Magplatta till knubbig häst?

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu har jag hittat en sadel där jag inte behöver tumma på passformen, den ligger stadigt och fint och åker absolut inte fram en centimeter. Den ligger faktiskt så stadigt att jag är imponerad, åker bara några cm i sidled ibland i galoppsvängar, men det får man räkna med när gjorden är såpass mkt för lång att jag får plats med en tvärhand mellan häst och gjord! :D

Han hoppar bättre än någonsin nu. Så jag slår på stort och köper en gjord i rätt storlek, men med eller utan magplatta? Är sugen på gjord med platta, dels för att han är ganska aktiv fram och dels för att sadeln påstås ligga ännu stadigare då. MEN, kommer då gjorden med platta att ha lättare för att åka framåt när han är lite knubbig?

Sv: Magplatta till knubbig häst?

Nej, jag tror inte att det åker framåt för att hästen är lite rund om magen. Tvärtom, anatomisktutformade magplattegjordar sägs ju ligga stadigare än stadigare. Jag har det på min, som iof inte är rund om magen men därimot ser hon ut som en gris över ryggen, och sadeln ligger som en smäck. (Med anti-glip schabrak också :angel: )

Ah, det låter som om jag ska leta efter en sådan gjord då :D Han är formad som en TUNNA, har inga revben och manke i samma klass som ett gotlandsruss, men fördelen är den att jag kan rida i stort sett helt utan sadelgjord nu, man lär sig placera vikten rakt och att inte trycka mer i någon stugbygel... :D

Min polla är tjock nu, och det är inga som helst problem med en magplatta.
Nästan bättre faktiskt.

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 239
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka