Magknöl ett par dagar efter fölning.

KungTulle

Trådstartare
Donetta har fått en stor knöl mitt nere på magen (undersidan ca 30-40 cm framför juvret) ett par dagar efter fölningen. Den ömmar inte, känns inte svampig ( typ ödem) och hon är pigg, äter normalt. Mjölken ser bra ut, har provat att mjölka ut på svart yta för att kolla om där var klumpar.

Fölungen mår finemang. ( Föddes söndags morse).

Min tanke är att det är motsvarande sånt man kan se på riktigt högmjölkande kor. Hon har mycket mjölk verkar det.

Vad tror ni?

Knölen är ungefär så stor som 2 av mina handflator hållna bredvid varandra.

Den är litet mindre idag än igår.

/KT

Sv: Magknöl ett par dagar efter fölning.

Inte helt ovanligt på äldre fölston. Alltså inte förstföderskor och beror oftast på lakteringen.

Inte helt ovanligt på äldre fölston. Alltså inte förstföderskor och beror oftast på lakteringen.

Som jag trodde då.

Jag smakade på mjölken jag testmjölkade. I jämförelse med komjölk extremt sött!

/KT

stomjölk ska tydligen vara en gammal huskur mot hosta *kuriosa*

Svullna mjölk kanaler, eller ett vanligt ödem - inte alls ovanligt som sagt.
Stomjölken går från lätt saltsmak till mkt söt de sista dygnet - en bra koll tycker jag.
Påstås vara bra för hosta, lunginflammation , samt har även haft en gubbe med lungcancer som kom hit i några månader och hämatde stomjölk...

Svullna mjölk kanaler, eller ett vanligt ödem - inte alls ovanligt som sagt.
Stomjölken går från lätt saltsmak till mkt söt de sista dygnet - en bra koll tycker jag.
Påstås vara bra för hosta, lunginflammation , samt har även haft en gubbe med lungcancer som kom hit i några månader och hämatde stomjölk...

Jag har allvarligt funderat på att när fölet är en vecka eller så, försöka börja "sno" ett par deciliter mjölk per dag och frysa ner. Sedan när jag har en 5-10 liter så hade det varit kul att försöka jäsa sån där sprit på det som mongolerna gör.

Donetta är inte särskilt rädd om juvret och hon tycker det är helt okej när jag har provmjölkat för att kolla så det inte blir juverinflammation.

Bara som ren kuriosa och för att det hade varit kul att kunna bjuda gäster på en pytteliten skvätt.

"Kumys
Kumys eller kumiss är en jäst dryck som förekommer bland nomaderna i östra Ryssland och i Mongoliet. Det framställs ur stomjölk (sto - hästhona) eller kamelmjölk genom att tillsätta färdig kumys eller soltorkad kumys. Kumys innehåller mjölksyrebakterier och en jästsvamp, saccharomyces cerevisiae var. kumys som framkallar jäsningen. Kymus har en alkoholhalt på 1-3%.
Genom destillation av kumus erhålles Karakymus som är ännu alkoholstarkare.
Arek är ett mongoliskt brännvin som framställs genom destillation av jäst mjölk."

Fast destillera får man ju inte göra, för då kommer farbror polisen!

/kt

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka