mager gammal häst

Sv: mager gammal häst

Tack för svaret!

Kollade proteinvärdet, 26,6 g/ kg ts var det. Normen är väl 70-90?

Jag ska börja med att öka på höet på natten, jag märker väl när det tar stopp! När jag ökade på höet till 6 kg lämnade hon lite, men nu äter hon nog upp allt. Halm har jag satt ibland, ifall dom har fått gå in tidigare så honhar nåt att stå och pilla med. Jag ska även öka på med lucernpellets. Tror hon får i sej det lättare. Kan man ändå strö över lite hackad lucern över höet? Det var en bra idé att göra till islänningen, som ju inte får så mycket hö...

Med SÅ lågt proteinvärde i höet krävs mer... ("normen" är att det ska finnas minst 6gram smältbart råprotein per MJ) .
För att få upp i proteinet till en normal hästs underhållsbehov räcker inte ens 3kg lusern till detta hö. Till en så gammal häst krävs dessutom oftast lite mer.

Men för att det inte ska bli så dyrt, som det kan bli med flera kilon lusern, kan man använda sig delvis av andra kraftigare proteinfodermedel.

Nu vet jag inte energivärdet i ditt hö, men utgår ifrån att det är 8MJ per kg foder. (vanligt att det är nånstans mellan 7-8.5MJ)
Och har räknat lite på det... vad och hur mycket som skulle krävas för att du ska få upp proteinet till en acceptabel nivå...
Exempel:
8kg hö
2kg lusern
0.5kg linfrökaka
0.2kg sojamjöl
= ca89MJ och 570g smb rp = KVOT 6.4

Linfrökaka är jättebra för gamlingar o fångisar, det inenhåller mycket goda fetter och mycket protein. Håler också magen igång!

Jag skulle inte öka höet när värdena i det är så låga. Utan då är det bättre att försöka få i henne åtminstone 2kg lusern (ca 2.5-3liter pellets - väg upp med våg) och linfrökakan. Sojamjölet får upp kvoten till det bättre, men du kan ju börja med lusernet och linfrökakan så får du se. Det borde iaf hjälpa henne att lägga på sig en del!
Om du väljer att följa mitt råd: Blöt upp lusernpelletsen och linfrökakan tillsammans, det blir en lättuggad gröt till henne. ;)
 
Sv: mager gammal häst

Hon hade en fångkänning i somras, dagen efter galopperade hon i hagen och det har inte kommit tillbaka. Hon var inte igångsatt före detta på minst tio år, vet inte ens om hon är inriden. Min medryttare har suttit på henne och det gick ju bra, men som jag skrivit tidigare, jag tror inte hon håller.

Att hon ömmar ibland beror ju på underlaget. Vi har krossgrus på vägen från stallet, där ömmar hon ibland. Hon ömmade också i hagen när det var väldigt lerigt och det frös på och blev "knöggligt", det gillade inte isläningen heller att gå på. (inte jag heller för den delen). Därför drog vi om hagen så att dom nu går på kobetet för att slippe det hårda.
 
Sv: mager gammal häst

Tack för det, snällt att du hjälper mej! Jag ska försöka följa ditt råd! Jga skäms över att jag inte fattat att det var så himla lågt värde... :o Vår första höskörd möglade bort så vi var tvungna att ta det hö som vi kunde få, sent taget och antagligen ogödslat.

Igår när jag stod och kollade på henne när hon mumsade i i hagen, solen sken och snön gnistrade, såg hon riktigt fin ut. Pälsen glänser, hon har fina lyckofläckar och hon är nöjd och glad. Man ser ju inte revbenen, men man känner dom tydligare än man gjort förut. Så nu när jag börjar ge mera protein ska det väl ordna upp sej!

På islänningen har jag aldrig ens känt några revben däremot...
 
Sv: mager gammal häst

Hon fick havre när jag fick henne, men efter att hon haft sin fångkänning tog jag bort det för att jag fick det rådet. Har du något bra att rekommendera?
 
Sv: mager gammal häst

Hej!
Jag har ett sto 19 år som bara går och skrotar i hagen. Jag tycker att hon börjar falla ur lite, man känner tydligt revbenen på henne. Vårt hö har lite lågt protein, så jag ger henne lucern också. Hon får ca 1 l/dag. Hon får 2 kg hö på morgonen, 1 kg på dagen och 6 kg på kvällen. Borde hon ha ännu mer? Hon lämnar om jag ger mer på kvällen, och jag kan inte ge mer på dagen för då äter den superlättfödda islänningskompisen upp det... Finns det nåt annat jag kunde ge henne för att få henne lite rundare?

I liter lusernhack är ingeting... Jag skulle ge en dl olja och mer lusernhack alternativt krafft protein men då får man nog räkan på en foderstat så det inte blir för mycket protein..
 
Sv: mager gammal häst

Hon får lucernpellets. Har redan ökat på det + att jag har börjat ge lite hack. Ska räkna på en foderstat här i helgen. Vad för olja ska man ge då? Vilken matolja som helst?
 
Sv: mager gammal häst

Jag skulle inte ge olja i det här läget. Det ger enbart energi, ingen protein (som ju är det som behöver tillsättas i det här fallet).

Visst kan fett också vara bra i det här läget och därför är just linfökaka min rekommendation! (både mycket fett och protein)
;)
 
Sv: mager gammal häst

Tack för dina svar, dom har hjälpt mej en hel del! :bow:

Nu har jag ökat på en massa med lucernpellets + att jag strör hack över hennes hö... har inte kommit upp i de mängder du skrev ovan ännu. Hon äter också upp 8 kg hö inne på natten, det har hon inte gjort förut, då har hon lämnat, vad nu sen det beror på...

Men jag får inte tag på linfrökaka, bara kross. Funkar det lika bra?
 
Ursäkta att jag väcker en urgammal tråd!

Jag har lite samma problem som TS, mitt sto fyller 26 i år. Helpensionär sedan ett par år.
I somras kring juni var hon smal, så att jag för första gången någonsin kunde skymta hennes revben trots enormt frodigt bete. Det gick dock över och hon var fin hela hösten och året ut.

Jag började tycka att hon blev tunnare igen i december, ökade då hennes högiva (hon äter nu ca 10kg hö, samt ett kg hippo basic med tillsatt hyaluronsyra) plus fri tillgång på halm.
Nu ser man inga revben eftersom hon har björnpäls (fin, glansig sådan) men de känns alldeles för tydligt under pälsen.

Jag tänkte börja ge henne Krafft Groov Sensitive och Krafft Lusern Mix från och med idag. Vad har ni för erfarenhet av dem? Är de bra? Har fått dem rekommenderade då de visst ska vara bra för äldre hästar.

Hennes tänder är kollade, enda problemet med dem är ett par foderfickor, som behandlas regelbundet av tandläkare.
Hon äter med god aptit.
 
Kroppen blir sämre på att ta upp näring när man blir äldre. Systemet är helt enkelt utslitet. Ibland går det att hitta vägar att kompensera för sämre upptag. Ibland går det inte.

För vår gamla shettis gick det snabbt, på ett par dagar tacklade han av totalt och veterinären berättade att detta är vad som är att vänta gamla hästar.

Prova dig fram, för att se vad som fungerar. Krafts lusern brukar innehålla mycket melass, så jag undviker detta till äldre hästar med känsligt system.

Min personliga favorit är Hippo Alfa som har mycket grönmjöl, bra värden och är snällt mot magen.
 
Hej!
Jag har ett sto 19 år som bara går och skrotar i hagen. Jag tycker att hon börjar falla ur lite, man känner tydligt revbenen på henne. Vårt hö har lite lågt protein, så jag ger henne lucern också. Hon får ca 1 l/dag. Hon får 2 kg hö på morgonen, 1 kg på dagen och 6 kg på kvällen. Borde hon ha ännu mer? Hon lämnar om jag ger mer på kvällen, och jag kan inte ge mer på dagen för då äter den superlättfödda islänningskompisen upp det... Finns det nåt annat jag kunde ge henne för att få henne lite rundare?

Oj, mitt 20 år gamla sto får 4 kg hö på morgonen, 4 kg till lunch och 6-7 kg på natten (hönät i boxen) 6-7 kg beroende på om jag tar in unghästen på em, då får hon 1 kg hö för att få äta i lugn och ro (tror unghästen "snor" lite av hennes hö på dagen...)
Sen äter hon mineraler, 1/2 kg Kraft Groov 150, 1 1/2 liter hackad lucern och glucosamin för lederna. Hon faller ut såfort jag stallet upp henne på hösten, så försöker att vara så tidig som möjligt att fodra henne Innan jag stallet upp så magen hinner ställa med sig. Det låter som din skulle kunna få mer hö utspritt på dagen, alltså större givot till frukost och lunch, så slipper hon få mer än 6 kg på kvällen? Jag märker att om jag ger min mer än 7 kg på natten så lämnar hon hö, eftersom hon får kraftfodret inne med... Men jag förstår att det är svårt med en annan hungrig häst i hagen?

Mitt sto har först tävlats hårt och mycket och sedan gått om fölsto i flera år, det märks på hennes kropp. Men hon mår gott av att motioneras varannan dag iaf, då blandar jag med tömkörning, barbackaridning och skritta över höjda bommar utan ryttare. Räcker med 20-40 minuter åt gången, bara så hon hålls mjuk och go. Promenerar henne 1 gång i veckan, då brukar vi gå en runda på ca 1 timme.
 
Min 26 åring gillar inte lucern hack eller lucern mix, det fastnar i hennes tänder. Hon har lite problem med magen och blir lite lös emellanåt men det är bättre den här vintern då jag helt slutat med betfor och lucernpellets, de innehåller en hel del melass. Nu får hon hippo alfa grov och krossad havre samt mineraler och hon håller hullet ok samt är glad och piggelin :)
 
Mix är ett foder som är gjort för att ersätta hö t ex vid tävling eller resor där man inte kan ta med sig tillräckligt. Det är en blandning (mix) mellan gräsfröhalm och lusern för att hålla nere väredena. Så det är inte något som en gammal häst kommer att glädje av som tillskott.
Hack överlag avråder man ifrån till hästar som börjar få dåliga tänder. Finns stor risk att det fastnar och gör så att hästen inte kan äta alls. Så om du ska ge lusern gör det i form av pellets, som kan blötas upp så mycket som hästen behöver.
Låter väldigt typiskt att hästen började tappa i december, det är ju då man behöver sätta in mer protein till alla hästar eftersom att dom börjar tillverka sommarpälsen.

Jag har flera gamla hästar och den äldste som är 25 år med hyfsade tänder, går på fri tillgång av ensilage med bra värden bl a innehåller det lusern. Till det får han som frukost 2 kg lusern + ca 0,75 kg högfettshavre och till kvällen får han 2 kilo lusern + 1 del olja. Det håller han sig väldigt fin på.
Näst äldst med väldigt dåliga tänder går också på fri tillgång av ensilage men kan inte äta så mycket av det. Hon får istället 5 kilo lusern på 2 kilo högfettshavre och tillskott av potatisprotein.
Övriga gamlingar klarar sig fortfarande på bara vårt ensilage i fri tillgång.
 
Tack för alla svar!
Om inte det här funkar så provar jag med Hippo Alfa istället för mixen, ska höra vad min veterinär tycker också.
 
Skulle inte ge lucernhack till en äldre häst. Min häst föll ur väldigt snabbt efter ett tag med hack. Det visade sig att han hade svåra foderinpackningar, en tand satt tom löst. De grova lucernstråna satt fast överallt i munnen på hästkraken. Slutade givetvis med hack och efter det inga mer problem med tänderna. jag gav avelspellets med hög proteinhalt för att få upp hullet på honom. Dyrt men bra då man inte behövde ge så mycket.
 
Oj!
Det tänkte jag inte på, att det kan bidra extra till foderinpackningar! Då måste jag definitivt byta ut lusernmixen!
 
Avelsfoder brukar fungera bra på äldre hästar. Betfor, soja och vetekli är lättsmält och tas snabbt upp av en gammal häst (om du vill blanda själv). sedan behöver du börja fodra på lite tidigare i höst sedan. Så fort hästen börjar bli "lagom" i hullet i höst börjar du fodra på ordentligt.
 
Jag har gett min gamling, 25 år, uppblött lusernpellets, rapsolja och hippo alfa grov. Nu går hon på fri tillgång på hösilage med ba värden och behöver inget extra.
 
@LaMirage

Har ett gammalt halvblod på 23 år, hon fodras bland annat med Hippo Grow Alfa som nämns innan, går ju även att blötlägga/fukta om man vill. Sen får hon lite betfor, krossad havre, ledtillskott etc. Hon äter ca 13 kg hösilage med ganska hög ts-halt och nu när hon börjar bli till åren är det svårt att få i henne mer än så. Hon har faktiskt bra tänder, men lite foderinpackningar blir det och hon sorterar ut de grövsta stråna. Inte så mycket att göra åt.. Hösilaget har bra värden så för tillfället behöver vi inte tillsätta några mängder kraftfoder.

Hon rids lite sporadiskt med, så musklerna hålls igång :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp