mager häst = dåligt foder

Gupello

Trådstartare
Min häst magrar av en hel del tycker jag, känner revbenen bara man lappar honom lite lätt. :(

Grovfodret e inte analuyserat då det blir nya och olika balar från olika bonnar varje gång..

Hästen är en unghäst på 1½ år..

han får fri tillgång på grovfoder i boxen över natten och i hagen har de fortfarande gräs men han får grovfoder där 2 ggr per dag a´3kg/gång

Som kraftfoder ger jag honom lucernhack ( har itne vägt givan) Olja får han 2 dl om dagen, betfor, korn och HippoAlfa får han oxå ..

Nåt mer man kan ge för att få upp hullet?

Sv: mager häst = dåligt foder

Verkar konstigt att din häst inte går upp i vikt när den får så mycket att äta. Hur mycket hö får hästen i sig på natten. Du skriver fri tillgång. Går den med andra hästar som kan tänkas äta upp höet för hästen dagtid?
Avmaskat ?

gejsa skrev:
Verkar konstigt att din häst inte går upp i vikt när den får så mycket att äta. Hur mycket hö får hästen i sig på natten. Du skriver fri tillgång. Går den med andra hästar som kan tänkas äta upp höet för hästen dagtid?
Avmaskat ?

på natten äter han cika 8-10 kilo på dagen när han får mat så e de fem hästar i hagen. lägger typ ut tio högar så de inte behöver bråka

avmaskade för tre veckor esdan..

Senast ändrad:

Grovfodret är ju ändå den viktiga grunden i det hela, går det inte att hålla sig till EN bonde per säsong, och faktiskt analysera fodret?
Då kan man ju lätt göra en ordentlig foderstat och rätta till ev. behov.

Har du haft hästen hela tiden , eller kort tid?
En del hästar är stressade under första året, och har svårt att gå upp i vikt pga det.

Är den låg i rang? Orsakar ibland också stress och svårhullad.
Står de i rangordning i stallet? Så det inte uppstår onödig stress där.
Har han en kompis i hagen?

Finns massor av fodermedel som de kan gå upp i vikt av, men som sagt, man vet ju ingenting om höets innehåll.

Hoppas du finner en lösning! :)

Om hästen verkligen äter så mycket hö som du skriver så måste det vara väldigt dåliga värden i det. Analysera höet och köp in ett helt parti som räcker över hela vintern. Har du inte råd att köpa hem hela så be bonden att spara så att det räcker åt dig hela vintern så du kan köpa varteftersom.

Tölva skrev:
Grovfodret är ju ändå den viktiga grunden i det hela, går det inte att hålla sig till EN bonde per säsong, och faktiskt analysera fodret?
Då kan man ju lätt göra en ordentlig foderstat och rätta till ev. behov.

Har du haft hästen hela tiden , eller kort tid?
En del hästar är stressade under första året, och har svårt att gå upp i vikt pga det.

Är den låg i rang? Orsakar ibland också stress och svårhullad.
Står de i rangordning i stallet? Så det inte uppstår onödig stress där.
Har han en kompis i hagen?

Finns massor av fodermedel som de kan gå upp i vikt av, men som sagt, man vet ju ingenting om höets innehåll.

Hoppas du finner en lösning! :)

Eftersom jag har hästen inackorderad så e det inte jag som köper in grovfodret. har haft hästen i en månad.. som jag ser på honom så ser han inte stressad ut.

Han börjar bli kaxig, tuggar inte lika mkt längrede står inte i rangordning han står brevid en annan men det finns inget galler mellan de två boxarna utan väggen är heltäckt med brädor så han kan inte lukta på de andra bara höra de.

japp han har en kompis i hagen..

gejsa skrev:
Om hästen verkligen äter så mycket hö som du skriver så måste det vara väldigt dåliga värden i det. Analysera höet och köp in ett helt parti som räcker över hela vintern. Har du inte råd att köpa hem hela så be bonden att spara så att det räcker åt dig hela vintern så du kan köpa varteftersom.

som jag skrev i inlägget ovanför så e det inte jag som köper grovfodret.. har sagt till stalägaren att det vore bra att analysera det. men har inte fått nåt svar från henne

Det är ju bara att ta ett prov själv och skicka in för analys.
Det finns flera. Tex Analycen i Lidköping. 0510-88714.

En del av de hästar som kommit nya till oss, har det tagit upp till ett år, innan deras inre stress över att ha kommit till ett nytt ställe, har lagt sig. Det behöver inte synas utanpå.
Sedan har de "hullat på sig" så det har varit svårt att stävja det åt andra hållet istället :D

Va bra att han redan fått en kompis i hagen!

Även om det kanske inte har med att han är mager att göra så vill jag bara tillägga att det är mkt viktigt att unghästar får i sig lysin som det finns gott om i havre. :bump:

[Quote
En del av de hästar som kommit nya till oss, har det tagit upp till ett år, innan deras inre stress över att ha kommit till ett nytt ställe, har lagt sig. Det behöver inte synas utanpå.
Sedan har de "hullat på sig" så det har varit svårt att stävja det åt andra hållet istället :D

Kan hålla med 100%. Min normalt lättfödda kille flyttade för 1,5 år sen till nytt stall , många hästar o lösdrift. Kanon tyckte jag, men han gick ner o ner fast han fick mera mat än nånsin. Analys o hela rubbet. NU har kroppen fattat och han är såååå stor så nu har jag det omvända problemet :devil:

*Lånar*

Jag kan faktiskt fatta att det inte alltid är lätt att få tag i en hel vinters förbrukning av hö på samma ställe, också beroende på vart man bor.
Ett år som förra året fick man vara glad om man hade foder ALLS.
Förra vintern köpte vi in hö från samma ställe, men därmed inte givet att det var samma värde på allt hö eftersom allt inte tagits på samma vall (den här bonden har mark på flera olika ställen i trakten)
eller vid samma tillfälle.

Och att be bonden spara hö åt bara en person skrattar jag nästan åt! I somras kom vi över mycket fint hö, men då hade vi också pratat med bonden innan sommaren och tingat hö från dem eftersom han är en bland traktens hästfolk eftertraktad höleverantör och säljer slut på sina lager ganska fort. Där kan man inte komma och be honom hålla ett lager till senare i vinter, utan det är först till kvarn som gäller! Och vissa måste därmed hämta hö från flera ställen, speciellt om man inte har utrymme hemma att lagra hela vinterns hö direkt.

Ida skrev:
Även om det kanske inte har med att han är mager att göra så vill jag bara tillägga att det är mkt viktigt att unghästar får i sig lysin som det finns gott om i havre. :bump:

ok då ska jag börja ge havre!!!

Det finns så mycket höleverantörer så nog kan man be bonden att spara hö till sin/sina hästar så att det räcker för hela vintern. Och då från samma åker och helst då analyserat. Om det en storbonde som säljer mycket så är det ju oftast analyserat också.

Man får väl ringa runt lite och kolla priser och om det är analyserat och komma med krav. Bönderna vill ju ofta sälja till nöjda kunder. :)

Själv köper jag in allt på en gång så jag har inga problem med det. Men jag vet att andra kan beställa för hela vintern och sedan få hem det tex i två omgångar. Man kan ju tex betala i förskott så vet bonden att man verkligen vill ha det.

Tycker jag inte att du ska göra. Havre är mest energi i. Och är tex hästen orolig och inte går upp i vikt så är inte havre ett bra foder att ge till den.

Det tar ju lite tid för en häst att acklimaticera sig. Så det kan ju faktist vara så att den inte går upp i vikt pga detta.

Hur mycket lusernhack ger du?
Lusern räknas som grovfoder, så det kan du ge en del av.
Jag skulle ge 2-3 kg och se om han tar sig på det, för det kan ju vara så att det är protein som saknas i höt, därför går han inte upp i vikt.
Men det bästa vore förstås att analysera först ;)

Antiqua skrev:
Hur mycket lusernhack ger du?
Lusern räknas som grovfoder, så det kan du ge en del av.
Jag skulle ge 2-3 kg och se om han tar sig på det, för det kan ju vara så att det är protein som saknas i höt, därför går han inte upp i vikt.
Men det bästa vore förstås att analysera först ;)

han får HippoAlfa och det innehåller mkt protein.

Jag ger faktiskt väldigt mkt lucernhack, har hängt in det i en hink brevid och han får påfyllning när det eslut. Han äter det men inte hela tiden..

Som lysinkälla är både soja och lucern bättre än havre :idea:
En ettåring har ett lysinbehov på ca 30 g/dag

Soja 6,1 g/kg
Lusern 4,5 g/kg
Havre 3,8 g/kg
Gräs ca 4,4-4,5 % av RP (g/kg)

Källa: Anna Jansson, Agronom vid SLU

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 515
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38