mager häst

Sv: mager häst

Har du analys på höet? Om inte så skulle jag absolut göra en, då du vet vad din häst får i sig och att han får så mkt han behöver.

Har den alltid varit mager el har den blivit det nu?
 
Sv: mager häst

det är inte min häst utan en häst jag ska ta hand om i 2 veckor.
han har inte alltid varit såhär smal

just nu står han på 7kg hö
1 näve betfor
1näve kornkross

ingen analys på höet tyvärr..
 
Sv: mager häst

Det jag funderar på är att du bara ska ha hästen 2 veckor(om jag uppfattade detta rätt), det är ganska kort tid att ändra en foderstat å vad händer sen när den ska tillbaka?Sätter de den på sin gamla foderstat igen då?Det är verkligen inte att rekommendera då många hästar är ganska känsliga för hastiga ändringar i foderstaten.

Om hästen är mager skulle jag rekommendera att öka hö givan samt ge mera korn, en näve av varje är inte mer än 1 dl typ å det är inte alls mkt.

Om hästen blir het av mer foder så kan jag rekommendera att köpa ett foder med lågt energi innehåll så man kan ge större mängd utan att det går ut över ridningen så mkt, tex använder en del fibergi låg då det är mkt hackelse i å man kan ge lite mer av den än de andra sorterna som kräver mer högpresterande hästar.Finns varianter av krafft å andra fabrikstillvekade fodermedel.

Kolla att hästen är avmaskad oxå.
 
Sv: mager häst

Ska du bara ha honom kort tid, ge fritt med hö. Att lägga till nytt kraftfoder etc är inte bra. Du kan köpa Krafft hackat strå och sända med hästen hem igen o säga att hästen behöver maten för att hålla hullet o må bra.
 
Sv: mager häst

det är en appaloosa hingst på 4 år. han motioneras i perioder.. å så skulle jag inte tro att det är nån speciell träning heller..

jag får ge honom massa hö iaf och hoppas han iaf ser lite bättre ut
 
Sv: mager häst

*Natta* skrev:
det är en appaloosa hingst på 4 år. han motioneras i perioder.. å så skulle jag inte tro att det är nån speciell träning heller..

jag får ge honom massa hö iaf och hoppas han iaf ser lite bättre ut

Men jag tycker det låter grymt att ge honom massor med hö i två veckor för att sedan sätta honom på svältkost igen. :(

mvh Jessica
 
Sv: mager häst

om du ger havre kanske du skulle kunna byta ut det mot korn eller lägga till korn också, det är fetare än havre.
 
Sv: mager häst

Herregud!!!!Vad lite mat hästen får och dessutom är det en hingst!Försök att prata ägaren till rätta så att hästen får mer mat.Du kan inte göra så mkt. på denna korta tid mer än att vara frikostig med höet.Det dröjer nog inte länge till innan den här hästen kommer att bli allvarligt undernärd!Vilket ger skador på vitala organ!Så vida det inte är ngt. suuuuperhö vilket jag har svårt att tro med den sommaren vi haft och dessutom är ju hästen redan smal så jag antar att höet inte är suuuper.Och att ge en näve av korn gör ju knappt till eller från...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp