Mager över ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 998
G

Godisbiten

Mitt sto är väldigt mager över ryggen, man känner tydligt hennes ryggrad.
På grund av det har jag inte ridit på henne. Hon är 26 år, kan man fortfarande bygga muskler på en sån gammal häst? Blir hon bättre om hon får
äta upp sig på sommaren? Vad göra? Har ni tips och råd. Är hennes tid som ridhäst över? Ska vi avställa henne helt och låta henne gå som sällskapshäst i hagen? tacksam för svar.

Sv: Mager över ryggen

Det går att bygga upp en gammal häst, men de behöver ofta mängder med foder jämfört med yngre hästar. Att inte rida gör att de tappar musklerna fortare än en ung häst också. Är hästen så mager så ryggraden sticker upp så måste ni fodra på den och motionera den lagom så att musklerna får träning.

Som mitrolle säger så kräver många gamla hästar en stor mängd foder för att hålla hull och muskler. Fri tillgång till grovfoder och tillägg med både energi och protein i lättsmält form är ofta ett måste. På min gamling räknade jag på en häst i hård träning (även om han bara gick sporadiskt) och så räknade jag med att han inte kunde ta upp mer än 1/3 av näringen i grovfodret. Då höll han sig i hygglig form. Det tar dessutom längre tid att bygga muskler eftersom man måste ta det väldgt långsamt med igångsättning. En gammal häst bör inte heller ha några viloperioder eftersom de då snabbt tappar muskler. man bör kanske inte hoppa bana med hästen, men rida går bra. Träna upp hästen genom att gå med den i grimma/tömkör i början och skritta mycket sedan. låt det ta sin tid :)

Tack för era svar! Tänker sätta igång henne med promenader först. Hon får fri tillgång till bra grovfoder och hon går på lösdrift, där hon får
naturlig motion. Hon går i skogshage. Är bara osäker när det gäller ridningen och utrustningen, med tanke på hennes magra rygg. Kan man lugnt skritta på henne om hon har en gelpad under sadeln? Eller en fårskinnspad som ger ryggradsfrihet? En sadel med bom eller bomlöst?
Ja det är många frågor som snurrar runt i huvudet.

Va har du för analys på grovfodret? En gammal häst behöver mer av allt.

Jag skulle inte rida i bomlöst på en häst med omusklad rygg. Gelpaden är inte bra den heller. Om bomsadeln ligger bra men är lite för bred nu så skulle jag lägga en fårskinspad under och motionera med det. Risken är att om man ställer av en gammal häst så blir de stelare och tappar ännu mer muskler.

Angående gelpad... är det någon som användser den? Förr hade alla en sån, nu är det fårskinn. Är den bra till något??

Tack för era svar! Tänker sätta igång henne med promenader först. Hon får fri tillgång till bra grovfoder och hon går på lösdrift, där hon får
naturlig motion. Hon går i skogshage. Är bara osäker när det gäller ridningen och utrustningen, med tanke på hennes magra rygg. Kan man lugnt skritta på henne om hon har en gelpad under sadeln? Eller en fårskinnspad som ger ryggradsfrihet? En sadel med bom eller bomlöst?
Ja det är många frågor som snurrar runt i huvudet.
Fri tillgång till grovfoder räcker sällan till en gammal häst. Den måste få näring som är lättare för den att ta upp. Det är inte bara tänderna som slits och kan ge hästen problem, även matsmältningsorganen tappar gradvis sin funktion. Därför måste man oftast komplettera med annat mer lättsmält foder.

Gelpaden fördelar trycket väldigt dåligt. I övrigt har de gamla gelpaddarna ingen funktion, de "nya" klisterpadarna används ju om sadeln åker fram.

cristobal För att det är i princip omöjligt att hitta en där alla tornutskott går fri om hästen är så omusklad att man överväger att inte rida på den.

Är hästen frisk och hel i övrigt finns det inget som hindrar att du rider den. Du får bara ta det lugnare än med en yngre. Vi red våran gamling tills han var i den åldern och han hade kunnat fortsätta som ridhäst om vi haft någon liten lätt ryttare. Han är nu 33 och fortfarande fräsch:bow:, halvblod av större modell.
Ett bra grovfoder är alltid grunden men när de blir äldre får de svårare att tillgodogöra sig tillräckligt mycket från det. Vet du vad det innehåller? Det kanske är helt fel till din häst.
För att bygga upp muskler behövs proteiner och E vitamin med selen. Proteiner kan du ge t ex genom lusern eller soja, börja med lite och öka vartefter. Vad gäller E vitamin tycker jag Flytande VSL är mycket bra. Eftersom det är flytande bibehålls vitaminhalten. Man kan ev börja med ex master muscle under en månad för att sedan gå över till VSL. Då får man snabbare effekt.
Till Glimris: Du kan alltid använda den till rumpvärmare:D under sadeln gör den mer skada än nytta då den inte låter ryggen jobba som den ska. Valvet i sadeln har man för att hästens rygg ska få frihet att höja sig, det låser du med gelpadd och även många andra paddar.

Vetekli skulle jag rekomendera som extra tillbehör.

Mitt sto är väldigt mager över ryggen, man känner tydligt hennes ryggrad.
På grund av det har jag inte ridit på henne. Hon är 26 år, kan man fortfarande bygga muskler på en sån gammal häst? Blir hon bättre om hon får
äta upp sig på sommaren? Vad göra? Har ni tips och råd. Är hennes tid som ridhäst över? Ska vi avställa henne helt och låta henne gå som sällskapshäst i hagen? tacksam för svar.

Du ska undvika att rida henne, men gå ut på långa promenader vid hand, så stärker du henne. Min dam är 28 i år. Jag trodde det var kört förra våren, när hon gick ner sig totalt pga att jag inte kunde åka ut och extrafodra henne på lösdriften.

Lösdrift med fri tillgång på grovfoder är inga fel. Men en äldre häst behöver ofta tillskott. Så skotta på med lucern. Jag har köpt "vanlig" lucern med melas tidigare, men från och med i år gått över till lucern utan melass, vilket har gjort att damen den här våren har lagt på sig fortare efter viktnedgång.

Det som också gjorde bra nytta förra våren, som jag ska börja ösa på nu, när jag tänkt börja promenera och aktivera damen för i år, är E-vitamin, för att bygga muskler.

Jag har fått massor av goda råd av equiterapeut och kiropraktor, som jag har haft och har nytta av. Men glöm aldrig att seriösa equterapeuter och kiropraktorer vill att man i första hand tar kontakt med veterinär, för att utesluta skador eller annan sjukdom hos hästen först.

Lycka till, med hästen :bow:. Jag hoppas att åtminsone våga komma upp och skritta på min vackra dam till sommaren åtminstone. Men det är upp till hur damen bygger på sig och min egen självträning, så jag bli rörligare i höftpartiet och kan svinga benet över ryggen på damen.

tack för tipsen! Enligt min veterinär får jag inte ge henne nåt tillskott, tex lucern eller nåt annat, bara grovfoder och flytande mineraler, eftersom hon annars får foderinpackning. Men lucern kan väl inte ge foderinpackning? Jag har ändå tänkt ge henne lucern och extra vitaminer. Kan man blötlägga lucern och blanda i flytande vitaminer som evitamin med selen?

Vi blötlägger alltid våran lusern, det behövs inte alls lång tid innan det löser upp sig och blir en gröt. Rejält med vatten så kan det knappast bli något problem.

tack för tipsen! Enligt min veterinär får jag inte ge henne nåt tillskott, tex lucern eller nåt annat, bara grovfoder och flytande mineraler, eftersom hon annars får foderinpackning. Men lucern kan väl inte ge foderinpackning? Jag har ändå tänkt ge henne lucern och extra vitaminer. Kan man blötlägga lucern och blanda i flytande vitaminer som evitamin med selen?

Jag har blötlagt all foderpellets, sen de år min dam hade problem med foderstrupsförstoppning. Och vad jag vet, har hon inte haft särskilda problem med foderinpackningar i tänderna, utan det går jättebra. Och självklart går det att blanda vitaminer i blötlagt lucern. Jag glömde nämna OLJA, som univeralmedel tillsammans med lucern för att få rundare o go'are häst.

Jag skulle börja med att tömköra hästen i skritt och se till att hon går i bra form. Tömkör både ute i naturen samt i paddock. För att variera träningen kan man tex longera hästen och träna mycket på att hon ska arbeta rätt och lyssna på den som longera. Sen när hon har fått mer muskler över ryggen kan man börja rida henne några gånger i veckan samt variera träningen med tömkörning och longering.

Jag ska börja sätta igång en sto på 23år nu nästa vecka. Hon är dock inte helt urkondition( riden tom januari-februari) och hennes träningsschema kommer och se ut ungefär så här den närmaste veckorna:

Måndag: Tömkörning i paddock( vet inte hur hon är och tömköra så vill vara inhängnad första gången)
Tisdag: Tömkör på vägen , träna på halter och igång sättning.
Onsdag: Vila
Torsdag: Ha henne i volten där hon får springa av sig
Fredag: Tömköra bland träden i skogen
Lördag: Vila
Söndag Tömkör testa lite och tömköra på volt. minska och öka strl på volten

Måndag Longera testa trava? träna mycket på halt och ingångssättning
Tisdag: Longera ca 10-15min kanske över några markbommar
Onsdag: Vila
Torsdag: Tömkör bland träna där det blir lite mer naturligt att man kör lite serpentiner, volt tillbaks mm
Fredag: Volten
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Måndag: Longera
Tisdag : Rida en kort stund
Onsdag : Tömkör på vägen
Torsdag: Vila
Fredag : Rida
Lördag: Volten
Söndag: Vila

Och sen har vi inte planerat mycket längre och allt förutsätter att allt är ok med hästen och hon mår bra och är lika pigg och fräsch som hon är nu.

Hon äter just nu
Betar+5kg höelsilage
1kg havrekross
0,5 betfor
150gr soja.
1dl olja
2msk salt
Biotin

Glömde skriva att hon även får E-vitamin och selen

kl

Wibrantus 26 år
Inte motionerats på 16 år.

Fick fri tillgång på högprotein hö
Fick fri tillgång till luzern
Fick fri tillgång på Red Mills muslifoder.
(det var alltså tre fasta krubbor i hans box som fylldes på allt eftersom han åt)

Fick 3 liter uppblött betfor.
Fick ca 5-6 kilo stöpt havre.
Fick ca 4-5 hackade morötter.

Fråga inte om kvoter för det var en hiskelig foderstat som han höll sig i trim med. :D

Låg på välgrusad, spånad och rejält halmad box.
Gick i väldigt stor hage för att röra sig ordentligt.

wibbesommar05.jpg

wibbevinter4.jpg

AM

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 478
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3