Elin_B

Trådstartare
Ger ni era hästar magnesium?

Min kompis har ett varmblod som lätt stressar upp sig (likväl min ponny). Hon ger honom magnesium och säger att det hjälper honom lugna ner sig.

Jag har inte märkt någon skillnad, men hon lägger ner en jäklans massa pengar. Hon har gått över till ngt nytt mirakelmärke för 700 spänn per hink :crazy: istället för sitt traditionella för 150 spänn..

Hjälper detta verkligen? För isåfall skulle jag gärna testa, men det känns som om hon mest ger det för att "ge". Han får så mycket tillskott utöver detta också..

Sv: Magnesium

Magnesiumbrist kan ge många olika symtom, bla stress ja. Dock kommer stressen av något, oftast har hästar med magnesiumbrist någon form av problem i muskulaturen och genom det blir lätt stressade.

Jag ger mina hästar magnesium, men det beror på att vi har en ganska stor brist av detta i foderstaten. Däremot skulle jag inte ge det utan att vet om det behövs, man kan ge för mycket också och det är inte bra. Tidigare år har det inte varit något problem, men detta år hade ett värde av 1/3 per kg foder mot tidigare år vilket var skumt. Men å andra sidan var de andra värdena kanon, så man skall väl inte klaga ändå.

Det är ju inte så att inte de får i sig magnesium i alla fall. Det finns först o främst i hö och sen finns det även i de flesta kraftfodersorter.

Om det fattas tillräckliga mängder av magnesium i den totala foderstaten så ska man tillägga det genom tillskott. Annars behövs det inte. Om man inte vet hur mkt höet innehåller (analysvärden) och ÄNDå ger extra tillskott av det så finns risk för överskott vilket inte helelr är bra.

Varför är överskott inte bra då? För så mycket tillskott av allt möjligt som folkt ger sina hästar idag så har säkert många av dom överskott. Vad kan hända vid överkonsumering av magnesium?

Hon sa att dom hade tagit blodprov "för längesen" på hennes häst och han led av magnesiumbrist. Därför blev han stressad..

Elin_B skrev:
Varför är överskott inte bra då? För så mycket tillskott av allt möjligt som folkt ger sina hästar idag så har säkert många av dom överskott. Vad kan hända vid överkonsumering av magnesium?

Hon sa att dom hade tagit blodprov "för längesen" på hennes häst och han led av magnesiumbrist. Därför blev han stressad..

Ja men då är det ju okej! Om han testats och visat sig HA magnesiumbrist. Men man måste också ta hänsyn till hur mycket hästen får i sig genom hö och kraftfoder! Vad äter den hästen?

Jag läste nu i foderboken och där står att "rimliga naturliga överskott av magnesium är ofarliga". Det står att överskott utsöndras genom urinen.
Men man ska ju inte ge hur mycket som helst genom syntetisk väg som tillskott innebär.

Det är det jag menar. Blodprovet gjordes för över ett år sedan hos förra ägaren som bodde låååångt bort. Hästen får ju antagligen helt annan mat nu... Tyckte inte riktigt det var ett argument...

Hästen återställer en brist relativt snabbt, sen är ju ambitionen att foderstaten skall täcka dessa behov. Att fodra extra är som att elda för kråkorna, de mesta av fodret innehåller magnesium men vid en ren brist bör man ge ett extra tillskott.

Elin_B skrev:
Det är det jag menar. Blodprovet gjordes för över ett år sedan hos förra ägaren som bodde låååångt bort. Hästen får ju antagligen helt annan mat nu... Tyckte inte riktigt det var ett argument...

Säg så här då: Hö brukar inenhålla en aning för låg mängd magnesium så om den bara åt hö av begränsad mängd skulle man med fördel kunna ge ett extra tillskott. Men hästen ifråga får ju även Krafft Grund, säger du - hur mkt handlard et om ungefär? Får den t ex 1kg eller mer så tror jag att den får sitt magnesium behov tillfredställt.
Är testet taget för länge sen så borde det ju göras OM nu.

milly skrev:
Men hästen ifråga får ju även Krafft Grund, säger du - hur mkt handlard et om ungefär? Får den t ex 1kg eller mer så tror jag att den får sitt magnesium behov tillfredställt.
Är testet taget för länge sen så borde det ju göras OM nu.

Hästen får ungefär 2 kg kr*fft grund, 2 kg havre. Sen får han ju enbart 1 kg hö. Dock 3+4 kg hösilage och 1 kg halm.. Plus detta magnesiumtillskott på 1 mått per dag. Vet inte vad måttet kan vara, 0,5 dec??

Elin_B skrev:
Hästen får ungefär 2 kg kr*fft grund, 2 kg havre. Sen får han ju enbart 1 kg hö. Dock 3+4 kg hösilage och 1 kg halm.. Plus detta magnesiumtillskott på 1 mått per dag. Vet inte vad måttet kan vara, 0,5 dec??
2 kg grund ger 6 mg, 1 kg hö ca 1 mg, ensilaget kanske 0,5 mg/kg och slutligen halmen ca 1,3 (standardvärde) Totalt skulle då denna häst få i sig ca 10 mg magnesium via maten vilket räcker för en foderstat på 80-85 Mj. Den foderstaten är "normal" för ett normalfött halvblod på 500-600 kg i lätt arbete.

Missade havren! Den tillför ca 2,6 mg till....

Överskott på Mg kissas ju ut men det verkar lite onödigt att låta 700 kr gå den vägen... I kombination med fosforöverskott kan magnesiumöverskott innebära en risk för tarm- och urinstenbildning.
//marti

Elin_B skrev:

OJ! Vad mycket kraftfoder häst stackaren får! Och så lite grovfoder :crazy:

För jag antar attd et är en STOR häst? (inte ponny iaf)

Magnesiumtillskott på allt det där verkar som att kasta pengarna i sjön!!

Mm, det är ett halvblod. Är det mycket krafft? Gästtränaren från Strömsholm tyckte att min lilla D-ponny (som hade dåligt hull) skulle ha minst 3 kg krafft. Han får nu 2,5 krafft och 0,5 havre... För mycket? Sedan 3+4 hösilage och 1 kg hö.. Inga tillskott bortsett från 1 dl majsolja/dag.

Måste bara fråga, menar du 7 kg hösilage när du skriver 3+4?

Elin_B skrev:
joo. 3 kg hösilage på fm, 1 kg hö till lunch och 4 kg hösilage på em.

Det är inte mycket grovfoder till en stor häst... :crazy:
Ja JAG tycker att det är mycket kraftfoder. Och många med mig också!
Sen finns det andra som av nån anledning vill proppa i dom kraftfoder istället för grovfoder.

Jag skulle ju hellre ge hästen 3-5kg hö/silage TILL på det där och minska kraftfodret till hälften. Ger ungefär samma energi.

Senast ändrad:

jo, problemet är att det endast ingår eg. 3 kg havre + 6,5 kg silage alt. 5 kg hö i stallhyran. annars måste man lägga till en himlans massa pengar. den ligger redan på nära 7000 spänn.. men jag trodde att 7 + 1 kg grov var mkt till en ponny..? det är inte energin jag vill åt heller, endast att han ska lägga på sig bättre..

Denna grovfodergiva får i princip mina islänningar, det är lite mindre i storlek kanske. Och det verkar inte vara för mycket för dem, gammelgubben vill gärna ha lite mer än så t om.

Elin_B skrev:
jo, problemet är att det endast ingår eg. 3 kg havre + 6,5 kg silage alt. 5 kg hö i stallhyran. annars måste man lägga till en himlans massa pengar. den ligger redan på nära 7000 spänn.. men jag trodde att 7 + 1 kg grov var mkt till en ponny..? det är inte energin jag vill åt heller, endast att han ska lägga på sig bättre..

Jag menade den stora hästen gällande grovfoder mängden. Till din ponny är det okej med 8kg. :smirk:

Nu är det ju så att ENERGI är det som ger hull! ;) Det är samma som omsättbar energi dvs MJ.
Fast många glömmer proteinet när dom vill sätta hull!

Det enklaste är om ni vet värdena på höet och silaget så att man kan räkna ut en korrekt foderstat. Med rätt mängd protein på varje MJ (6g smältbart råprotein per MJ).

Uj uj, vilken stallhyra ni har?!? :eek: :crazy: Vad ingår i den? PALATS? :p

det hjälper, vi ger hästarna det när vi vet ska göra något som dom kommer att reagera på, dom blir muka och avslappnade i musklerna :) väldigt bra!

milly skrev:
Uj uj, vilken stallhyra ni har?!? :eek: :crazy: Vad ingår i den? PALATS? :p

Haha nej, men stallet ligger på Östermalm i innerstan :P
Och all mockning/fodring ingår... Så är det att ha häst i innerstan ;)

Men om energi är hull är det jobbigt:P min ponny är PIGG och går halvt i taket med foderstaten han har nu. Då rids han ändå mkt och tränas ganska hårt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama