Magproblem...

_Runaway_

Trådstartare
Ponnyn har fått lite kass mage nu under hösten. Han har ätit hösilage hela sommaren, men gick över till årets skörd för en dryg månad sen. Tyckte jag var försiktig, och lät övergången ta två veckor. Han brukar aldrig reagera på övergångar. För ca tre veckor sen började jag ge lucernpellets och har vant in det sakta.
Men han är lite krasslig i magen. Själva träcket är ganska normalt, men före och efter detta kommer "bajsvatten" och han verkar rätt gasig. Fick snabbt äcklig svans och bakbenen var kladdiga. Provade först proviva i några dagar utan någon som helst effekt. Gick över till bakjäst som han ätit en vecka men ingen effekt.. Är jag för otålig, ska jag ge längre tid av något av dessa innan jag kan vänta mig resultat? Är det idé att köpa en burk Microbalans eller är det att kasta pengarna i sjön, man kanske kan vänta sig samma resultat vid tex bakjästen?
Och hur illa ska det vara för att tillkalla veterinär? Det är ju inte så att han direkt skiter löst, utan som sagt det är vatten och fisar som kommer. Ska jag sluta med lucernen några veckor för att se om det stabiliserar sig, och sen vänja in igen?

Förvirrad, brukar inte ha dessa problem

Sv: Magproblem...

Hej

Då du ger lucern så skulle jag gissa på att din häst får för mycket protein. Det är dock en amatörmässig gissning. Men många hästar reagerar precis som du säger med normal bajs men vatten innan och efter ifall dom får i sig för mycket smältbart protein. Har du analys på ensilaget? Varför ger du lucern? Om du har analys så finns det bra program på nätet (gratis) som kan hjälpa dig och räkna ut en korrekt foderstat.

/B

Jag vet egentligen inte men gör ett försök till ett svar.
Började det innan eller efter lusernpelletsen? Jag tror inte att det beror på lusernet. Det är bra för de flesta hästmagar och tarmar. Om de innehåller melass kan det kanske vara det som den reagerar på? Sedan finns det vissa hästar där det inte fungerar med lusern men det är nog ovanligt. Det tar ett tag innan bakjäst ger resultat. Men en vecka låter ju som ganska lång tid. Men om det är så att mikrobalansen i tarmen har slagits ut så kan det nog ta tid att bygga upp den igen.

Om det började direkt efter ensilaget så borde det ju bero på det. Kan du inte prova att minska /ta bort det i så fall? Förra vintern hade vi ett ensilage som ena ponnyn blev lös i magen av. Den andra fick fång men det behöver inte bero på ensilaget. Hon fick inte så mkt av det. Jag tillhör verkligen inte de som tror att hästar blir dåliga av ensilage men jag vet att flera ponnyer reagerade på samma sätt av ensilagebalar från samma ställe. Min egen teori om detta är att det kan ha innehållit för mkt lättlösliga kolhydrater (behöver inte vara sant alls).

Till Babe
För att en häst ska reagera så på för mkt smältbart protein så måste man säkert ge proteinet som kraftfoder och då över maximigiva för just det fodret. Det är verkligen ngt man bör se upp med. Men lusern är ett grovfoder och proteinet tas upp betydligt långsammare.

Köp magtarm till din häst! Det hjälper då på våra hästar som är dåliga i magen! Det är dyrt men det har gett resultat för oss :) Jag tycker det är värt att prova! :)
MagTarm stabiliserar tarmfloran i grovtarmen!

Prova i 10 dagar och du borde se resultat :)

Foderstaten är uträknad för hand, med grovfoderanalys. Det har jag alltid gjort, och lucernen får han just för att få mer protein. Så jag tror inte på att det är just proteinet han reagerar på.

Forest A: Efter lite funderingar så tror jag att det kom i samband med grovfoderbytet. Men det känns så ologiskt, han har ju ätit hösilage hela året, och bara bytt till det nya partiet, som är liknande det vi haft innan. Men det kan ju vara så att jag var ofärsiktig i bytet, ska se om jag kan minska och ge lite hö för att se om det kan vara så att han reagerar på silaget. Tack för tipsen :)

Liknande trådar

Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka