Magproblem

lundsbo

Trådstartare
Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna varierar under dygnet från bollar till lösare träck. Inte som en kos utan mellanting.

I sommar har högarna sett ganska ok ut men hon pruttar så det skvätter "skitvatten" så det rinner längs ben och svans. Pratade med en veterinär som ruskade på huvudet och sa att felsökningen är näst intill omöjlig. Det luktar inget konstigt. Ingen mask. Jag har provat allt jag kan komma på och behöver nu er hjälp!

Har bla provat (utan resultat);
Strö - halm och spån.
Grovfoder - hö, hösilage, ensilage
Kraftfoder - utan, nu får hon 1 näve havra och 1 näve krafft.
Tillskott - burkar från veterinärstationen, pronutrin, probimin och någon mer sort. Fiberplex, foderjäst, b-vitaminer, proviva, jäst, mag-tarm tillskott.

Vad ska kunna hjälpa denna lilla pärla?
Hon är fin i hull och go och glad.

Sv: Magproblem

Min häst har liknande problem, och det som funkar bäst är att bara ge grovfoder och att se till att han inte får i sig mer protein än han behöver. Inte för mycket kraftigt gräs, och det kan också trigga magproblemen om han får i sig lera med fodret.

Jag utfodrar honom med hösilage och så får han halm att tugga på i boxen.

Jag har haft samma problem på min häst, provade ALLT...

Kontaktade klinik och enligt dem finns det mycket att göra för "maghästar". De gjorde en gastroskopi på honom och kom fram till att hans magsäck har svårt att bearbeta maten och tömma sig. Detta har gjort att han ständigt går med lite för mkt mat i magsäcken som börjat töja sig och den onda cirkeln är igång.

Så för honom blev det minskat intag hö/silage och tillägg av uppblött lucern istället. Han har inte varit dålig i magen en enda dag sedan ändrad kost och kan säga att jag ångrar mig bittert att jag inte kollade upp magen ordentligt på honom tidigare...

Min häst har liknande problem, och det som funkar bäst är att bara ge grovfoder och att se till att han inte får i sig mer protein än han behöver. Inte för mycket kraftigt gräs, och det kan också trigga magproblemen om han får i sig lera med fodret.

Jag utfodrar honom med hösilage och så får han halm att tugga på i boxen.

Detta gör jag redan. Hon har haft en fångkänning för många år sedan så hon går på maget bete och har tillgång till sin halmade box även under dagarna.

Jag har haft samma problem på min häst, provade ALLT...

Kontaktade klinik och enligt dem finns det mycket att göra för "maghästar". De gjorde en gastroskopi på honom och kom fram till att hans magsäck har svårt att bearbeta maten och tömma sig. Detta har gjort att han ständigt går med lite för mkt mat i magsäcken som börjat töja sig och den onda cirkeln är igång.

Så för honom blev det minskat intag hö/silage och tillägg av uppblött lucern istället. Han har inte varit dålig i magen en enda dag sedan ändrad kost och kan säga att jag ångrar mig bittert att jag inte kollade upp magen ordentligt på honom tidigare...

Hur var din häst i magen?

Han har varit väldigt varierande, vanliga bollar, "koblaffor", rinnigt, fisit vätska... När jag försökte ge honom fri tillgång grovfoder och halm så blev det ännu värre.

Det han har är tydligen en väldigt ovanlig åtkomma. Men kan ju vara något annat som är lätt att åtgärda också.

Jag har ju inte så mycket foder att ta bort. Hon äter 3 kg hösilage och pillar i halmen. Kan ju inte gärna ta bort något av det.

Sa de varför det varierar så?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 507
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar