mager häst

T

tazza

Min granne köpte ny häst för några månader sedan. Den var jättefin då men nu har den gått ner massor i vikt. Alla revben syns och hovarna är fulla med sprickor.
De sköter inte sina djur särskilt bra... Och höt tar de från en annan granne som skördar sent i juli, det är dammigt och lite näring i och de ger inget annat tillskottsfoder.

Jag har jättedålig kontakt med dessa grannar eftersom de vet vad jag tycker om deras djurhållning. Därför tror jag inte att det är någon idé att prata med dem. Det är nog bara djurinspektören som gäller tyvärr.

Ska jag vänta och se över sommaren? När börjar det bli kritiskt för hästen, är det när den faller ur över korset också eller är det allvarligt redan nu?

Sv: mager häst

Jag skulle nog ringa djurskyddsinspektör nu om jag vore du... Uppenbarligen får den ju inte tillräcklig omvårdnad. Då har du iaf gjort vad du kunnat för stunden!!

Kan ju vara så också att ponnyn inte äter ordentligt? Hur der de andra hästarna ut?
Den är ju nyinflyttad och har kanske inte kommit in i gruppen ordentligt än och anpassat sig till nya omgivningen ect.

Om du har dålig kontakt med grannarna, hur vet du då att höt är dåligt?

Min häst ser ut som ett benrangel just nu för hon föredrar att plocka av grässtråna som kommer upp istället för att trycka i sig +10kg hö som hon gjorde i vintras ute i hagen, nu äter hon inget hö alls ute.

Den enda lösningen vi kom på var att börja plocka in hästarna redan vid 15-16 tiden för att de ska äta en massa hö inne. Det kanske inte fungerar för din granne (de kanske jobbar t.ex)

Att ge henne ännu mera kraftfoder fungerar inte, då gör hon inget annat än galopperar dygnet runt.

Jag har haft samma hö. Jag slutade dock snabbt med det eftersom jag ansåg att kvaliteten var rent ut sagt usel. Och min häst stod installad hos dem i höstas, ända tills jag blev vräkt p g a att någon annan, inte jag, anmält dem till djurskyddsinspektören. Det gällde då ett annat djurslag än häst. Anmälan var anonym och det fick familjen att bli lite paranoida, de kunde ju inte veta om det var jag eller inte. Sedan tror jag i och för sig att de gärna blev av med mig också, jag hade ju lite åsikter om hästskötsel som gick stick i stäv med deras...;)

De har nu en prick hos jordbruksverket p g a den anmälan.

Jag drar mig för att anmäla eftersom det är ett helvete för den som blir utsatt, och man kan ju som du skriver inte veta om hästen (inte ponny) är acklimatiserad eller inte, men förra året åt deras andra häst bajs. Hon var då så mager att korset sjunkit in och man kunde åka puckelpist på revbenen...:mad:

Då införde jag lusernpellets, vilket gav resultat, men det kan jag inte tänka mig att de ger nu. Deras gamla häst är van vid kosthållningen och får nu förhållandevis mycket mat i hagen, har jag sett när jag åker förbi, men deras nya är säkert van vid både kraftfoder och bättre hö.

De har aldrig riktigt lyssnat på mig när det gällt hästvård, alla extra tillskott som lusern, b-vitamin osv har jag stått för när min häst var där, så jag tror inte att det är idé att prata med dem nu heller. Tror ni att det rättar till sig med hästen när gräset börjar växa? De har en minihage nu men jag är övertygad om att de bygger ut den i sommar. Hoppas i alla fall...

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka