magnesiumöverskott = lugn häst?

B

BeastieBabe

vilken mängd är det man ska ge då?
enligt uträknaren så ska Mg-mängden i gram vara 15% av MJ för hobyhästar, och för tävlingshästar 45%.. är det för att tävlingshästar ska bli lugnare?

bör man prova att ge den mängden istället?

eller är det ännu mer när man talar om ett överskott?

Sv: magnesiumöverskott = lugn häst?

lägger till en följdfråga..

är det nån som har koll på hur mycket ett magnesiumtillskott kostar på t.ex GG? och hur mycket som finns i?

jag räknar med att ponnyn ska behöva ca 15 g Mg per dag extra.. hur länge räcker en burk?

jag ger 15 g mg/dag som extratillskott, jag kommer inte ihåg vad burken kostade, men den räcker länge iaf, det är en väldigt stor burk jag har. :p

BeastieBabe skrev:
vilken mängd är det man ska ge då?
enligt uträknaren så ska Mg-mängden i gram vara 15% av MJ för hobyhästar, och för tävlingshästar 45%.. är det för att tävlingshästar ska bli lugnare?

bör man prova att ge den mängden istället?

eller är det ännu mer när man talar om ett överskott?
Var kommer den uppgiften ifrån om att tävlingshästar ska ha 0,45 g Mg*Mj"? *nyfiken*

I "utfodringsrekommendationer för häst" står det 0,15 för häst på underhållsfoderstat, för vuxen arbetande häst och för dräktig häst. 0,10 för digivande, växande och arbetande unghäst...

Det som är allvarligt med ev. magnesiumöverskott är att det tillsammans med ett överskott på fosfor kan innebära en ökad risk för bildande av tarm- och urinsten.
//marti

Glömde... Biomag brukar finnas att köpa på GG annars kan de ta hem. Det är Biofarmab som tillverkar och 1,5 kg kostar antingen 120 eller 160 kr, minnet är bra....

Innehållet per kg i Biomag är 10 Ca, 45 P och 330 Mg, alla mått i gram.

Ännu lättare fråga :angel: när räknas en häst som tävlingshäst?

över 60% arbetstillägg tror jag väl.. men det kan juh vara värt att prova om hon blir dämpad..

i en annan tråd var det en tjej som skulle promenera med en häst som haft boxvila 2 månader.. som en helikopter först men med Mg överskott gick det att gå med den..

svarade inte jag på ditt inlägg tidigare?

minns tydligt att jag skrev att hästen går på uträknad foderstat och vi håller koll på fosforen..

hmmm skumt..

jag kollade upp min källa ang 45% och det står visst kalcium och inte magnesium.. :o oops..
(ninas fodersida btw)

Senast ändrad av en moderator:

Ah okej, men vi får se hur hon bli nu när vi bytt våg.

L hade ju vägt upp rätt morgon hö men stallägaren vägrade hänga in den för den vägde så lite trots att jag sa att vi går efter egen våg nu. Så jag fick säga till igen igå så du får kolla på tisdag. Å kom ihåg paprena :p

okai.. får ta å hänga ut lilla vågen på en krok därute då.. väger vi upp höet så är det juh det hästen ska äta.. inte annat feluppvägt hö..

hon får juh ändå i sig säkert 4-5 kg strå ute i hagen.. :crazy:

och jag lägger ut 2 papper i stallet, du får ta hem det ena och be K kopiera upp på jobbet eller så.. jag har inget bläck kvar och dom verkar ha bytt kod på kompieringsrummet igen..

Nä precis å har vi vägt upp det så borde faktiskt det dugga tycker jag, l kan ju vågen nummera liksom...

mmm, gör så så får vi se om tanten tänke jobba något denna vecka eller inte...

ja, precis.. finns det hö iordninggjort så är det juh de hon ska ha, sen om vi väljer att flytta över ½ kg till kvällen ska inte göra något, hon får ändå tillräckligt med hö..

JO precis, specilet med tanke på halmen hon trycker i sig i hagen.

Det är ju ändå vi som bestämmer över min häst å inte hon. Säger jag att hon ska ha det som är iordninggjort så ska hon ha det. Å inte på golvet fick ju mocka så igår skitdrygt, var hö i hela boxen...

då ska man "glömma bort" att tömma kärran och visa hur mycket hö man slänger.. för det är juh stallägaren som slänger bort sitt eget hö..

Jo det är det ju, men det borde ju synas när hon släper ut att det ligger hö utspritt över mer än halva boxen.

jämt, hon trippar i skritten, har kort stressad trav och går ofta över i galopp i traven.. hennes skritt-takt är väl (kollar på skrittfilm) 35-36 steg på 15 sekunder..
står hon en dag blir hon stressad dagen efter och ökar takten men inte steget så att säga..

ja, man tycker juh det.. egentligen ska man kanske väga hur mycket hö man slänger ut.. :/

Tydligen, men orka. Det är ju mn häst å dom ska lyssna på vad jag sägre hon ska ha å sedan är det punkt.

mm.. vi får helt enkelt skriva att givan är så lite som stora vågen väger.. typ ½ kg morgon och 2½ på kvällen.. tror du att stallägaren blir nöjd då..? :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama