Mager häst utan muskler

T

TouchofPink

Någon som har erfarenhet av detta eller som kan tipsa om bra foder hjälper? :confused:
Han har stått sen vecka 10 pga av något fel med strålbenet och har tappat allt hull och alla muskler. Ni kan kan ju tänka er en smal jättekossa typ :crazy:
I alla fall så ska jag börja rida honom nu och skulle behöva tips på foder som faktist hjälper.
Veterinären rekomenderade korn och majsolja. Fick även nåt algerfoder med hem (Equitop mytoplast tror jag det heter :confused: )Han får jättemycket hö också nu :smirk:

Supertacksam för svar! :banana:
 
Sv: Mager häst utan muskler

Prova att ge ca i kg luzern pellets, ska blötläggas minst 1-2 l vatten ohc 2-3 kg krafft groov, samt linfrö. det gav jag min när han såg ut som en fjällko efter att ha blivit opererad ohc tappat allt, men börja inte med den fodergivan utan börja med lite ohc öka på efterhand.
 
Sv: Mager häst utan muskler

Jag skulle nog ge Lusern i första hand o passa mig för att ge för mkt kraftfoder. Bete eller fri tillgång på bra hö är att rekommendera.
 
Sv: Mager häst utan muskler

Det finns inga mirakelfoder...
Det bästa du kan göra för hästen är att ge ett analyserat hö/hösilage så att du kan ge den en uträknad foderstat.
Då vet du att den får i sig det den behöver för att bygga sina muskler igenn.
 
Sv: Mager häst utan muskler

jag tycker att det som veterinären rekommenderat verkar bra..men som sagt, räkna en foderstat så att du vet att hästen får i sig tillräckligt av allt och se till att kvoterna stämmer...om hästen nu har tappat så mycket muskler så kanske du kan börja med att tömköra i början(om den har tappat väldigt mycket över ryggen alltså)..ut och kör den i skogen och arbeta den. klättra lite kanske??
 
Sv: Mager häst utan muskler

Hestekraft är väldigt bra till hästar som har svårt att lägga på hull och muskler:) Du kan ge det tillsammans med korn.
 
Sv: Mager häst utan muskler

TouchofPink skrev:
Någon som har erfarenhet av detta eller som kan tipsa om bra foder hjälper? :confused:
Han har stått sen vecka 10 pga av något fel med strålbenet och har tappat allt hull och alla muskler. Ni kan kan ju tänka er en smal jättekossa typ :crazy:
I alla fall så ska jag börja rida honom nu och skulle behöva tips på foder som faktist hjälper.
Veterinären rekomenderade korn och majsolja. Fick även nåt algerfoder med hem (Equitop mytoplast tror jag det heter :confused: )Han får jättemycket hö också nu :smirk:

Supertacksam för svar! :banana:
Krafft Rehab är verkligen ett Mirakelfoder i rätt bemärkelse! Rehaben innehåller mycket fler och mer lättlösliga aminosyror än andra foder, aminosyrorna är proteinets byggstenar och vissa aminosyror är bättre än andra, dessa är placerade i Rehaben, en polare här på Buke började ge sin häst Rehab och fick ett kanonresultat :D

så prova det och lusern!
 
Sv: Mager häst utan muskler

Jag tycker att Hippo Alfa är bra, vi gav de till en häst som rasade i vikt, å nu e han fin i hullet.
 
Sv: Mager häst utan muskler

vi har presis likadant som du, vi fick hem en häst som var både smal och omusklad.
vi gav fri tillgång hö till natten, och bete på dagana. gav kli,betfor och korn som jag ökade succesivt till honom. nu efter ca 6veckor ser han mycket finare ut.
 
Sv: Mager häst utan muskler

Räkna så att du ser att balanserna mellan näringsämnena och mineralerna är rätt. Då vinner du mycket. Även om man ger mycket foder men med fel balans så är det inte säkert att det ger något bra resultat.

Sen så tycker jag lite tråkigt att en häst absolut inte ska behöva se mager och muskelfattig ut även om den står (inte ens på boxvila). Visst tappar den ridmusklerna men resten finns det inte riktigt någon ursäkt för att förlora.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 349
Senast: Bobloblaw
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Foder & Strö hej, jag har precis tagit över en fd travare som jag ska ta hand om några månader. Hon är inte ordentligt riden på ett tag då ägaren är...
Svar
5
· Visningar
658
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp