Magnesium till fång och eksemhästar

Glimris

Trådstartare
Har nyligen fått reda på att magnesiumbrist gör att hästar lättare får fång.Även sommareksem kan bero på det. Är det någon som provat att ge extra magnesium??? Jag tänker i allafall prova, det kan det vara värt.

Sv: Magnesium till fång och eksemhästar

Var har du hört det?
Har nämligen ponny med sommareksem och som haft fång...är beredd att prova allt för att minska riskerna....
Var får man tag på magnesium? Och kostnad??

Det där har jag aldrig hört. Fast det är klart, alla sorters brister behöver ju rättas till, om man märker av det.
Att sommareksem skulle bero på magnesiumbrist var ju en ny teori. De senaste vetenskapliga rönen säger att eksem på åtminstone importerade islandshästar, beror på allergi mot svidknottet.

Det finns inga belägg för ngt av påståendena. Sommareksem är knott- och myggallergi. Betes/foderfång orsakas av att en viss typ av elaka bakterier tar över i grovtarmsfloran. HH

Oavsett om det är bevisat eller ej, vill du prova så finns det som regel att köpa i välsorterade ridsportbutiker eller foderleverantörer. En burk kostar ca 60-70 kr så det är inga stora pengar.

Jag köpte till min häst eftersom det påstås ha effekt på stressade hästar. En burk varar minst ett halvår så det är drygt.

Har nyligen fått reda på att magnesiumbrist gör att hästar lättare får fång.Även sommareksem kan bero på det. Är det någon som provat att ge extra magnesium??? Jag tänker i allafall prova, det kan det vara värt.

För mig låter det helt otroligt att magnesium skulle bidra med att minska fång, magnesium är viktigt för muskler och spända stressade muskler ger en stressad häst. Varför det funkar på stressade hästar, är förmodligen pga man tillgodoser en brist som uppstått och därför lugnar hästen ner sig.

Sommareksem är en ren allergi till största delen beroende på svidknott, om magnesium hade hjälpt eksemhäst så tror jag att min pålle hade fått den hjälpen för länge sedan. Han får ALLTID extra tillskott av magnesium om det finns brister i foderstaten, trots det har han eksem dock har han aldrig fått fång men det hade han inte innan heller utan tillskottet.

Under sommaren får inte pållen någon extra mg, eftersom det oftast finns tillräckligt i betet så känns det inte livsnödvändigt just då. Numera har han i princip inga symptom av sin eksem, men det beror knappast på att han har tillskott av mg under fodringssäsongen utan mer på andra förändringar som gjordes.

Jag har också en eksem häst och griper givetvis efter alla halmstrån!:bump: VAD har du gjort för förändringar som funkat på din häst?

Jag har en eksem häst och har börjat med att ta bort all socker ur maten. Han får musli som det ej finns melass i och en lucern utan melass som bindemedel. Ser över foderstaten ordentligt, så att det ej finns för mycket ex. protein. Han har redan blivit bättre.

Man kan säga så här i pållens fall, han får mycket proteiner och även betfor. Men han får även linfröolja, vilket har hjälpt honom synnerligen väl.

Man kan säga så här i pållens fall, han får mycket proteiner och även betfor. Men han får även linfröolja, vilket har hjälpt honom synnerligen väl.

Jag ger också linfrö olja sen nån månad tillbaka. Ska bli väldigt intressant att se om det gör nån skillnad...

Har du fler tips?

Det kan hända att du inte får det resultat du har tänkt dig, därför att linfrö oljan har ännu inte full absorption. Det har man tidigast efter 120 dagar, och bör helst ske innan ingången eksemperiod.

Jag började själv lite sent första gången, men pållen blev bättre men hade fortfarande en del symptom. Idag är han i stort sett symptomfri 21 år gammal, och jag hoppas att denna sommar blir lika bra och enkel som den förra. Tyvärr tenderar ju eksem att bli sämre med åren.

Nej, jag vet att jag var sent ute men jag hoppas också på förbättring denna säsong. Han har inte börjat klia sig än men för hans del brukar det bli värst i juli. I år kommer han att tillbringa mycket tid på stall då han mår bäst av det när det är som varmast och mest mygg.

det här med linfröoljan hjälper inte på alla hästar...
Gav min häst det hela förra året. började vid årsskiftet 05-06 och höll på till okt-nov -06. Den enda skillnaden som var var att han blev fetare än vad han har varit på många år...

Visst det kan funka på några, men det är inget som funkar för alla. dvs ingen mirkakel grej.

Jag började också runt årsskiftet 2004-2005, så sommaren 2005 var det ingen fantastisk skillnad men liten märkbar. Däremot förra sommaren 2006 då syntes det väldigt tydligt, men ingen har påstått att det är ett mirakelmedel däremot tror jag ibland att man kanske ger lite tappt för fort.
Jag ger 1 pumpslag i underhålls dos till islänning runt 380 kg, ger ett mycket litet intag av extra Mj så blir han fet beror det knappast på linfröoljan.

Jag vet inte så mycket om det funkar med magnesium, men yoghurt funkar toppen iaf:bow:

Vad menar du att yoghurten fungerar på?
Och hur använder du den?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 393
Senast: Hgfy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka