fijja

Trådstartare
Har läst lite om att magnesium kan verka lugnande för heta hästar. Då helst tillsammans med B och E vitamin (för att den bättre ska ta upp magnesiumet bla)

Vad vet ni om det här?

Sv: Magnesium

Brist på magnesium gör iallafall människor "lättskrämda" eller "skvätträdda" om du förstår uttrycket. Jag tycker mig ha märkt att magnesium har en lugnande effekt på hästar, ger mina två ston detta och definitivt det ena stoet har blivit bättre med att inte vara lika tittig i skogen bl.a.

Nu är inte någon av mina ston "stoiga" men jag har också hört att de blir just lite mindre stoiga om de får tillräckligt med magnesium. Men kolla om din foderstat visar brist på magnesium, då du absolut skall se till att det blir tillgodosett. Jag vet dock inte hur pass känsligt det är för överdosering, så tillräcklig dagsdos helt enkelt räcker.

Brist på Magnesium kan ge nerviga hästar men om hästens Mg-behov är tillgodosett så har ett extra tillskott ingen effekt.

det vet jag inte om jag kan hålla med om. Dock kan det hjälpa hästar som är väldigt stela i musklerna eller har brist på magnesium. Vi har en travare som får magnesium pga att hon var så grymt stel. nu är hon jätte smidig och fin :)

Har börjat ge min stresshäst magnesium, och redan efter några dagar syntes stor skillnad, hon är mycket mer koncentrerad vid ridning och jagar inte längre upp sig för småsaker.

Ger min häst magnesium för han får inte tillräckligt genom foderstaten. Ger jag inte extra så behovet täcks blir han en riktigt fjolla som hoppar och tittar på allt. Nervös och stressad för minsta lilla, det kan handla om småsaker att han får foder ur en annan spann än han är van vid då blev han så nervös att det inte gick att äta:smirk::D

Med extra magnesium blev han en helt annan häst på 1-2 dagar. Lugn och harmonsik och kontakbar. Inte rädd för något.
Men jag ger inte extra B eller E vitamin förutom det som finns i kraftfodret, det enda jag vet är att P och Mg kvoten måste vara rätt. Ska ligga på 3(?) tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka