mager gammal häst

Jag har haft problem med min gamling och jag ökade höet samt vitaminer till henne men gick fortfarande inte upp i vikt och jag fattade inte varför.. Sen fick jag då reda på det av en vet att dom som är lite äldre tar inte upp näringen från hö lika bra som yngre hästar så jag började öka hennes kraft rätt ordentligt (gradvis!) och tjocka täcken så fort det börjar bli svalt ute och sedan dess har hon hållit hullet fint tycker jag! :) Men såklart fick hon vad hon skulle i hö endå så hon kan hålla sig varm och ha nått att göra :)

Lycka till! :)
 
har inte läst hela tråden men min gamling får: 3dl betfoor (blir ca en halvliter kanske blött)
1kg lucern hack, miner blå, salt och just nu b vitamin.
11 kg hö och fri tillgång på halm under natten.

hon brukar falla ur under vintern men har haft bra hö i år.
hon lämnar sällan natt höet på 5 kg om det inte är godare vårgräs i hagen. och då hon gör det så får hon dubbelt med lucern och lite mindre hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp