett om han får träning eller står och käkar 24h/dygnet.

Det är väldigt vanligt bland varmblod, fullblod och dessa mer "nättare" raser. Man ska inte låta sig luras, en del kan bara helt enkelt inte gå upp i vikt. Jag ger min häst korn, betfor och green power lucern (och andra tillskottsfoder naturligtvis). Han står fint på det, och han är på väg upp igen, tack vare lucernen. Testa! Det är billigt dessutom, men dom ska ha mycket av det! Kostar under 100-lappen och det är drygt. Sedan finns det ju andra alternativ, men absolut dyrare. Det beror på hur mycket man har pengar till, tycker man verkligen att det är pain in the ass att hästen ser för mager ut (men mår utmärkt) så får man punga upp pengar från plånboken. :crazy: Man kan få bra hjälp i affärer där man köper foder. Naturnära här i Göteborg (om du bor här då) rekomenderar jag varmt!

Rekomenderar det varmt att testa iaf! Lycka till. :bow:

Analysera först grovfodret så en vettig foderstat kan ställas på hästen, ta även träckprov och kolla om hästen har mask. Ang bita i väggarna, till stor del handlar det om tristess ELLER för liten grovfodergiva. Hur länge är hästen ute på dagen ?

hejsan! jag hade en häst (varmblod) som inte ville gå upp i vikt. hon hade magsår:( världens lugnaste, blank å fin i pälsen, åt bra, så det kom verkligen som en chock! efter behandling så blev hon finare men man lämnas verkligen i osäkerhet då ingen säkert kan säga varför hästar får magsår:confused: /C

Eftersom du inte har gett några värden och kg på andra fordersorter är det svårt att ge några råd. Men generellt ge den fri tillgång på hö, har den kvar i boxen efter natten ge den mer. Kolla tänder och avmaskning...

Hur mycket får den under dagen, frånsett de 2 kg på morgonen?

Är hästen avmaskad ordentligt, kollat tänderna?

Jag hade först och främst analyserat hästen hö och räknat ihop en ordentligt foderstat..tar sig inte hästen då heller så hade jag nog undersökt de hela lite närmre med veterinär

Som sagt ett bra stråfoder med bra näringsvärde bör räcka om den får tillräckligt med mat och om den är konstaterat frisk och utan tandproblem.
Jag undrar dock om hon inte får mer mat än 2 kg på morgonen och det är allt :confused: Låter konstigt, jag skulle behållt nattens fodergiva och ge hästen hö ytterligare 2 ggr under dagen utöver morgongivan om inte ägaren vill ha hästen på fri tillgång (vilket är det mest optimala men alla tänker ju inte så).

Prova ge den nya groov! jag har ett fullblod som går ner i vikt mkt lätt. Är lite kinkig med maten, har gett honom korn, havre mm men han orkade inte äta upp höet då.
Nu ger jag honom 1kg groov, 2l betfor, 1/2kg havre fördelat på två omgångar. Detta är super bra, för honom.
Naturligtvis får han hö åxå, ca 10-15 kg som jag delar upp på dagen.
Morron, lunch, middag, insläpp och kväll.

En säck groov pellets kostar 188kr och räcker ca en månad för mig.

Mallan

hon_med_skäcken skrev:
På kvällen får hon ganska mycket foder och ca.10kg hö. På morgonen lika mycket foder som på kvällen och 2kg hö.

Hon får väl grovfoder (hö/ensilage) mer än två gånger om dagen hoppas jag...

Annars som andra sagt, analysera och gör ordentlig foderstat baserad på hö. Ge hö flera gånger om dagen, 4-5, så att hon alltid har något att tugga på. Hästar har ingen gallblåsa utan all galla som produceras åker direkt ut i tarmen. En del hästar är väldigt känsliga och får ont om de inte har något i tarmen, så fodra så ofta det går och stor giva till natten.

Hippo Breed har jag gett till en av mina (travare) ...när han kom till oss såg han ut som ett spjälstaket:devil: ....3 säckar räckte och han blev hur fin som hälst och efter det har han hållit hullet hur bra som hälst och nu äter han bara havre, betfor och hösilage.
känner hoppryttare som ger sina hästar det oxå dom håller sig runda å goà utan att bli feta.

Okej jag har fått mkt tips...Ja dom får bara morgon hö och kvälls hö... Men vi har hästarna i hyr stall och vi kan inte bestämma så mkt...:crazy: MEn man kan ju ge dom 1 eller 2 balar med hö till middag....

Jag har själv köpt nya Krafft groov. Den är toppen till mitt tunna vbl. Ger inte för mycket energi i tempramentet utan en fin rundhet. Rekommenderas!

Två kg hö på morgonen är alldeles för lite. Skulle vilja veta hur hästen används nu? Går den i träning regelbundet och i så fall hur hårt?
Att den äter på väggarna kan tyda på att den har för kort utevistelse, ovana, stress, för lite att göra etc. Man kan täcka alla kanter med en smal bockad plåt om man vill. Då blir det obehagligt för hästen att bita. Men ägaren kanske även bör ta reda på vad det är för problem..är den krubbitare eller gnager hästen bara ibland?

om hästen bar afår 2kilo hö at tklara sig på fram tills kvällen - ja då är det inte konstigt att den både är för smal ch äter på väggarna...

månFare skrev:
Jag har själv köpt nya Krafft groov. Den är toppen till mitt tunna vbl. Ger inte för mycket energi i tempramentet utan en fin rundhet. Rekommenderas!

Två kg hö på morgonen är alldeles för lite. Skulle vilja veta hur hästen används nu? Går den i träning regelbundet och i så fall hur hårt?
Att den äter på väggarna kan tyda på att den har för kort utevistelse, ovana, stress, för lite att göra etc. Man kan täcka alla kanter med en smal bockad plåt om man vill. Då blir det obehagligt för hästen att bita. Men ägaren kanske även bör ta reda på vad det är för problem..är den krubbitare eller gnager hästen bara ibland?

Hästen rids ganska regelbundet western och ute i skogen och lite distans... Hästen får gå ut 05.00-06.00 på morgonen och kommer in 18.00-19.00 på kvällen då hon får 10kg hö. Hon biter och gnager vargr natt på bjälkarna... vi har diskuterat och hon ska börja att strö med halm i boxen och öka till 10 kg middag...

escodobe skrev:
om hästen bar afår 2kilo hö at tklara sig på fram tills kvällen - ja då är det inte konstigt att den både är för smal ch äter på väggarna...

min häst får bara två kilo på morgon och nio när hon kommer in på kvällen och hon är inte tun och gnager inte på väggarna... morgonmat kl 07.00 kvälls mat 15.30- 16.00

Lägg över ett/två kg hö till morgonmålet. Fodra även hö mitt på dagen om det går.

Hur mycket kraftfoder får hästen?

Gnagandet kan vara en ovana likaväl som det kan vara ett uttryck för något annat såsom magproblem. Ändra högivorna till något jämnare mängder så kanske hästen blir lugnare inne.

Har den tillgång till saltsten? Att den fortsätter gnaga kan bero på att trävirket blir insmetat med salt eller kraftfoder och då gnager hästen där för att det smakar gott. Sätt något över kanterna eller smörj in med nåt medel. Det är dock svårt att veta egentlig orsaken till något sånthär. Du får nog prova dig fram.

är den avmaskad ordentligt?
annars föredrar jag när jag får hem magra kusar att ge fri tillgång på hö. och ge korn, olja och gärna halm så att dom kan pilla i sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar