Mager ponny

S

Skorpis

Vår nya ponny är väldigt mager och omusklad. Hon har blivit riden innan men inte satt muskler. Nu vill vi naturligtvis bygga upp henne. Vågar man dra på med maten (hösilage, korn, lucern, betfor)? Skall man rida henne lite eller skall hon stå och äta upp sig först. Inga problem med aptiten, hon äter bra när hon serveras. Någon annan som har erfarenhet av detta?:confused:

Sv: Mager ponny

Svårt att säga, säger som Ämelie.
Kan tipsa om ett bra foder om hästen i allmänhet har svårt att aätta och behålla hull, och det är Krafft rehab.

min ponny var likadan när jag fick honom , HELT omusklad.. jag började men att öka ensilaget till nästan fri tillgång i början och sen gav jag honom chevinal plus och lite betfor och havre, sedan ökede jag krafftfodret mer och mer..

Lycka till :bow:

Analys? Då blir det betydligt lättare att se vad som fattas i foderstaten och lägga till det som kan behövas och få en bra balans. Om inte så är det hösilage och lucern som ska vara grundstommen i foderstaten. Börja med att öka på silaget med 1-2 kg och även öka lucernet lite långsamt tills ni är uppe i 1-2 kg. Rör på pållen med förnuft tills ni ser att foderökningen ger resultat.
//marti

Hon får 8 kg hösilage
1 kg korn
betfor ca 3 dl
enligt förra ägaren vet inte om vi vågar öka för snabbt från detta.
har lagt till lite lucern som vi skall öka på.
Hur detta kommer att falla ut är lite för tidigt att säga hon kom nyss.
Vi avmaskade henne innan hon kom men tänderna är inte kollade, tycker att hon äter bra för att ha dåliga tänder men det får vi naturligtvis undersöka.

Tack för era svar.
Ökade du till fritt hö redan från början eller ökade du gradvis.
Vårt hösilage håller bra värden men det är ju inte hos oss hon blivit mager. Om vårat har bättre innehåll än det hon åt förrut så blir det ju en ökning av näring även om mängden inte blir större, jag vet inte riktigt vad de tål i förändring. Lucern tror jag också på men vågar inte heller öka det för fort. Krafft Rehab var ett bra tips jag provar det om inte en ökad mängd lucern, korn och hösilage ger effekt. När ser man om det blir en förändring?

jag ökade allt med en gång, han var så mager så det var äckligt :crazy: jag såg förändring redan efter en vecka men då började det med att pälsen blev glansigare och sedan blev han rundare och rundare men han hade ju fortfarande inge muskler så det var bara att börja jobba på dom..

Skorpis skrev:
Hon får 8 kg hösilage
8 kg silage är ju inte speciellt mycket men nu vet jag ju iofs inte hur stor din ponny är men jag utgick från att det var en D-ponny... Minsta giva grovfoder enligt djurskyddet är 1 kg ts/100 kg häst men REKOMMENDERAD giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst.

1 kg ts =
1,1 kg halm 90% ts eller
1,2 kg hö 84% ts eller
1,8 kg hösilage 60% ts eller
2,5 kg silage 40% ts
//marti

jag hade samma problem med min pålle som du.(mkh 151cm)
jag tillsatte lusern succesivt och ger honom nu 1½kg/dag,(hö 8kg) han blev jättefin efter ca 1½ månad:idea:

så mitt råd till dig är, öka hösilaget först och främst till 12-15kg/dag
sen ge lusern!

man får inte glömma bort att hösilage innehåller en viss mängd vatten, därför kan man aldrig jämföra det med hö....
så. Din häst behöver nog mer av det!

hoppas du finner en lösning

Då har jag fått en bättre uppfattning och så här tycker jag.
Ge fri tillgång på hösilage, om ponnyn är c eller d så kan du nog utan problem ge ca 0,5-1kg lucern och ungefär lika mycket korn. Du behöver inte göra nån invänjning på höet när du ska ge fri tillgång, lusern och kornet kan vara bra att öka succesivt.

Nu vet ju inte jag HUR mager hästen är, men om hästen är i kondition så tycker jag att du kan skritta och så småningom när hästen börjat sätta hull att trava, Lycka till!

Nu har jag vågat öka på lucern och hösilage, hon tuggar i sig bra. Vi skrittar henne för hand och lite med ryttare på nu i början. Det är en tröst att andra än jag köpt häst i dettas skick!
Det är en c-ponny och hon är mager så att revbenen skymtar, rumpan ser knotig ut men för övrigt är hon väldigt pigg, nyfiken och positiv. Kommer att bli en liten pärla!!
TACK

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama