mager men tjock :S

mandaaa_

Trådstartare
Kanske la in denna fel men visste inte riktigt vart ja skulle lägga den.

Min foderhäst, går på en analyserad foderstat så ja tror inte det har med foder att göra, har en "mage" men ändå så syns revbenen. I övrigt är han inte smal så ja vet itne vad det beror på. avmaskad och allting.

Skrev det kanske lite krånligt men jag har i princip ett magert skrälle med hängbuk och stora revben, vad göra !? :confused:

Är det att han inte är tillräckligt musklad kanske, för han hade inte så mycket muskler när han kom. :idea:

Sv: mager men tjock :S

En analyserad foderstat utesluter aldrig att man TITTAR och KÄNNER på hästen. Det som på pappret ser bra ut behöver inte fungera klockrent i verkligheten och då måste foderstaten justeras.

Den stora vinsten med en uträknad foderstat är att till nästa års höskörd, så vet man värdena hästen bör få i sig i näringsväg.

Är hästen bukig och fortfarande saknar hull över revbenen kan det bero på proteinbrist. Gällande parasiter så är ett träckprov det säkraste sättet att kolla om och hur mycket mask hästen har.

Det går ju inte att säga att foderstaten är rätt bara för att den är uträknad! Det som avgör om den är rätt är ju alltid i slutänden hästen. Uträkningen är i stort sett för att balansera upp näringsvärdena så det passar hästen som ska äta fodret.

Stor mage med synliga revben skulle jag åtgärda:
Kolla foderstaten - justera upp proteinet
Kolla ridningen - rids hästen så den får starka muskler
Kolla parasitstatus - ta träckprov

Det första jag tänker på, när du beskriver hästen är att den är undernärd. En undernärd häst är smal, revbenen syns alldeles för mycket och den har en stor mage.

Man kanske borde titta över den där foderstaten en gång till. :smirk:

Är hästen ordentligt avmaskad ?

Lycka till.

ja, han är ordentligt avmaskad, såg ut så här när jag fick honom och han va inte helt musklad så jag tänkte om det är muskler som saknas kanske?

Det lättaste sättet att göra träckprov är att köpa en "Kolla masken"-låda på Granngården - därmed är hela proceduren betald och du får dessutom instruktioner med i lådan :)
( http://www.kollamasken.nu/ )

Annars är Vidilab väldigt duktiga om du vill kontakta dem direkt (det är dom som säljer kolla-masken-kitet också), www.vidilab.se

Dock så har ju vissa maskar ett vilostadie nu på vintern, så jag skulle nog vänta tills april ungefär och därefter lägga upp planen för årets avmaskningar.

En häst med hängbuk trots bra foderstat kan ha för lite muskler i ryggen och buken osm håller upp magen. Kolla över träningen och jobba med ryggmuskulaturen, OCH VIKTIGT kolla så att foderstaten innehåller tillräckligt med protein. Utan protein kan hästar inte bygga muskler.

min häst var så förut, till jag gav honom ren majs olja som jag köpte i matbutiker, gav honom 1 dl om dagen, oj vad snygg o glansig o rund han vart :D ett tips som jag tycker du bör testa :)

ett foder som gör att dom läger på sig och ger dom runda fina kroppsledar är grov, grov innehåller mkt fibrer och protein som hästen behöver för att orka och kunna bygga muskler, det är ett väldigt bra foder, annvänder det på min 3 åring, har blivit tipsad om det från många håll, bls, min tränare annvänder det på sina hästar och dom är av alla olika oldrar och typer, samt så vet jag att Malin Bary*rd och Peter Mar*ne annvänder det till sina tävlings hästar.

Nu finns det 2 olika slags grov, nya grov och gammla grov, dom är helt likadanan abra att nya grov innehåller lite mer protein och energi en den gammla, jag köpte första säken den "nya", men bytte sen till den "gammla", eftersom det räker för en 3åring. :) min 3 åring äter 2 kg grov om dagen, 2 gånger om dagen. ;)

mandaaa_ skrev:
Tack :D
Du vet inget bra foder som gör att dom lägger på sig lite?

Jag tycker att du ska räkna om foderstaten så att du lägger till en hel del MJ och kanske en högre kvot (mer protein i förhållande till MJ) . Vilket kraftfoder som PASSAR får man se då!

Men lusern och linfrökaka är ett par bra fodermedel för hull/muskler. Linfrökaka innehåller bra fetter och mycket protein!

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 228
Senast: mackan
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Alltid detta tjafsande hästmänniskor emellan... så många hästar som har "höbuk" men ingen övervikt (snarare tvärtom i många fall!) och...
2
Svar
32
· Visningar
3 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka