Magproblem

S

Spirelli

Ena pållen har alltid varit lite "fisig", men i sommar har han till och från varit lös i magen. Mer när vi varit ute och jobbat rejält eller om vi åker nån stans. Är, inbillar jag mig, lättare svettig och lite rundare om magen (märks på sadelgjorden). Annars är han i bättre konition än på länge. Tips för att få ordning på det? huskurer? Vet har tittat på honom ifall nån undrar.

Sv: Magproblem

Går på vall som fortfarande är 15 cm lång, släpper på några meter i taget. Mineraler och kraftfoder. Saltsten och lite hö på natten. Går ute dygnet runt än. Kraftfodret har varit dels pellets, dels havrekross. Teorin är att magen är i obalans eftersom inget annat fel hittats. När han bajsat är det inte några bollar och ofta lite rinnigt det sista.

Själv skulle jag nog endå göra en utredning lite mera grundligt,hos vet.

Hästar kan ju även om man inte tror dom borde ha det få både magkattar och magsår.

Kanske han behöver hjälp med ev. medicin.

Man kan ju oxå prova att ge magmedel i form av reseptfria Lactobakterier finns att köpa på burk t.x hos lantmännen.

Det kan vara så att han ändå inte tål betet han går på,så det kanske är bättre att bara låta honom äta hö ett tag.
Jag har ibland oxå givit t.x A-fil kan dock vara svårt att få i en del hästar.

En del hästar behöver medicineras med Losec.

Jag tror endå på ett snack till med veterinären.

Jodå, vet kommer igen. Tagit bort kraftfodret och ger A-fil. Redan lite bättre tycker jag.

Min är och har alltid vart sån också... till o från...
På vintern då de äter torrt hö har hon "fina" bajshögar i boxen (bollar) men på sommaren nästan alltid mer eller mindre lös.
Hon blir LÖS också av minsta lilla stress!

Hon HAR problem med magkatarr/sår vilket konstaterades på klinik för några år sen. Har medicinerats med NEXIUM.

Hon får ingen HAVRE eller annan sådan kraftfoder, utan bara några dl betfor, linfrö, b-jäst , mineraler och ibland lusernpellets. Mycket grovfoder!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 720
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 622
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka