Mager travhäst

J

Jaba

Vart ska man lägga en mager travhäst på för MJ?

Uppskattad vikt på max 450 kg. 160 cm mankhöjd. Alla revben syns, tunn hals, höffterna och ryggraden sticker rätt ut. Pulkabacke till bak och insjunken i flanken men han har inte "proteinbrist tjock" mage.

Jag har ingen aning om vad han fick tidigare.

Han ska tränas lätt tills han blivit finare.

130 MJ eller mer? Räcker kvotenmed 7 eller ska den vara högre?
 
Min som bara går å skrotar ligger på 125. 175 i mankhöjd, lång och bred men tunn. Lägger på sig saaaaakta med detta.
Svårt att säga, alla är ju så olika.
 
Varför inte låta hästen gå upp lite i vikt innan den tränas? Det är att föredra, i mina ögon sett. Jag hade nog lagt honom på 130 Mj och sedan inväntat resultat, se till att han får i sig rikligt med proteiner, mina har en kvot på 8,7 för att se bra ut.
 
JO i mina ögon är ingen träning oxå det bästa men de är ju inte jag som tränar....

Så en kvot på 9 då kanske?

HUr mycket olja kan han tillgodogöra sig varje dag?
 
"Kasta" inte på hästen för mycket på en gång... efter som att du inte vet vad den fått tidigare så kan det vara farligt att lägga den på en för hög kvot på en gång. 7 tror jag är bra till att börja med och sedan öka för att kunna hålla koll på hästen så att den inte blir negativt påverkad av foderstaten.

Jag håller med om att hästen borde få ta lite vikt innan den tränas annas så "använder den" den lilla fett reserv den har .

Maxgivan av fett är 75g/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Tänk på att det inte är bara oljan som innehåller fett utan även övrigt foder.
 
Då jag inte har en aning om hur pass mycket fett det är i övriga fodermedel så blev jag inte så mycket klokare. :o

Men man kan med säkerhet säga att 6 dl olja om dagen är för mycket?
 
jag tror att det är för mkt olja, verkar laxerande då och kan bli farligt!
Såg ett hästpogram där de sa att 3 dl max för en häst som ska öka i hull och att man skulle fodra med olja i försiktighet! HAr ingen erfarenhet alls av det själv så vet inte om det kan stämma.
 
Jag skulle nog snarare rekomendera en dos på max 2dl/giva (majsolja) över detta brukar nästan alla hästar bli lösa i magen av.

Börja med att ge ca 0,5 dl/mål och öka mycket försiktigt, om hästen blir lös i magen så minska dosen lite (så att den är bra i magen). Men en giva på över 2 dl/mål tycker jag är för mycket även om max gränsen inte är nådd..

Vad får den för mat och hur mycket varje giva?
Om jag får veta det så kan jag kolla hur mycket fett den får i sig / giva (det går inte att räkna den exakta mängden men man får iaf ett hum om vad den ligger på).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 556
Senast: cello
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Historien är som sådana att min kära mor har tagit föl på sitt sto. Hon gör så gott hon kan men litar inte riktigt på mina...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 316
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp