Magnussons Meat&Biscuit?

TinyWiny

Trådstartare
Min lille blandras på 10 kg, 5 år gammal, äter idag Nutra nuggets den blå säcken men jag är inte helt nöjd. Han fiser ganska mycket och det är ofta det sista av bajset är lite lösare. Jag funderar på att byta till Magnussons Meat & Biscuit. Dels eftersom det skulle kännas bättre att köpa svenskt foder men också för att jag har läst att det är bra för känsliga magar. Sedan är då frågan vilken jag isåfall ska välja, light eller vanlig? Han är normal i hullet och har väl en normal aktivitetsnivå, kanske lite åt det lägre hållet. Jag är lite rädd att lighten inte räcker och att han ska gå upp för mycket på den vanliga eller vad tror ni?

Helst hade jag velat ge färskfoder men tyvärr har jag ingen åf nära och eftersom jag inte längre kan köra bil pga sjukdom så kan jag inte åka de sex-sju milen för att hämta heller. Jag har inte heller plats i frysen till förvaringen.

Jag hade helst velat haft ett foder utan gramhamsmjöl och kornmjöl men det färska köttinnehållet kanske väger upp det?

Ge mig råd är ni snälla! Jag vet att det finns många som är duktiga på foder där ute :)

Sv: Magnussons Meat&Biscuit?

Det finns ju torrfoder utan spannmål, om det är det du är ute efter? Acana t ex.

Min hund åt Magnusson M&B under lite drygt ett års tid, men blev väldigt hård i magen i perioder. Nu äter hon Olivers istället, det har hög kötthalt och enda spannmålet är havre. Har ätit det i två år tror jag, och jag har varit jättenöjd, men nu är det dags att prova färskfoder.

Jag tror definitivt inte att du behöver köpa någon lightvariant.

Jag är inte alls hemma på foder så sett, kan bara berätta utifrån erfarenhet.

Min hund, okastrerad hane på 4 år, åt M&B i ca 1 år och jag tyckte att det fungerade bra på honom till en början. Han släppte sig inte lika mycket som innan (på Doggy) och bajsade heller inte lika mycket. Han aktiveras normalt, mot det lägre, är också han normal i hull. Han höll sig jättefin i hullet på M&B men jag gav något högre giva än den rekommenderade på förpackningen.

Däremot så började han bli sämre i magen efter ca året, bajsade lösare, kanade på rumpan m.m. Gick därefter över till färskfoder som funkar super nu. Dock funkade det jättebra för oss så länge det funkade :)

Efter att ha fått insikt i hur lite kött det faktiskt är i Magnussons, vill jag inte rekomendera det alls. :o

Vill du ändå prova har jag drygt en halv säck av normalvarianten som du kan få köpa billigt. Känner mig så lurad av deras idiotiska sätt att presentera innehållet, att jag inte vill ge det alls längre. :angel:

Våran hund funkade hyfsat på Magnussons men var hård i magen. Dock går hon MYCKET bättre på färskfoder, det är en annan hund. Vill du ge färskfoder och ändå kan avvara ett fack i frysen, kan jag hjälpa dig att hämta när jag ändå köper till våran... (Fodax)

Vad vill du ha för säcken?
Jag får fundera en gång till på färskfoder om du vill ta med till mig. Grejen är ju att jag klarar inte blod och grejer utan isåfall får det vara en variant där det är som typ leverpastej och jag minns inte vilken sort det är.

Våra hundar åt Magnussons Meat & Biscuit i ca 3 år och funkade finfint på det. De är aktiva sällskapshundar och åt det vanliga vuxenfodret Adult. Min tik åt mindre än vad som står på påsen och det är vanligt att de gör det, så det är bara en rekommendation och inget man måste gå efter. Båda var alltid perfekta i magen, fina pälsar, klor och ork. Min tik slutade fisa och bullra i magen, vilket hon gjorde när hon åt Royal Canin. Betmassa och majs som finns R C gör att många fiser. Inget av detta i Magnussons foder.

Jag ser det som en fördel att fodret har grahamsmjöl och inte ris sen det blivit känt att ris innehåller så mycket arsenik. Både FDA och en hälsovårdsmyndighet i USA varnar för ris. Även vårt svenska livsmedelsverk har varnat för arsenik i ris.

Ang kötthalten är det normala mängder animaliska råvaror i fodret. Vill man ge mer så finns färskfoder. Magnussons M & B finns rek på forskaren Marie Sallanders hemsida när folk frågar efter ett prisvärt foder som hundar mår bra på. Hon har analyserat ett 50-tal foder på den svenska marknaden för ett antal år sen, så hon vet vad som finns i påsarna. Färskt kött och färska ägg har betydligt högre kvalitet än köttmjöl och därför rek hon det. Det är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror och det är det enda som är ugnsbakat i Sverige och därmed mildare.

Jag skulle välja Adult i första hand om jag var du. Om hunden gick upp i vikt skulle jag först dra ner på givan och om det inte hjälpte byta till Light.

Nu äter våra hundar Acana, vilket är ett kanadensiskt foder med enbart kanadensiska råvaror. Inget ris i något av detta heller. Vi har nu Magnussons Meat & Biscuit som godisfoder och hundarna älskar det.

Jag har gett Magnusson till mina hundar. I början tyckte jag att det var superbra. De sket mycket mindre än på andra foder och pälsen blev bättre.

Sedan fick min unga hund trasiga trampdynor som vägrade läka och i samband med det bestämde jag mig för att gå över till Standardt.
Helt plötsligt sket hon ännu mindre och nu var det mörk skit som inte stank (med Magnusson var det ljusare skit som luktade en del, inte mycket, men mer än nu). Hennes problem med tassarna försvann. Båda hundarna blev lättare att hålla i bra hull än någonsin innan och fick lättare att bygga muskler. Dessutom blev deras päls om möjligt ännu bättre.

Så ja, i dagsläget kan jag inte rekommendera Magnusson eftersom det verkar finnas mycket som är bättre. Men samtidigt är Magnusson absolut bättre än många andra sorter. I dag, när det går att få i princip samtliga torrfodersorter hemkört till dörren även om man bor "lite krångligt till" så tycker jag inte att det finns någon anledning att köpa annat än det bästa torrfodret. För mina hundar var inte Magnusson det bästa.

Våra hundar åt Magnussons Meat & Biscuit i ca 3 år och funkade finfint på det. De är aktiva sällskapshundar och åt det vanliga vuxenfodret Adult. Min tik åt mindre än vad som står på påsen och det är vanligt att de gör det, så det är bara en rekommendation och inget man måste gå efter. Båda var alltid perfekta i magen, fina pälsar, klor och ork. Min tik slutade fisa och bullra i magen, vilket hon gjorde när hon åt Royal Canin. Betmassa och majs som finns R C gör att många fiser. Inget av detta i Magnussons foder.

Jag ser det som en fördel att fodret har grahamsmjöl och inte ris sen det blivit känt att ris innehåller så mycket arsenik. Både FDA och en hälsovårdsmyndighet i USA varnar för ris. Även vårt svenska livsmedelsverk har varnat för arsenik i ris.

Ang kötthalten är det normala mängder animaliska råvaror i fodret. Vill man ge mer så finns färskfoder. Magnussons M & B finns rek på forskaren Marie Sallanders hemsida när folk frågar efter ett prisvärt foder som hundar mår bra på. Hon har analyserat ett 50-tal foder på den svenska marknaden för ett antal år sen, så hon vet vad som finns i påsarna. Färskt kött och färska ägg har betydligt högre kvalitet än köttmjöl och därför rek hon det. Det är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror och det är det enda som är ugnsbakat i Sverige och därmed mildare.

Jag skulle välja Adult i första hand om jag var du. Om hunden gick upp i vikt skulle jag först dra ner på givan och om det inte hjälpte byta till Light.

Nu äter våra hundar Acana, vilket är ett kanadensiskt foder med enbart kanadensiska råvaror. Inget ris i något av detta heller. Vi har nu Magnussons Meat & Biscuit som godisfoder och hundarna älskar det.

Tack så mycket för ditt svar :laugh:
Jag har ju gett Nutra nuggets i stort sett sedan han gick över på vuxenfoder men det känns fel för mig att ge ett foder ifrån USA när det faktiskt finns bra svenska foder. Jag har ju ingen aning om hur de djuren har haft det som sedan blir hundfoder i Nutra nuggets. Även om det finns rötägg i Sverige med så tror jag ändå att svenska djur har det bättre än på många andra håll. Eftersom jag är vegetarian själv med tanke på djuren så känns det viktigt att ge ett foder även till hunden som jag kan stå för men tidigare har jag inte hittat något som jag har tyckt har varit tillräckligt bra. I Nutra nuggets finns det ju tex även glukosamin och det känns liksom bra att ge det. Kanske har jag lurat mig själv men det är så jag har tänkt. Jag ska iallafall ge M&B en chans nu när jag till och med kan prova en halv säck så blir det inte så mycket pengar i sjön om han inte mår bra på det.

Jag har gett Magnusson till mina hundar. I början tyckte jag att det var superbra. De sket mycket mindre än på andra foder och pälsen blev bättre.

Sedan fick min unga hund trasiga trampdynor som vägrade läka och i samband med det bestämde jag mig för att gå över till Standardt.
Helt plötsligt sket hon ännu mindre och nu var det mörk skit som inte stank (med Magnusson var det ljusare skit som luktade en del, inte mycket, men mer än nu). Hennes problem med tassarna försvann. Båda hundarna blev lättare att hålla i bra hull än någonsin innan och fick lättare att bygga muskler. Dessutom blev deras päls om möjligt ännu bättre.

Så ja, i dagsläget kan jag inte rekommendera Magnusson eftersom det verkar finnas mycket som är bättre. Men samtidigt är Magnusson absolut bättre än många andra sorter. I dag, när det går att få i princip samtliga torrfodersorter hemkört till dörren även om man bor "lite krångligt till" så tycker jag inte att det finns någon anledning att köpa annat än det bästa torrfodret. För mina hundar var inte Magnusson det bästa.

Tack för ditt svar :laugh:
Jag har funderat mycket på Standart med men eftersom många säger att deras hundar magrar, tappar muskler och blir dåliga i magen av det så vågar jag inte prova det. Det är ju som du skriver att man vill ju ge sin hund det bästa och min gammelman gick på Nutra nuggets i närmare tio år och mådde prima på det hela tiden. Det var det enda foder som han verkligen tålde av alla de som jag provade. När sedan lillen kom in i mitt liv så blev det ju automatiskt så att även han fick Nutra nuggets när han kunde gå över på vuxenfoder och han har mått bra på det fram tills nu i sommar då han började fisa mer och mer och även att det sista av bajset är löst. Han har också haft perioder då han har varit riktigt dålig i magen det senaste så nu känner jag att det är dags att prova något nytt och då känns M&B som en bra början eftersom det dels innehåller mycket riktigt kött istället för köttmjöl men också för att det är helsvenskt.

Jag är inte alls hemma på foder så sett, kan bara berätta utifrån erfarenhet.

Min hund, okastrerad hane på 4 år, åt M&B i ca 1 år och jag tyckte att det fungerade bra på honom till en början. Han släppte sig inte lika mycket som innan (på Doggy) och bajsade heller inte lika mycket. Han aktiveras normalt, mot det lägre, är också han normal i hull. Han höll sig jättefin i hullet på M&B men jag gav något högre giva än den rekommenderade på förpackningen.

Däremot så började han bli sämre i magen efter ca året, bajsade lösare, kanade på rumpan m.m. Gick därefter över till färskfoder som funkar super nu. Dock funkade det jättebra för oss så länge det funkade :)

Jag får helt enkelt prova och se hur han mår på M&B. Jag har ca 7 kg kvar av hans gamla foder så övergången blir ju iallafall mild. Jag hade gärna gett färskfoder men det är svårt när jag inte kan hämta själv och inte har tillräckligt utrymme i frysen.

Det finns ju torrfoder utan spannmål, om det är det du är ute efter? Acana t ex.

Min hund åt Magnusson M&B under lite drygt ett års tid, men blev väldigt hård i magen i perioder. Nu äter hon Olivers istället, det har hög kötthalt och enda spannmålet är havre. Har ätit det i två år tror jag, och jag har varit jättenöjd, men nu är det dags att prova färskfoder.

Jag tror definitivt inte att du behöver köpa någon lightvariant.

Olivers känns helt fel med tanke på hur kycklingar hanteras i Danmark så det vill jag inte ge. Jag tittade på Acana men det kändes inte helt bra heller.
Jag får testa och se hur han blir i magen av M&B. I min hunds fall är det ju bra att bli lite hårdare i magen men det får ju inte bli för hårt heller givetvis.

Jag har funderat mycket på Standart med men eftersom många säger att deras hundar magrar, tappar muskler och blir dåliga i magen av det så vågar jag inte prova det..

Har du läst det av alla Standardtsorter? I princip alla jag läst som skrivit så, de har provat Standardt Vilt eller struntat i att fasa över fodret och bara bytt rakt av. Själv har jag aldrig testat Vilt. Mina får Normal.

Tjena TinyWiny!

I alla år som jag har gett mina stora jyckar Nutra har jag varit nöjd. Nu har jag en ständigt fisande dvärgschnauzer och en wheaten. Båda luktar apa i munnen... Jag brukar i regel aldrig skifta foder, men har nu gått över till att testa Pedigrees Vital Protection för små hundar kostar runt 30 spänn kilot. Jag blöter det och hundarna äter hittills med god aptit. Till och med katten verkar hungrig på fodret...

Jag har hört talas om Magnussons och ska försöka fortsätta läsa tråden och se om det är något för mina jyckar. Mitt största problem är att få dem att äta direkt då man ställer ner maten och det :devil: fisandet! Jycken stod ju för fanken inte ut själv med sitt fisande... ;)

Senast ändrad:

Men då kanske de har ändrat något i Nutra nuggets om dina också har börjat fisa :confused: Min har alltid luktat helt okej i munnen men det gör han inte heller längre och han har ändå ingen tandsten kvar för det tog vi bort i våras och det har inte kommit tillbaka.
Himla märkligt...

Min hund som nu är 1 år har tidigare ätit Sam's Field men blev väldigt dålig i magen av det. Nu äter han Standardt Extra och är mycket bättre i magen och pälsen har blivit tätare och mycket finare.

Jag har haft en väldigt lång överfasning till det nya fodret och har inte upplevt något negativt med fodret alls. Sen är dom mycket hjälpsamma och hjälper till och tycker vilket foder som verkar passa ens hund om man skriver/ringer till dom och frågar. Och det var inte alls så att de skulle sälja sitt foder till varje pris utan de vela hjälpa till!

Min Grand Danois åt Magnussons, det gamla vanliga tills Meat&Bisquit kom ut på marknaden och därefter bara MB. Hon blev 12,5 år gammal och hade aldrig några foderrelaterade problem med Magnussons M&B, däremot andra foder som jag provade när hon var ung. Upplevde dock att hon blev gasig i magen av deras "vanliga" foder.
De hundar jag känner som äter Magnussons M&B fungerar jättebra på det.

Min vuxna äter Magnusson och har gjort det i minst 5 år (minns inte när jag började). De fungerar kanon på fodret! Inte speciellt mycket avföring, fiser aldrig, äter med god aptit, pälsarna är bra.
Har testat en del andra foder men alltid återgått till Magnusson.
En stor födel tycker jag som ofta har extra hundar här är att man kan ge alla hundar det utan invänjning eftersom allas magar verkar klara det kanon.

Är bekant med personen på JV som bla synar produktionsanläggningar som tillverkar hundmat. Magnussons var den enda produktionsenheten utan anmäkningar. Då det gällde förvaring av råvaror, hygien osv.

Jag ger Magnussons sedan sju år tillbaka, har inget negativt att säga.

Jag har läst såpass mycket negativt om standart att det inte känns som något alternativ men tack ändå för ditt svar :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·
H
Hundhälsa Jag har en hund som har svårt att hålla vikten på normal dagsgiva. Hon får numera ca 2/3 av sin tidigare (ganska snåla) dagsgiva och är...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 337
Senast: Gilan
·
Hundhälsa Jag har tänkt byta foder till mina damer eftersom de nu äter "nästan ingenting" men ändå är bra i hullet. Framförallt Wahidah blir...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden