Det här med tjock (överviktig) eller inte...

Sv: Det här med tjock (överviktig) eller inte...

Förra våren drog jag ner på grovfodret samtidigt som jag ökade ridningen. Det var på inrådan från en som påstod sig vara kunnig på islandshästar. Visst försvann magen men när jag ser bilder på honom från den tiden blir jag nästan förtvivlad. Så ska en islandshäst INTE se ut.

Nu vet jag bättre. Att han ser dräktig ut beror på att han av olika anledningar knappt har arbetats de senaste månaderna. Vinterpälsen bidrar också. Jag vet att han fort kommer att bli mera slimmad när vi kommer igång med arbetet igen. Kraft får han i stort sett inget av, men en tillräcklig grovfodergiva plus att han står på halm. Det finns de som reagerar på att han får lika mycket hö som vissa av halvbloden trots att han är betydligt mindre. Men i gengäld får de en massa kraft också, vilket han alltså inte får. Han får klara sig på grovfoder och mineraler.

Jag håller med om att det är missvisande att bara titta på magen. Helheten är det viktiga.

Problemet är ju/väl att de flesta anser att ett bra hull är det hull som travare/fbl i högträning har. :grin:

I mina ögon skulle bara en riktigt dum människa jämföra travare i högträning med halvblod i lätt träning.

Den dummaste kommentar jag har hört är nog av en tjej när hon sa att hennes häst var tjock.
Jag sa "men revbenen syns ju" och hon svarade "Men det ska dom ju göra".. :eek:
Jovisst om man vanvårdar hästen kanske de "ska" synas....

Och det stora problemet är ju också som sagt att alla alla fokuserar på magen och inte på helheten, och det tycker jag är viktigt att man försöker få bort. Kolla på rumpan, ryggen och halsen i första hand och strunta i magen.
Magen luras, det gör inte resten av kroppen.
Min häst ser dräktig ut vissa dagar, ffa när hon står och vilar på ett ben och precis har ätit. :angel:
När hon står normalt och inte fäller ut magen så ser hon vältränad ut, och när hon drar djupa andetag ser hon mager ut.

När min fjording såg ut såhär lastade vi på honom och körde iväg till en våg.

Vägde och drog bort vikten som transporten ska väga och enligt det vägde han då 480kg.
Med måttband några veckor senare skulle han väga 520kg och då hade han börjat tappa omfång runt magen!
Så om inte vågen stämmer så blir jag mörkrädd -han måste ha vägt uppåt 600kg när vi var iväg och tävlade western!

Detta är en c-ponny, fjording som är av den lite rundare modellen, men han är inte särskilt kraftig ändå. (Då menar jag att han inte har ben som trädstammar tex, att han är övervktig är jag fullt medveten om)

Så viktbandet använder jag mest som en hjälp att se om han går upp eller ner i vikt.
Det bästa man kan göra är att lasta sin häst och åka till ett ställe där det finns våg. Endera tar man reda på vad transporten väger utan häst och väger sedan hästen i transporten på en våg någonstans efter landets vägar, eller så tar man reda på var det finns vågar som är tillräckligt stora för att väga häst och åker dit (tex så kan det finnas på de olika klinikerna i landet om man nu ändå är där).

Knapplån

För att tillföra tråden något i allmänhet så är jag också väldigt less på att höra om min överviktiga häst -jag VEEET det!
När jag hade haft honom 3 månader så kom det en människa och upplyste mig om hur "Smällfet" han var och att jag MÅSTE banta honom och att han absolut INTE fick äta kraftfoder i vinter.
Jag sa då att jag tyckte att han såg rätt bra ut trots allt, varpå hon avbrytr mig och åter igen upplyser mig om att hästen måste ner MINST 100kg, och INGET bete!

Hon hade ingen aning om hur länge jag haft hästen, och att hästen hade vilat HELA vintern (och troligen större delen av hösten också) och jag blev djupt sårad av det hon sa och den natten grät jag faktiskt och kände mig som den värsta människan på jorden.

Över lag så tror jag att svenska hästar äter lite för bra mat och motionerar för lite, så överlag är nog våra hästar lite runda. Övervikt är ju ett problem eftersom det sliter både på leder och kan ge andra sjukdomar i längden och det bästa vore ju att man skaffade sig kunskap och foderanalyser så att man förstod vad man egentligen stoppar i sina hästar.

Själv försöker jag ha en traktor (fjording) i samma hage som en Ferrari (Vbl travhäst) vilket inte är det lättaste. Tack och lov så är det Ferrarin som bestämmer vem som äter vad, annars skulle det nog aldrig fungera.

Som din häst ser ut är det risk för hans hälsa. Är inte hälsan viktigare än att han slipper vara hungrig?

Hästar behöver inte ha bukmage och fettvalkar för att de inte rör sig, man får anpassa maten efter motionen.

Hur mycket mat stoppar du i den?

Min häst av den extremt lättfödda typen och hon har i princip vilat från januari 2009 till och med nu, och
jag har nu lyckats få hålla henne i ok hull utan att motionera och utan att hon behöver svälta.
Det går att ha en häst i normalhull även fast den vilar. En häst ska inte behöva ha en hängbuk
för att den vilar heller, då är det något som är fel i utfodringen.

Folk verkar inte förstå att det är lika illa (om inte några resor värre) med feta hästar som smala hästar.

Enligt min veterinär så ska inte hästar vara överviktiga, inte det minsta.
Det sliter på hästarna på tok för mycket och är en vanlig orsak till att hästarna blir överansträngda och skadade.
Min häst ska vara så "fullblodssmal" som det går enligt veterinären för att hon ska må så bra som möjligt och hålla så länge som möjligt.

Hon blev halt, så pass halt att hon kunde varit död nu för att hon var för fet ett tag, och det var inte fång hon fick.

Bild på hur min häst ser ut "nu". Innan bilden togs så bestod motionen av skritt i 30 minuter per dag och en långsida i trav 4 dagar i veckan.
Helt ok i hull, ska dock ner mer i vikt för sitt eget bästa, vilket både veterinär och massör anser. Likaså jag och tränaren.
stella-18.jpg

Senast ändrad:

Som din häst ser ut är det risk för hans hälsa. Är inte hälsan viktigare än att han slipper vara hungrig?

Hästar behöver inte ha bukmage och fettvalkar för att de inte rör sig, man får anpassa maten efter motionen.

+ IronWill

Men HALLÅ!!! Var det inte precis det jag skrev?!
Att övervikt inte är bra pga att det påverkar hästarna negativt?
Bilden är flera månader gammal och givetvis har jag försökt åtgärda hans övervikt! (Det framgår faktiskt av texten att bilden INTE är ny!)

Han äter 8 kg silage, 1 kg lucernhack och ungefär 1 kg halm/dag (de har fri tillgång på halm i hagen så helt hundra koll har jag inte men jag har lagt ut ett viss mängd och sedan räknat åtgången/dag delat med 2 (två hästar). Detta är det alternativ jag har såvida jag inte vill att min häst ska vara utan mat VÄLDIGT många timmar.
Och han går ner i vikt, men ni vet lika väl som jag att det inte sker över en natt.

Ni får ursäkta att jag är otroligt känslig just idag, men jag VEEEEEET att min häst är överviktig (fortfarande, flera månader efter att bilden togs och trots bantning) Hur många gånger ska jag behöva säga det???

Mitt drömscenario hade ju varit att ha ett hö med nästan inga värden i alls så att jag hade kunnat ha honom på fri tillgång på hö/hösilage, men så blev det inte i år. Samtidigt kan jag inte bara strunta i att ge honom mat helt och hållet heller, för även om en häst behöver banta så är det långt ifrån detsamma som att svälta honom.
Jag vill dessutom att hästen ska äta största möjliga del grovfoder, och därefter fyller man upp ev behov med andra foder (som nu blev lucern för vår del)
Att låta en häst vara utan mat väldigt lång tid är inte heller bra då magen blir ledsen. Nu vet jag att min är lika hungrig oavsett om han nyss ätit, eller om han varit utan mat i två timmar, men det märks tydligt på travaren när hon är hungrig då hon blir en väldigt otrevlig häst för sina hagkamrater. (Därför har vi provat med halmtillgången i hagen, och det håller henne i schack, samtidigt som min inte står och vräker i sig mat alla dygnets ljusa timmar)

Jag tänker inte lägga ut någon bild på hur han ser ut nu (för han är fortfarande överviktig även om det är MYCKET bättre nu) men det märks stor skillnad. Han är finare i kroppen, orkar mer, är pigg och glad, och sadelgjorden når runt utan att man behöver ta i för kung och fosterland.

Ni behöver ju inte personligen ta åt er av mitt sura inlägg nu (för riktigt så är det faktiskt inte menat) men jag blir bara så förbaskat ledsen över att folk verkar tro att jag fullständigt skiter i min feta häst när jag i själva verket provar och provar olika metoder och fodringsmöjligheter och tom dagligen väger hans hösilage, mineral och lucern (fast jag vet att en hink så proppad den bara går brukar vara rätt) och har fått den andra hästägaren att också väga allt sitt foder för att det ska bli så bra som möjlig med min...:cry:

Senast ändrad:

Förra våren drog jag ner på grovfodret samtidigt som jag ökade ridningen. Det var på inrådan från en som påstod sig vara kunnig på islandshästar. Visst försvann magen men när jag ser bilder på honom från den tiden blir jag nästan förtvivlad. Så ska en islandshäst INTE se ut.

Nu vet jag bättre. Att han ser dräktig ut beror på att han av olika anledningar knappt har arbetats de senaste månaderna. Vinterpälsen bidrar också. Jag vet att han fort kommer att bli mera slimmad när vi kommer igång med arbetet igen. Kraft får han i stort sett inget av, men en tillräcklig grovfodergiva plus att han står på halm. Det finns de som reagerar på att han får lika mycket hö som vissa av halvbloden trots att han är betydligt mindre. Men i gengäld får de en massa kraft också, vilket han alltså inte får. Han får klara sig på grovfoder och mineraler.

Jag håller med om att det är missvisande att bara titta på magen. Helheten är det viktiga.
Du kan kanske lägga på lite protein i foderstaten? Proteinbrist ger ofta upphov till bukighet också. Kolla upp det och se vad som händer om du höjer kvoten.

Själv har jag också en tjock häst hemma. Det är jättetrist att jag inte kan få ner henne i vikt, men har man inte riktigt tid att rida varje dag så blir det väl så på vissa hästar. Denna dam har dessutom haft tre föl så revbenen är lite utspända också. Då ser hon förstås ännu tjockare ut. Jag brukar kontra med att jag tycker att min häst är vacker i alla fall, även om hon väger minst 50 kg för mycket. Men visst är det synd om feta hästar, det sliter ju trots allt på benen osv.

Om de får fri tillång på halm så förstår jag inte varför den ska ha silage också, grovfoder som grovfoder.
Då skulle jag ge den halm och lucern bara. Den står ju knappast utan mat om den har halm dygnet om.

Då kan den äta mer mat utan att bli fetare.

Senast ändrad:

Min förre detta medryttarhäst som är en fjording får jätte lite mat. :(
Han går å skrotar i hagen hela dagarna utan att göra något alls. '
Ägaren till hästen tycker att han är smällfet och jag vet innerst inne att så är inte fallet. Men jag har ingen aning om hur jag ska säga detta till henne. Hon är en sån där person som alltid har rätt och tycker att hon gick faktiskt naturbruk när hon var yngre och kan sånt där. En sån person är väldigt svårt att få kontakt med. Alltså att lyssna på vad jag eller någon annan har att säga.

Hästen får i nuläget 1 kg hö om dagen!!! och ungefär 1 dl havre med en liten klick betfor.

Någon som vet hur man kan få en sån person att lyssna??

Jag hade uppmuntrat ägaren till att ge hästen halm, så får den tuggbehovet tillfredställt samt fibrer i magen. Vidare hade jag uppmuntrat ägaren till att skaffa en ny medryttare/"hästskötare" som kan hålla igång hästen.

Gör hon inga förändringar och du är HELT SÄKER på att hästen inte får mer mat så anmäler du. Punkt.

Om de får fri tillång på halm så förstår jag inte varför den ska ha silage också, grovfoder som grovfoder.
Då skulle jag ge den halm och lucern bara. Den står ju knappast utan mat om den har halm dygnet om.

Då kan den äta mer mat utan att bli fetare.

Precis! :)

Är inte målet att han ska gå ner i vikt? Och det gör han nu!
Han har en foderstat som jag har räknat på och som jag visserligen inte är helt och hållet nöjd med, men som ändå fungerar.

Han har fri tillgång till halm i hagen, ingen halm inne (äter den inte inne).
Jag skulle lika gärna kunna bära ut 2 kg halm/dag (1kg/häst) istället för 6kg halm var tredje dag, eller 4 kg halm varannan dag.

Sen finns det fler orsaker till att jag inte kan ha enbart halm: Jag har inte tillräckligt med halm för att det ska räcka, det är svårt att hitta halm här som är av tillräcklig kvalité för att det ska vara "ät-halm". (Kvalitén på fodret gör jag aldrig avkall från, att det är låga näringsvärden är en sak, men aldrig aldrig att jag väljer ett foder med dålig hygienisk kvalité, men där misstänker jag att vi är överens ;)) Han vill faktiskt helt inte ha halmen, den går i när inget annat erbjuds. Lägger jag halm i boxen så äter han den INTE (sen om det var enbart de enda han fick så skulle den säkert gå ner). Dessutom kan jag inte komplettera enbart halm med tillräckligt mkt lucern (jag har möjlighet att ge honom mat i krubban en eller max två gånger (intag och ev kväll) per dag och lucernet skulle bli på tok för mkt. Dessutom bör jag undvika att blötlägga mat i stallet där vi står (kallstall så det skulle frysa om jag köper pellets) Till råga på allt så skulle våra hösilagebalar bli dåliga, vi har fullt upp med att få dem att gå åt som det är nu.

Han blev INTE sådär fet av foderstaten jag skrivit upp i tråden utan av det bete som aldrig slutade växa och det är något jag jobbar med VARJE dag. Och det är också något jag har ont i magen över inför det gräs som kommer börja spira i våra hagar i år)

Kanon att han går ned i vikt. Men frågan är om det är tillräckligt?
övervikt dödar en häst rätt fort, oftast genom fång eller kolik. Svälter ihjäl gör dock få hästar.

ang gräset, du får inte ha honom på gräs helt enkelt.

Kanon att han går ned i vikt. Men frågan är om det är tillräckligt?
övervikt dödar en häst rätt fort, oftast genom fång eller kolik. Svälter ihjäl gör dock få hästar.

ang gräset, du får inte ha honom på gräs helt enkelt.

Tack för rådet. Jag ringer veterinär och avlivar honom i morgon.:grin:

För övrigt tänker jag lämna den här tråden nu eftersom det bara kommer inlägg efter inlägg som gör mig ledsen.
Jag gör verkligen allt jag kan för att min häst ska må bra, i samråd med många andra kunniga hästmänniskor och vi är på rätt väg nu.
Visst är det schysst att ge folk råd via internet (jag har lärt mig massor via buke) men jag VET det du säger och jag tror faktiskt inte att du vet något om hur min häst mår idag.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar