Magnussons hundfoder, samt storleks- och åldersanpassat foder eller ej?

ako

Trådstartare
Är det någon som fodrar med Magnussons Meat and Bisquit? Hur tycker ni det funkar? Jag har gått på reklamen med "svenskt kött osv" och tycker det låter bra, samtidigt som hundarna mår väl på sina nuvarande foder.

Magnusson (och flera andra tillverkare) har ju INTE specialfoder för olika stora hundar, olika åldrar etc. Vad tycker ni foderkunniga om det? Är det negativt? Vore ju smidigt att kunna ge båda hundarna samma mat (springer, sex år, kastrerad hane och cockertik, ännu ej kastrerad men ska nog bli, sju månader), men samtidigt vill jag ju inte göra avkall på någons välmående.

Tack, tack :)!

Sv: Magnussons hundfoder, samt storleks- och åldersanpassat foder eller ej?

Jag fick ett smakprov på magnussons när jag va rpå stora stockholm..Hundarna var fina i magen på det men tyckte inte det var lika gott som royal canin som jag ger nu. Jag tror dock att fodret är av ganska bra kvalitet!

Jag har Magnussons som godis till vovvan, suveränt att ha i fickan, smular och kladdar inte, sen fick man ju STORA paket som foderprov, räcker ett tag till en liten golvmopp :p :p

Jag har gått över till det och är även återförsäljare (nä jag gör ingen reklam, du bor för långt bort :) ..)

Av det som det innehåller rent kött finns det ju 4 sorter. Adult, work, light och junior. Så det finns ju lite att välja på. Sen finns det ju annat också, men då är det köttmjöl i.

Jag är nöjd med fodret och mina tycker det är gott. Så gott så jag även kan ha det som godis om jag vill. Den förra maten ville de inte alls ha som godis, men de åt den ju bra.
Men jag ville ha ett svenskt foder och gillade detta med kött.

Mina äter det och har gjort i snart ett år. Tycker det fungerar super och hundarna gillar det. Har fri tillgång på det och det går åt ca 4-5 dl per dag till två dv.schnauzrar.

Ett extra plus är att det inte luktar det minsta illa!

angående åldersanpassat och storleksanpassat så är det till största delen ett försäljningsknep. visst är det så att ämnesomsättningen sjunker med åldern, men i normala fall räcker det med att ge en mindre mängd foder. lightfoder ger i många fall bukiga hundar/de skiter mer, eftersom bukfyllan består av kolhydrater.

KNAPPLÅN.

Tack för alla svar!! Det låter ju rätt så bra det där. Tänkte på det som Cillamuffins skrev om lightmaten, men är samtidigt lite orolig att hanen, som ju är kastrerad, ska bli tjock av "vanlig" mat. Ännu minder mängd känns lite taskigt att ge - han är ändå 56 cm o 27 kg, och får i dag 300 g lightfoder (specific) om dagen, vilket han är jättefin på.

Cilla, din hane är ju oxå kastrerad. Ger du light eller vanligt foder?

Tack, tack!

Du vet ingen återförsäljare i Östergötland? PMa gärna i så fall!

Tack :)!

KNAPPLÅN.

Tack för alla svar!! Det låter ju rätt så bra det där. Tänkte på det som Cillamuffins skrev om lightmaten, men är samtidigt lite orolig att hanen, som ju är kastrerad, ska bli tjock av "vanlig" mat. Ännu minder mängd känns lite taskigt att ge - han är ändå 56 cm o 27 kg, och får i dag 300 g lightfoder (specific) om dagen, vilket han är jättefin på.

Cilla, din hane är ju oxå kastrerad. Ger du light eller vanligt foder?

Tack, tack!

Jag håller med dig där. Min gamla ger jag light. Jag kan inte dra ner på maten, då skulle hon få pyttelite att äta.

Ang återförsäljare. Ta kontakt med Magnusson, så kan de säga om de har en återförsäljare i din närhet.
Kan förresten PM dig en adress till en tjej där som är jättebra att skriva till och snabb att svara.

Hm, PM ar när jag hittar hennes e-adress :angel:

angående åldersanpassat och storleksanpassat så är det till största delen ett försäljningsknep. visst är det så att ämnesomsättningen sjunker med åldern, men i normala fall räcker det med att ge en mindre mängd foder. lightfoder ger i många fall bukiga hundar/de skiter mer, eftersom bukfyllan består av kolhydrater.

Ja, om lightfodret i fråga är ett skitfoder med mycket spannmål.
Det finns dock kvalitativt foder med kött som huvudingrediens trots light stämpeln. Normalt kan man även ge större mängd foder om man inte hårdbantar hunden och då blir det ju såklart också mer som åker ur andra hållet.

Här i Uppsala har jag sett att det finns på ICA Maxi. *tips*

Då måste du sett fel. För det fodret finns inte att köpa i affärer.

Tråkiga bruna säckar, och det stod Magnussons på, med deras logga.

Ja, då är det nog så.
Konstigt, för på deras sida står det att man bara kan köpa direkt från fabriken. Och de gör reklam om att inte ha några mellanhänder (affärer) för kunna hålla nere priserna.
Eller som jag då som är återförsäljare, men som privatperson.

Måste jag fråga om. Finns det på Maxi här också, då kan man ju lika gärna köpa där. Om de inte lägger på mycket i pris.

Jag har även sett det på Ica Maxi i Linköping, och precis köpt en påse... Det verkar vara precis samma foder. Men de har precis börjat med det, bara någon månad eller max ett par sedan. Priset är helt ok också, har för mig att det kostade mer om man köpte genom dem... men jag kan ha fel det är minst ett halvår sedan jag kollade på deras sida.(Knappt 400 för 15 kg)

Jaha, då har de ändrat sig :)
Har mailat och frågat. Ingen idé att vara återförsäljare om det nu ändå finns i affärerna.

svarar flera nu. ger man ett foder med hög köttprocent så kommer automatiskt proteinhalten att bli hög. hundar smälter animaliskt protein väl, och det de inte gör av med omvandlas till fett. så bara för att fetthalten i ett foder är låg, behöver inte det betyda att det är ett energifattigt foder.

min kastrerade hane får ett vanligt foder. han får 5 dl/dag (väger ca 37 kg). det är faktiskt fullt tillräckligt. tiken får på försök ett lightfoder, ca 4 dl/dag (väger ca 27 kg). hon tål spannmålsbaserade foder väldigt bra, och har lyckats tappa sina extrakilon med detta fodret. planen är att jag ska byta tillbaka till ett vanligt foder när hon bantat färdigt (dvs när hon ätit upp denna säcken). jag räknar med att hon ska kunna äta samma mängd av det fetare fodret.

har man en hund med halvextrem övervikt finns det riktiga bantningsfoder också, av Very Low Calorie Diet (VLCD) typ, men de är endast för kortvarigt bruk.

Fast det måste ju ändå vara olika hur hundar klarar sig på mängd foder mm. Min labbehane äter 10 dl om dagen av ett högenergifoder (han väger 34 kg).

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka