Magnesium....

Empalie

Trådstartare
Hej på er alla !
Min pålle har vilat i ca fem månader nu sedan en envis hovledsinflammtion han är nu friskförklarad och skall börja sättas igång. Har vilat en månad extra....igår var equiterapeuten ute och hon tyckte han såg jättefin ut och tyckte att jag skulle börja skritta uppsuttet en del.
Hn rådde mig om att ge honom magnesium nu i början, kan det vara bra?
Är det något man alltid måste ge om man väl har börjat eller hur lång tid skall man ge det?

Dels en annan fråga: Hon tyckte mitt igångsättningsprogram skulle se ut såhär:
2 dagar i veckan skritt uppsuttet på lagom hårt/mjukt underlag.
1 dag i veckan tömkörning
resten av dagarna promenader så att hans kropp hela tiden hålls igång.
Vad tycks och hur länge tycker ni man skall följa detta schemat?
JÄTTETACKSAM för svar!!!!!:love:

Sv: Magnesium....

Jag ger magnesium till mitt sto vid brunst. Lugnar hormonerna så att hon blir ridbar, annars beter hon sig som en spattig hingst vid de första brunsterna på året.
Intressant att höra andra användningsområden.

Tycker förresten att igångsättningsschemat ser bra ut!

magnesium är lite lugnande o tar av udden i hispigheten en del hästar har . tar även bort om dom är tittiga , rek varmt!

En hästmassör som var och kollade min och mina kussars hästar i sommras, rekomenderade magnesium till en av dem som är väldigt stirrig och känslig för ljud. Skulle tydligen göra honom mer "härdad", eller lugn, kanske man snarare ska säga:smirk: Det är det jag vet...

Equi teraeputen sa att magnesium skulle vara bra just för honom för det gör musklerna mjuka smidiga och att de lättare byggs upp, kan det stämma? Ngn som har erafrenhet av detta användningsområde?
Eftersom han nu skall börja bygga upp muskler han inte användt på länge så kan det vara bra med någpt tillskott.
Intressant med andra användningsområden och att det är lugnande är bara bra för han är rätt pigg och allert just nu!

Brist på magnesium påverkar hästens mentala och muskulära balans negativt. Magnesuimbrist är ganska vanlig. Så ja det det påverkar även muskelfunktionen. :)

det fungerar om hästen redan har en brist.

TIllför du redan tillräckligt med magnesium så händer med andra ort inget.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023