Mager och sluta ge kraftfoder?

devilsdaughter

Trådstartare
Har en fråga.
Mitt sto har precis blivit av med sitt föl som fortfarande diade, hon har för tillfället ganska dåligt hull som vi försökt få upp med mer mat. Detta har hänt förut vintertid då hon har gett di till föl.
Nu har fölet åkt härifrån och jag borde ju sluta ge henne kraft för att hon inte ska få juverinflammation?
Hur ska jag bäst göra i denna situationen? Ska jag sluta ge kraft helt eller ge bara lite, finns det något som är extra bra att ge som ger mer hull men ändå inte driver på mjölkproduktionen? Hur ska jag tänka gällande ensilaget, har i princip gett fri tillgång innan då hon var(är) ganska tunn, kan jag fortsätta med det nu utan att löpa hög risk för juverinflammtion?
Kan tillägga att hon inte har diat jättemkt nu i det senaste, fölet hade börjat bli ganska ointresserat men ändå diat lite då och då men hon har ändå varit som en "mjölkko", stort juver och producerat mycket mjölk.
Tips?

Sv: Mager och sluta ge kraftfoder?

Jag skulle dra ner på kraftfodergivan rejält i ca en vecka i samband med att fölet vänjs av. Som du säger så driver kraftfodret på mjölkproduktionen, så ta bort det. Efter ca en vecka så har mjölkproduktionen stannat av ganska bra och då kan du börja med kraftfoder igen. När man inte mjölkar ur alls så slutar dom producera ganska fort. Och en vecka utan kraftfoder gör inte så mycket på hullet, låt henne äta grovfoder och håll koll på juvret, att det är hårt är i allämnhet ingen fara, men om det blir varmt och ömt så är det inflammation på gång. Som jämförelse kan jag säga att vi på jobebt sinlägger mjölkkor som mjölkar ca 15 l per dag genom att ta bort kraftfodret och inte röra juvret alls. Och så mycket mjölkar hon väl inte misstänker jag?

Tillbaka igen!
Under dräktighet och digivning har hon bla fått krafft groov 125, men nu då hon inte ger di längre och inte heller är eller planeras bli dräktig tänkte jag övergå helt till lucern. Kan jag börja ge lucern redan nu? Det räknas ju som grovfoder och inte kraftfoder, men frågan är om det driver på mjölkbildningen?.. Detta är första fölet här hemma så känner mig lite osäker och rädd för att driva på mjölkproduktionen.
Det hon fått i krubban dagarna efter att fölet åkte är 1 liten morot och mineraler.. Det är 5 dagar sedan hennes föl åkte och igår var juvret betydligt mjukare än innan. Så känns som att man kunde börja ge henne lucern nu? Det borde väl inte driva på mjölken igen va?

Det kan driva på igen. Jag hade inte chansat utan väntat en vecka. Däremot kan du börja väbja in det men en liten mängd denna veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Foder & Strö Mitt sto får lusern som tillskott, hade gärna gett henne fri tillgång, men det går inte för tillfället. Ändå tycker jag att hon inte tar...
2
Svar
22
· Visningar
2 112
Senast: axel
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 991
Senast: CK
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25