Mager över ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 998
Sv: Mager över ryggen

Kära nån vilken foderstat :d

Inte billigt kan jag tänka mig men vad underbart att kunna ge hästen så mycket han vill ha att äta och ändå vara i så fin form :bow:

Gamla och väldigt unga hästar är dyra i foderstat.

Just när det gäller äldre så måste man helt enkelt välja.
Kan man inte ge den maten den behöver så är det bättre att ta bort.
För det finns ingen gammal häst som har gjort sig förtjänt av undernäring.

Måste väl tillägga att det skulle aldrig falla mig in att rida en undernärd och gammal häst. Se till att den får stor hage med skyssta kompisar, inte står på box mer än nödvändigt, har en ordentlig liggplats och väldigt mycket mat av bra sort.
Och liksom digivande ston, låta den slippa stå ute och grilla i stekhet stol med en massa insekter. Ta hellre in och låt den äta och vila ut, alternativt en lösdrift där den GARANTERAT får komma in om den vill så.

När hästen är 26 så måste man också vara självkritisk och inte blunda inför faktum att den tråkiga dagen närmar sig fort. Kan bli nästa vecka, om en månad eller ett år.

Helst ta bort dom INNAN dom ser ut som skelett, inte kan ta upp näring, knappt orkar resa sig, står och knäar för låsmekanismen på benen är ur spel, börjar halta osv..

Nu föll Naffa ur diskussionen..ber om ursäkt

AM

Är inte förvånad alls över den typen av foderstat. Det är inte alls ovanligt att gamla hästar kräver enorma mängder mat. Han höll sig uppenbarligen väldigt fin på den "nätta" ransonen :)

Jag håller fullständigt med dig.
Fin kille du har ;)
Jag hade för två sommrar sedan en c-ponny som bar på 200 kg övervikt här på besök som stannade i x antal månader. Han var då 25 år & klarade inte utav att gå samma sträcka som tog dom andra 5 min den tog honom 40 min. Fick bantat ner honom till normal hull ;)

Tyvärr så finns inte Wibbe längre. Vi valde att ta bort honom innan han skulle rasa.
Vissa tecken började visas.

AM

Beklagar. Men fin var han, han såg snäll ut.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 478
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3