Mager hund

B

Bettan 07

En av våra hundar är ruskigt mager det är en tik på 2 år hon har varit sjuklig sedan 1 års ålder (hals problem). Givetvis har hon blivit behandlad av vetrinär. Jag har rådfrågat vetrinären om hennes vikt problem men inte fått den respons jag vill ha.
Han rekomenderade bara ett hög aktivt foder, som hon nu fått med som hon inte vill äta av.

Funderar nu på om hon ska få burkmat istället för torrfoder, Hon äter inte maten blandad med något... Spelar ingen roll vad vi hittar på hund maten är BLÄ!

Kanske hon oxå borde få valpmat, för att få mera fett på henne?

Hjälpsamma svar mottages gärna.:confused:

MVH Bettan

Sv: Mager hund

Kanske bör tillägga att hon är en korsning mellan gråhund och springer spanniel.

Specific Active (vetrinär stationens märke). Men hon gillar det inte... Äter inte heller Specific XCD. Hon får så mycket hon vill. Ibland äter hon ca 1/2 dl och ibland 3 dl. Tror inte att hon är frisk vad vetrinären än säger!

Hon är pinsamt mager.

Jag har haft henne till 2 olika vetrinärer, båda tycker att vikten är inget att oroa sig för. "Bara att ge henne ett foder med högt råprotein, hög fett halt" Men det är just denna typ av foder som hon INTE äter...

Hon har tidigare lidit av hosta (inflamation på luftrören?) men båda vetrinärerna har frisk förklarat henne ifrån det. Men jag tjatar/bråkar vidare med dom så nu har jag blivit remiterad till någon special klinik i S-holm för utredning av hals och lungor. Men tydligen är det lång kö för att få komma dit... Undertiden så får jag försöka få upp hennes livsgnista igen... Är så klart jätte rädd att det är hjärtfel på tösen.

Vill mest ha tips, mera ideer om hur jag kan få henne att gå upp i vikt. Jag vill ha en Pigg och glad hund.

prova med färskfoder. det är ju väldigt smakligt och lätt att sätta i sig. mina hundar blev feta som julgrisar så nog är det hög fetthalt allt ;)

Alltså fattar mig inte på veterinärer. Om jag umgås 24 h/7 dagar (oftast) så borde väl jag se och märka om hunden inte mår bra? De måste hjälpa dig. Hitta ett fel eller helt enkelt hjälpa dig hitta den mat hunden behöver!

En period hade vi en hund som inte ville lägga på vikt. Precis som din lite bestämda åsikter om vad han ville äta. Pröva olika foder var inte intressant och det tyckte egentligen inte vi heller eftersom vi inte ville oroa magen. Det vi gjorde var att tillsätta lite raps-eller solrosolja till maten. På så sätt höjde vi kaloriintaget. Han började lägga på sig (var konstaterat friskt) och har inga problem idag. Testa att ge honom det foder han gillar och lägg till lite olja. Hur mycket beror ju på rasen men vi har gett ganska mycket per dag en period.

Börja bara försiktigt så magden vänjer sig.

Jag håller med cillamuffins om att det kan vara värt att prova ett färskfoder. Förra vinterna magrade min vovve av en hel del, åt väldigt dåligt och ordelbundet. Det hjälpte inte att ta bort maten, vänta ut honom tills han var tillräkligt hungrig mm. Vi provade och bytte till ett färskfoder, detta har han nu ätit en längre tid och gått upp ca 6-7kg, så nu har har ett bra hull och möjlihet till att kunna bygga muskler då det finns nåt att ta av.

Jag använder färsk foder själv, och tycker det är jättebra, värt att prova alltså!

Sedan så lite tips för att locka i mat.
Ta med gott ut tex köttbullar och ge som belöning, (eftersom det handlar om en hund med dålig aptit/mager så belönar du för allt och lite till;))

Spårar du med henne? I så fall kan mat i spårslutet vara en idé!

Om inte prova att gömma mat så hon får leta upp det i tex högt gräs.
Små, små godbitar gömda inte en hel skål alltså.
Går även att leka denna lek inne, med att gömma under mattan, bakom kudde osv.
Det viktiga är att det är lite inte en hel portion, utan uppdelat på kanske et 20-tal eller så.

Jag hade en svårt sjuk hund, som vägrade äta, vi gav henne mald ren nötfärs, tills hon fick upp aptiten igen.
Dyrt men under en kortare tid kan det vara värt att prova, dock, men det förstår du säkert, så kan hon inte äta nötfärs resten av livet utan det får bara vara en kortare period för att få ”igång” henne.

Hon har inte Tonsillit? Har vetten tittat på hennes halsmandlar?

I min ras förekommer det ofta och de flesta får ta bort dem.

Klass färskfoder tycker jag är bra.

Har en kompis som har haft liknande problem. PMar sveriges (enligt mig) bästa vet..

Efter check av vet, prova att barfa/ge färskfoder eller ge ett "helt" djur med päls o hela köret en gång eller 2. Brukar slinka ner;)

//Gilly

Tack för tips :)
Idag ska vovve till s-holm och bli ultraljudad i lungor och hjärta. Nervös det är jag!!! Jag ringde och snyftade halvt hysterisk till "min vetrinär" och förklarade att min vovve höll på att tappa livsgnistan. 3h senare hade jag fått en tid till En special klinik i S-holm...:banana:

Hon blev av med "tonsillerna" i mars 2007... Men blev bara bra ett litet tag. Har blivit röntkad utan resultat...
Ibland är det läge för att vara en "DramaQueen"

Tack för hjälp och råd.

MVH Bettan.

Berättar senare hur det har gått.

Mina katter, jag inbillar mig att hundfodret är ungefär likadant, tycker specifics foder är blähä. Typ "Vad som helst men inte specific!!"
Jag bytte till RC och det gillar dom; så jag skulle nog rekomendera dig att göra samma sak. Byta till antingen RC, Hills eller något av dom här andra foder Wellbeloved och allt vad dom heter.
Jag har för mej att RC har nån typ av "buljong" som dom doppar foderbitarna i som gör att det smakar gott... hehe..

Hej igen
En lite sen uppdatering på min magra hund.
På kliniken i s-holm så såg dom på ultraljudet att hon hade lunginflammation. =Absolut vila i 30 dagar.
Vidare så fick vi med några små prov påsar på 3 utav deras special foder. Men de föll inte lilla damen i smaken...
På konsum hade de prov påsar på ett foder med hjärtan och små ben (ser ut som kattmat fast större). Köpte en påse på 500g och bjöd lill skiten på.... Vad tror ni hände?
Just det hon mumsade upp 3 dl på en gång.
Jag har blandat i lite andra kulor i maten men hon äter bara sin "kattmat".;):rofl:
På dessa veckor så har hon gått upp massor i vikt:banana:
Som tur är är hennes 30 dagars vila avslutad nu, hon har hittat på mycket tok den senaste veckan.... Kan säga som så. Jag har fått köpa nya ullstrumpor till mig och (vantar) och vovve har fått en ny nalle. :angel:

Det är underbart att ha en liten virr panna som är glad och busig igen!
Och ett nytt ulltäcke har jag sytt som hon ska få använda efter jakt och när det är riktigt kallt.:D

MVH Bettan

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 862
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag