magert sto/foderallergi?

S

shakespearesister

hej. har ett sto med föl som går hos mig, men stoet har redan innan hon fick fölet betett sigväldigt stressat, och hon magrar mer och mer trots fri tillgång på hö, och fyra liter kraftfoder varje dag. Vet. kollade hennes tänder, hon är avmaskad, även mot bandmask. Hon har fått utslag som ser ut som knottbett framme på bogen, vi trodde först det var knottbett men funderar nu påom det kan vara någon form av foderallergi just med tanke på att hon bara magrar. Någon som känner igen problemet? Förslag på tillskott/ bra foder ex lucern? Alla tips mottages tacksamt :)

Sv: magert sto/foderallergi?

Vad innehåller höet? Vad för kraftfoder och hur mycket i kg får hon?
Hur stor är hästen? Har den alltid varit avelssto?
// Linda

Jag skulle gissa att hon ändå har näringsbrist i kombination med stress.
Fri tillgång på hö är nada om det är ett kasst hö. Och man kan inte ersätta ett dåligt hö med mängder av kraftfoder, det är inte bra för hästens tarmsystem.
Lusern är grovfoder med höga näringsvärden. Mitt tips är att introducera det under 10 dagar och sedan öka på. Var inte rädd för att ge måånga kilon.
Lycka till!

Skulle tro stressen kan komma av hunger. 4 liter av vad ? Fri tillgång av vadå för grovfoder ? Magrar hästen och då i samband med att den ger di betyder det att hästen får för lite mat. Ett sto som ger di har STORT näringsbehov, och har man då dåligt hö så hjälper det föga att ösa på...Hästen kommer aldrig i livet orka äta de mängder som krävs för att föda sig och sitt föl = magrar. Ett sto som ger di ger ju främst till sitt föl, finns inget att ta av tar dom av sina egna revserver = magrar.

Går hon ihop med andra fölston eller ensam? En del ston kan bli stressade av att behöva gå ensam med sitt föl och blir mycket lugnare av att gå ihop med andra. Ston hjälper varandra att se efter varandras föl och hålla uppsikt mot faror.

Hur stort är stoet?

4 liter kraftfoder motsvarar ungefär vad jag ger mina shetlandsston när de ger di, om betet är dåligt.... Dvs de får ofta minst 2 kg kraftfoder.

Ett digivande fölsto ger man inte skopor med foder, utan skyfflar... ;) Vid höglaktation har stoet dubbelt så stort energibehov i förhållande till underhållsbehovet. Och proteinbehovet är TREDUBBELT jämfört med underhållsbehov...

Hade det varit ett sto av större ras som hamnat i mitt stall, så hade den fått bortåt 5-7 kg lusernpellets om dagen (mycket näring som inte kräver så mkt tuggande) och sen en del lämpligt kraftfoder. Vad och hur mycket är omöjligt att säja utan att se hästen och veta vad grovfodret innehåller.

Tack för alla svar!
Hon är islandshäst och Hon går tillsammans med mitt islandsto med föl, och båda är jättefina i päls och kropp, och också min fjording. De går vanligtvis på lösdrift ja och nu är det ju bete :).Fjordningen och hon är jättebra vänner och han har mer lugnande effekt så jag tror inte att det beror på det. Hon är mkt lugnare nu än när hon kom för ca 3 månader sen. hon får gå själv några timmar per dag för att ha tid att äta extra med hö/kraft eftersom mina inte behöver det de är snarare åt andra hållet, lägger på sig jättelätt på det betet så jag tror inte heller det är betet som är fel på... hmm... Några mer ideér?

stress kan utlösa magkatarr.
kan inte mycket om det och islandshästar brukar inte vara i riskzonen men man vet ju aldrig.

Fast det har ju regnat bra mycket. Om det regnar mycket under sommaren, så sjunker ju gräsets ts innehåll kraftigt. Villket gör att digivande ston absolut inte orkar äta tillräckligt för att täcka sitt och fölets näringsbehov. Vad var det för kraftfoder hästen fick ? Vad är litergivan i kg ?

Mer kraftfoder !!! Soja kan också vara ett alternativ (inte soja från affären :D)

4 liter kraftfoder per dag till ett digivande sto är ingenting. Jag gav mitt digivande halvblodssto 20 liter per dag. Det var en blandning av uppblött lucern, havre, sojamjöl och olja. En blandning som de flesta hästar går upp i vikt av.

VAD ger du för foder? Vilket kraftfoder, vilken mängd hö och med vilka värden?

Om ni inte har någon sorts supergräs så är jag ganska säker på att gräset inte är tillräckligt.
Här är betet perfekt för alla lättfödda hästar men alla svårfödda faller ur.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 411
Senast: wrangler
·
Avel Mitt sto med 8-månaders stoföl vid sidan har tappat enormt mycket i hull under sensommaren och lägger inte på sig trots mycket mat...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: lady_vip
·
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka