Magnesium.

C

carina 58

Hej. Finns det någon som ger Magnesium till sin häst i syfte att få en stressad häst att varva ner? Skulle vilja veta om det fungerar.

Sv: Magnesium.

Ibland är det så enkelt att det hjälper då dom förbrukar magnesium bla vid stress och kan få ett underskott.

Har ett islandssto som alltid varit stressad och tittig.
När jag räknade ut foderstaten i höstas visade den att det fattades magnesium och därför började jag ge tillskott av Bio-Mag.
Hela vintern har hon varit väldigt lugn och inte alls tittig och ängslig när jag ridit henne som hon brukar vara annars.
För ett par veckor sedan tog burken slut och ingen affär hade något hemma så det gick tre veckor som hon inte fick ngt magnesium och vips var hon sitt gamla jag igen, det tog en vecka innan jag märkte ngt sen blev hon värre och värre, har precis börjat ge henne igen, så än har jag inte märkt någon skillnad men jag tror att det måste varit magnesiumtillskottet som lugnat ner henne i vinter, hittar ingen annan förklaring till hennes omslag i beteende.

Tack föe era svar. Jag ska testa på mitt yngre Nordissto, hoppas det funkar. Vart kan jag köpa det och vad heter det?:rofl:

Det finns ju ren magnesium att köpa, om det bara är det man är ute efter. Köpte min på GG, inte så farligt dyrt alls.

N

min häst käkar magnesium och det funkar verkligen SUPERBRA!:rofl: han blir så lugn och cool att jag inte ens kan ge det till honom varje dag utan bara 3-4 dagar iveckan.....:)..så har du en stressad häst så tycker jag abslout att du ska prova med mg

Tack än en gång. Vad glad jag blir det känns som att jag äntligen har hittat något som kan få min häst att tagga ner och landa lite.
Det är ju inte så roligt att alltid ta en strid när man ska ut med henne.:rofl: Ska köpa när jag far in till stan nästa gång.:rofl:

Jag har fodrat det, men det var för många år sedan till min ponny! De3t hjälpte verkligen på henne. Det var en mycket stressig madame. Hon blev mycket lugnare och mycket mer tillfreds med sig själv!

Ger mitt sto Magnesium (köpt på EKO) så att hon håller sig lugn vid brunst. Har provat allt möjligt, men magnesium är det som är billigast och fungerar bäst.

Vad bra att magnesium fungerar, ska ta och köpa magnesium tillskott imorgon så kanske även min vilda polle kan bli en lugnare kille :) Hade varit helt underbart.

Magnesium fungerar super på min lilla dam. Märks stor skillnad faktiskt. Köpte en burk från GG.

Detta med magnesium är lite skumt. Det finns nämligen INGA studier som bevisar att hästarna reagerar på magnesium däremot tror man att brister på andra ämnen förändras när man ger magnesium och ger därmed önskad effekt. Dvs vi ska nog inte säga att det är magnesiumbrist som påverkar hästen utan snarare att magnesium tillskott kan återställa balans med andra ämnens brister. Lycka till

Men om tillskott av Magnesium rubbar balansen, kan inte detta då ha negativ effekt på hästen? D.v.s. är det vanskligt att pröva på en stressad häst utan konstaterad brist? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: BoYo
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka