Mager unghäst

R

ronjabus

Jag har en ettårig quarterappendix som har svårt att hålla hullet. Han går på ett bra sommarbete och jag har börjat att ge honom kornkross. Är det mer ekonomiskt att ge lucern, även om det är dyrare än kornet? Tror ni att det ger bättre resultat än kornkross?

Stämmer det att hästar behöver energi för att tillgodogöra sig fettet? Han får matolja vid varje måltid också.

Sv: Mager unghäst

korn hade jag undvikit till en unghäst, för om jag inte missminner mig så har det väldigt lågt lysininnehåll och lysin vill man absolut ha till en växande häst. Jag hade valt lusern utan att blinka...

Svårt att säga bara sådär. Men definitivt hellre lusern än korn. Lysin finns det i grovfoder och hö/etc antar jag att du ger så mkt den orkar?

Lusern gav jag till min häst i den åldern (visserligen fortfarande oxå).
Då var han perig med maten och valde pelletsvarianten och fick blanda med betfor då åt han.
Detta funkade bra på han.:)

Korn är inte bra för unghästar så jag hade gett honom Krafft Groov 125 istället, gjorde underverk för min lilla! :)

Men om hästen får i sig Lysin i grovfodret, är det fortfarande inte bra att ge unghästar korn? Trodde att korn var bra med tanke på fettet?

Vi gav våra smala hästar tjurfodret Galant fungerade jättebra, givetvis de vanliga grundfodret också som havre o betfor eller musli. Och massor av hö, o så stod de på halm så de kunde knapra på de med, de fick även den smalaste häst att bli rund o fin :)

Nu blir jag säkert påhoppad med tjurfoder grejjen men de skiter jag i :D

fri tillgång till bra hö/silage + lucern är kanonbra för tunna unghästar. Quartrarna behöver ju dessutom ofta en del mer mat än "vanliga" hästar... :)

Ok, men då får han äta upp den här säcken med korn och så går jag över till att stödfodra med lucern istället.

har du gjort ngn analys av grov foder så du vet vad den saknar eller får för mkt av. Korn är kraft foder, Lucern hack grovfoder så det är ju en ganska stor skillnad. Om det är så att du behöver ge krafft foder hade jag föredragit havre istället för korn, eller kraftt 90 eller 125 (havre/korn ger mer energi/fett, men krafften ger även det men oxå protein)
sen vågar jag inte säga för mkt om lucern pellets, endel säger att det räknas som krafftfoder??
är det protein som saknas så ger lucern-kan göra underverk,
men gör helst en analys av grovfodret så du vet lite mer (fast det kanske du redan gjort)

måste tillägga att jag EJ har unghäst vana, så dessa tips passar vuxen häst, så ngn med vetskap om unghäst får gärna rätta mig!!

Jag har en ettårig quarterappendix som har svårt att hålla hullet. Han går på ett bra sommarbete och jag har börjat att ge honom kornkross. Är det mer ekonomiskt att ge lucern, även om det är dyrare än kornet? Tror ni att det ger bättre resultat än kornkross?

Stämmer det att hästar behöver energi för att tillgodogöra sig fettet? Han får matolja vid varje måltid också.

förlåt, ser nu att han går på bete, får han ngt grovfoder alls? troligtvis är det för dålig näring i gräset för honom nu??

Jag gjorde som Peetraa gav Kraft Groov 125 ,fick det rådet av min veterinär oxå.Funkade jättebra fast jag stödfodrade med ett bra hö dessutom.

Korn är inte bra för unghästar oavsett :) Vill du åt fettet ska du i sådana fall ge din häst havre :) Min lilla blev så väldigt het av havre så jag gav groov istället :)

Det viktigaste är dock ett bra och smakligt grovfoder med BRA värden :)

Senast ändrad:

mitt tips är att ringa kraffts kundtjänst. de är kanontrevliga och duktiga

mitt tips är att ringa kraffts kundtjänst. de är kanontrevliga och duktiga

Det där råder det delade meningar om. Sälja sitt foder det kan de. Om det är det bästa för just den individen och i rätt proportioner, det är en annan femma.

Till ts; ett analyserat grovfoder är den bästa grunden och titta sen på vad du får för pengarna, inte bara priset på påsen, när du ska komplettera. Ett foder kan se hemskt dyrt ut men när man delar upp det i hur mycket du får i ren näring kan det vara hälften så dyrt som påsen bredvid. Äter hästen lucern skulle jag komplettera med det i första hand och då en lucernsort som har höga värden, det kan variera stort.

Jag rekommenderar lusern (upplötta pellets fungerar bäst för oss) före kornkross eftersom jag långt hellre ger hästen vad den behöver i form av grovfoder.
Korn skulle jag inte ge en växande unghäst.

Det viktigaste är dock att hästen verkligen får i sig vad den behöver och det gör att man hamnar utanför grovfoderfållan och man får ge kraftfoder.
Det bästa sättet är att ha analyserat grovfoder, då räknar du ut hur många kilo hästen äter och ser vad som fattas. Vi hade ett blött hösilage som tyvärr inte var så näringsrikt förra vintern så vi fick komplettera med hestekraft och krafft protein.

Vi har ett rätt bra bete till våra åringar men de hade en period när de ändå gick ner eftersom de busade så mkt och blev besvärade av insekter. Så nu ger jag extra lusern och tar in dem så de får sova inne då och då.

havre innehåller också lysin om du absolut vill ge ett kraftfoder till din åring.

Mina unghsätar (2 resp 3 år gamla hingstar) äter bara hö och lucern och klarar sig fint på det. När det ev. behövs kompletteras med kraftfoder så blir det havre också.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 083
Senast: Deluxe
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30