mager häst

I

IAN

Jag blir TOKIG har kollat div foder siter...det mesta verkar bero lite på vad man är beredd att lägga ut från plånboken...Men resultatet verkar osäkert.

Spillers condition mix, Lusern, fett typ majsolja, ......you name it...finns det någon vettig människa som kan ge mig ett handfast råd...

Gäller ett 9 årigt varmblods sto...som gått på travet...som snart ser ut som ett cykelställ på sidorna....Måste ha en strategi från dag 1 när hon flyttar till mig....har lovat ta mig an henne....o göra häst av henne....alt blir hon korv....men hon e ju så söt o ganska rar oxå :)...grundriden så det går säkert att göra en eminent häst av henne om ho bara inte va så illa mager kraken.....

Tänker så här.....täcke så vi inte eldar för kråkorna.....lusern mix ...kanske lite majsolja oxå och 10-12 kg hösilage/ dag....samt att hon får en rejäl avmaskning inför flytten.....Är det någon som tror att detta blir bra:confused:
Eller ska en helt enkelt satsa på en dyr kur......o vilken då i så fall?...de måste väll för böveln finnas någon där ute som vet något om just varmblods vikt problem....verkar ju vara vanligt...frågade vetten men de blev lite mumlande...nått om att kanske.......:mad:

Sv: mager häst

Vi fodrar just nu upp ett vanvårdat fullblod.
Hon går på bete med massor av gräs , täcke på natten o vid busväder.
Hon får 1liter kornkross + 1liter uppblött betfor (ca 3-5dl torrt) + selen + vitamineraler+1 Kraft grov + kiselgur för hovarna och b-vitamin allt detta 2ggr om dagen .
Vi ska lägga till nån liter lusern nu med.
Vi såg resultat redan efter några dagar :bump:

Ge din häst fri tillgång på grovfoder med höga värden det gör massa skillnad bara det .
kornkross är super om dom är magra!

Jag äger bara fullblod som går ganska hårt och därför har svårt att lägga på hullet. Just nu ser de "okej" ut (revbenen syns men de är ändå välmusklade och hyfsat runda) så då får de fri tillgång på hö (ca 3+3+6=12 kg, det är vad de orkar äta under ett dygn), 1-3 liter kornkross, 3-4 liter hackad lucern, 1-2 liter vetekli (torrt som sedan blötes) och mineraler.

Om de börjar falla ur, se dassiga ut eller liknande så slänger jag även på lite majsolja och/eller B-vitamin/multivitamin.

På det lyckas jag hålla mina i bra skick iaf. Kornkross, vetekli och majsolja är bra och billiga fodermedel om hästarna ska gå upp i vikt. Lucern är en klassiker som fungerar.

Så man måste inte köpa dyrt fädigblandat foder?;)
I vår stallhyra ingår Havre/kornkross.....så om man kör med det plus lite majsolja och lusern...och vitaminer så klarar man sig kanske ganska långt....
Plus naturligtvis ordentligt med grov foder....och täcke....

B-vitaminer skall tydligen vara bra för både aptit och päls...
Det enda jag är rädd för är att damen blir ostyrig av havren och kornet.....vill inte få en häst som studsar runt bara :eek: utan en som vi kan bygga ridmuskler på....i lugn o ro.....
Har hört att korn inte skulle vara bra i för stor mängd till hästar...men den som sa det visste inte varför...nån som vet det kanske....

10-12 kg hösilage är ju lite, ge fri tillgång!

Kolla parasit statusen innan ev. avmaskning, du måste veta vad du ska avmaska emot och om det ens behövs annars utsätter du hästen för en massa gift i onödan.
Det sista hästen behöver om den är så mager är den mag-tarmstörning som avmaskningsmedlet ger.

När du vet hur mycket hästen kan äta så räknar du ut hur mycket den får i sig och räknar ut hur mycket mer den behöver, om du har ett bra hösilage så kan det täcka behoven, annars får du lägga till fodermedel som behövs.

Bra enkla och rena fodermedel är oftast bättre än en massa "fina namn" blandningar, du betalar för att någon har blandat fodret och för en fin säck istället för att bara betala för vad råvarorna kostar.

Håller fullständigt med förre talaren om prov innan avmaskning...o gifter o allt.
Men vi har mkt dålig Vet historik på detta sto och då valde Veterinären att ge en häste kur mot mask...så vi liksom börjar från början om man säger så.....

Nästa gång det blir dax att tänka på om hästen har mask har vi ett jätte fin program i vårt stall....alla hästarna lämnar träckprov o endast de som har mask avmaskas....

Tyvärr får man ta till drastiska metoder om man inte vet så mkt om hästen innan....o vetten sa att endel mask larver går i vila nu eller någon typ av ide i tarmarna o visar sig inte alltid i ett träck prov nu på hösten.....så har man inte tagit prov på våren eller under sommaren när de är pigga o glada..maskarna...så kan de ge fel indikation nu...så därför valde hon att göra så här.....:cool:

Jo så va de ju dedär med Korn krosset...kan man ge så mkt korn...utan att det är farligt....
Bara undrar om min källa var ute o surrade i ogjort väder.....:confused:

Jag skulle börja med att ge hästen fri tillgång på hö/hösliage, och även ge 1-2kg lucern (får börja med lite och sedan öka vartefter) Om du är rädd för att få för mkt energi av havren skulle jag rekomendera att ge krafft grov 125 som har ett högt protein innehåll men som inte ger så mkt energi i den formen som havre. Men jag skulle blanda havre och grov 125 om du ska börja rida henne! Lycka till :)

Jo så va de ju dedär med Korn krosset...kan man ge så mkt korn...utan att det är farligt....

Hur mkt korn tänker du ge?
Man ska vara lite försiktig med korn och vänja in det långsamt. Det har dessutom sämre proteinkvalitet än havre. Till en mager häst bör man nog hålla koll på lysinet så den får tillräckligt.
Om hästen är mkt mager och ska flyttas till dig så hade jag tagit det lugnt med fodret i början. Det bästa måste vara att bara ge den grovfoder som hö/ensilage/lusern i början. Annars kan tarmarna utsättas för påfrestningar.

Jag vet inte om det är så mkt problem med varmbloden och vikten. Många av dem tillhör nog inte de mest lättfödda hästarna. Inte det varmblod som vi har hemma i alla fall. Men får han bara tillräckligt med mat så håller han sig fin.

Det intressanta här är ju vad det är för analysvärden på grovfodret! Att ge fri tillgång av ett grovfoder och laborera med olika kraftfoder är ju onödigt innan man tagit reda på vad det är för grovfoder man egentligen har. Bättre då att kanske köpa ett annat grovfoder om det man har inte håller måttet för vad man önskar.

När du vet vad ditt grovfoder innehåller och då ev. ska tillföra extra tillskott så kan jag rekomendera pelleterat kraftfoder för växande småkalvar. Mycket bra och prisvärt foder även för de som inte kan köpa på bulk.

Kicki :laugh:

Tyvärr får man ta till drastiska metoder om man inte vet så mkt om hästen innan....o vetten sa att endel mask larver går i vila nu eller någon typ av ide i tarmarna o visar sig inte alltid i ett träck prov nu på hösten.....så har man inte tagit prov på våren eller under sommaren när de är pigga o glada..maskarna...så kan de ge fel indikation nu...så därför valde hon att göra så här.....:cool:

Det är vissa arter av lilla blodmasken som går i dvala när vädret inte är gynnsamt för att äggen skall utvecklas. Dvs KALL VINTER och MYCKET TORR VARM SOMMAR. Nu på hösten är alla pigga och vakna.

Det som träckprovet inte alltid ser är bandmask som kan ge hullproblem.

Jag skulle ändå börja med ett prov innan avmaskning så du har mer att gå på när det är dax att ta prov på våren och lägga upp strategin för nästa säsong. Avmaskar ni nu utan prov vet du ju inte om det är normalt att hon har noll, eller om 500 är en ökning eller minskning sen hösten... som exempel.

Kan en ge hästar foder för växande kalvar??????
Ok jag vet att det går alldeles utmärkt att ge hundar kat mat o vise vers..men inte i längre perioder för då är de inte rätt näringssamansättning...tänker blir de inte samma med kalvfoder till häst?

Har talat med en som varmt rekomenderade Lucern så de får nog bli lucern det räknas ju till grovfoder dessutom+ 10-12 kg höselage...samt lite krossad havre/korn blandning med majsolja och Bryggerijäst...så får vi se om inte det gör susen....
Hon har ätit hel havre nu samt höselage 10 kg och bete, men det gör INGENTING för hennes hull.
Dessutom äter hon som en gris...det mesta gör fåglarna glada...Veten kollade tänderna så där är det inga problem...hon har bara ett stressat sätt att äta på...

Senast ändrad av en moderator:

Kan en ge hästar foder för växande kalvar??????

Givetvis kan man det, har alltid vid behov gett mina hästar kalvfoder eller det kraftfoder vi ger mjölkkorna och gjort så i över 22 år. Ett jättebra foder som även glädjer plånboken! :laugh: Du har ju en innehållsförteckning även på det fodret så det är bara att lägga upp en lämplig foderstat utefter grovfodrets innehåll.

Senast ändrad av en moderator:

Har talat med en som varmt rekomenderade Lucern så de får nog bli lucern det räknas ju till grovfoder dessutom+ 10-12 kg höselage...samt lite krossad havre/korn blandning med majsolja och Bryggerijäst...så får vi se om inte det gör susen....
Hon har ätit hel havre nu samt höselage 10 kg och bete, men det gör INGENTING för hennes hull.
Dessutom äter hon som en gris...det mesta gör fåglarna glada...Veten kollade tänderna så där är det inga problem...hon har bara ett stressat sätt att äta på...

Återigen, har du analys på grovfodret och vad är ts-halten? Vad är det för sorts bete? 2-3 års vall, äldre vall, naturbete, gammal vall?

Om hästen får i sig mer än 12 kg hösilage så ge MER.
Oavsett ts halt så är det verkligen ingen stor mängd om man vill få upp hullet på hästen utan snarare lagom mängd på en normalfödd/hullad storhäst.

Skippa havren helt .
den gör bara en häst het soom inte tränas hårt .
Ge fri tillgång på grovfoder , typ iaf 20kilo om dygnet .
Visst ska man öka på nya foder låååångsamt men det trodde jag alla visste .
Lusern är super för att bygga upp överlinjen o musklerna .
Men behöver dom mera fett på kroppen så är faktiskt kornkross det enda som hjälper .
Jaghar ändå tagit hand om vanvårdade hästar i många år så jag vet vad jag talar om .
Men du behöver ca 4 veckor på dej att öka fodret på.

O är hon tidigare vanvårdad / svulten så brukar det vara brist på selen .
MEN överdosera aldrig selen !! Giftigt !!

Det är inte farligt om man börjar sakta .
En häst var så fruktansvärt mager o hade svultit i mååånga år den var ett tag uppe i ca 5 liter kornkross om dagen + annat krafftfoder på inrådan av vet annars hade den dött då den var betäckt oxå stackars kraken .
Hon är en vacker dam i dag :)

Din häst behöver en rejäl mängd proteiner, överlinjen är väldigt tunn. Sedan så är det ju bra med lite extra energi åxå.

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025