mager gammal häst

J

jezzscar

Hej!
Jag har ett sto 19 år som bara går och skrotar i hagen. Jag tycker att hon börjar falla ur lite, man känner tydligt revbenen på henne. Vårt hö har lite lågt protein, så jag ger henne lucern också. Hon får ca 1 l/dag. Hon får 2 kg hö på morgonen, 1 kg på dagen och 6 kg på kvällen. Borde hon ha ännu mer? Hon lämnar om jag ger mer på kvällen, och jag kan inte ge mer på dagen för då äter den superlättfödda islänningskompisen upp det... Finns det nåt annat jag kunde ge henne för att få henne lite rundare?
 
Sv: mager gammal häst

jag hade köpt lucern hack å gett några kilo sånt i boxen.

jag har en super vår född 28 årig hingst hemma han får:

3 kg lucern pellets (äter ej hacket då det är för jobbigt att tugga)
2 kg kraft grov 90
5 dl betfor som sedan blötläggs
10 kg hösilage
2 kg hö
sen får han kalk och sånt också.
sen får han även foderjäst för han blir lätt dålig i magen men med denna foderstaten är han super fin i magen =)

Innan fick han detta + att han hade en balja i boxen där han fick 2-3 kg lucern hack om dagen.
 
Sv: mager gammal häst

Tack!
Hur många gånger per dag har du delat upp det? Jag ger allt lucern o mineraler på kvällen när jag tar in dom, men det där låter som det är för mycket på en gång? Nog för att hon är ett matvrak... :rofl: Men mager ändå...
 
Sv: mager gammal häst

1 liter är ju ingenting. Ös på mer. Lusern kan man ge mycket av. Vidare undrar jag om du kollat: tänder ? Gjort träckprov och kollat maskstatusen ? Varför underhålls inte hästen ? Är den skadad ? Gamla hästa som är fullt brukbara BÖR användas i arbete. Annars blir dom gamla i förtid. Hästar behöver och ska inte pensioneras bara för dom är gammal. Ge hästen en uppgift. Tex: kanske du kan köra in den ?
 
Sv: mager gammal häst

Får hon något kraft foder? Vad jag har förstått finns det numera flera senior foder för hästar.

Min 19 åringen får fri tillgång på hö (äter ungefär 8-9 kg om dagen) 1 kg hackad lucern och 1 kg havre, mineraler och betfor. Äter även av halmen i boxen. Promenadrids 5-6 gånger i veckan

Är just nu kanske liiiiiiiiiiite för tjock, men hon går på lösdrift så hon får väl vara det
 
Sv: mager gammal häst

Tänderna ska kollas, men hon äter ju varenda smula hon får... Hon är avmaskad.
Hon är en gammal fölmärr som gått med föl i säkert tio år, antagligen längre. Jag fick henne som sällskap för hennes föl överlevde inte två år i rad och sen blev hon inte dräktig igen. Hon är inkörd (startad som treåring tror jag) men jag har varken utrustning eller kunskap till att köra med henne. Hon har gått barfota säkert tio år. Ev har hon en gammal skada, men inget som jag fått fram nån information om. Tycker det är oschysst att sätta igång henne när hon är så gammal. Hon hade dessutom fång (tror vi) i somras. Så hon är helt enkelt pensionär, nog pigg och frisk men inte igång.

Jag funderar på lucernhack, det verkar ju bra. kan man strö det över höet man ger i hagen, då skulle dom ju ha att pilla med längre?
 
Sv: mager gammal häst

Hon äter sammanlagt 9 kg hö om dagen, får nåt extra kg när islänningen rids så hon har nåt att göra. Hon får också halm, som hon pillar med på natten. Borde jag ge ännu mera hö på natten? Men hon brukar lämna det om jag ger mer än 6 kg...
 
Sv: mager gammal häst

Gamla hästa som är fullt brukbara BÖR användas i arbete. Annars blir dom gamla i förtid. Hästar behöver och ska inte pensioneras bara för dom är gammal. ?

Jag håller inte med att de blir gamla i förtid. Så kan man inte säga att det alltid är!

Min gammelgubbe är fräsch, faktum är att han är nog fräschare idag än när jag fick honom som 17 åring efter att han hade arbetat i 11 år på ridskolan.

Han är idag 25 år, han rids endast spordiskt, någon tur i skogen numera när andan faller på, det är inte för att han inte orkar eller har problem med det, det är för att jag har en skadad rygg och inte klarar att fullt hålla igång honom.

Han har vare sig tappat form eller livsgnista av att vara gräsklippare, jag tror faktiskt att han trivs alldeles utmärkt med att få lata sig dagarna i ända, ta ett par ruscher i hagen, klättra runt i backarna i våra hagar eller bara ligga och sova lunch(mellan 12 och 13 VARJE sommardag)

Så jag vete 17 om jag tycker han är gammal i förtid, inte alls faktiskt.
Han är en irländsk D-ponny som är ganska grov i typen, har aldrig vart skadad, inte ens en galla på benen.

Man måste nog se till individen hur de är och hur de trivs med sin situation. Tror det är väldigt olika.

Om man tar TS häst som exempel, en 19 årig fd fölmärr som haft 10 föl vilket jag tror sliter ganska hårt på en hästkropp, jag tror inte det skulle vara bra att "sparka igång" en sådan bara sådär, självklart kan man ta promenader och sådana lugna saker, men att börja köra och arbeta en gamling som kanske inte haft vare sig sulky eller sadel på på väldigt MÅNGA år, det skulle jag nog inte våga.

Trivs den med sin vardag, ja, då är det ju bra.

Jag tror att en 19 årig fölmärr är betydligt äldre än en 19 årig ridhäst.
 
Sv: mager gammal häst

Jag tror inte att hon håller för det, och hon trivs bra att gå och strosa i hagen. Innan hon fick fångkänning brukade jag gå på promenader med henne men sen var hon så öm i fötterna ett tag. Men det var inte det tråden handlade om, utan jag ville veta om nåt man kan ge för att få upp hullet på henne!
 
Sv: mager gammal häst

Ja, just så tror jag också! :D Hon trivs med sitt pensionärsliv, det kan man tydligt se!
 
Sv: mager gammal häst

1 liter lusern är inte mkt... är en knapp kg det...

min gammling får så mkt lusern han vill ha, flera kg müsli och betfor.
 
Sv: mager gammal häst

Öka upp lucernen men ge det inne när bara hon äter.
Konstigt att hon äter halm men ratar höet?
 
Sv: mager gammal häst

I första hand skulle man givetvis öka på höet till henne och sen skulle jag även lägga till mer lusern. Men eftersom hon inte vill äta så mycket mer än dessa 6kg under natten så skule jag helt enkelt byta ut t ex hälften av det mot lika mycket lusern. (3kg hö 3kg lusern)
Då får fortfarande lika mycket i grovfodermängd. (eftersom lusern räknas till grovfoder också)
Näringsmässigt spelar det ingen roll om du köper hackat eller pellets utan köp det du tror hon äter helst... Uppblötta pellets är ju lättuggat och bra men går fortare att äta upp, hacket har hon att pilla med en längre stund. Men hon verkar ju ändå få sitt tuggbehov tillfredställt (eftersom hon ju inte vill äta mer än 6kg under natten) så kanske ändå pellets är bäst?

Men HUR lågt protein är det i höet? Är det riktigt lågt så räcker inte lusern... då mste man till kraftigare proteinfoder. Särskilt när det handlar om en gammal häst, de brukar kräva en högre proteinmängd.

Ta bort halmen om du vill att hon ska äta mer hö/lusern. (om hon str på halm är det en annan sak men får hon halm som extra tugg är det ju bara dumt - bättre att ge den mängden i hö istället)

Lusern är bra fångfoder så det behöver du inte bekymra dig för. (Dock finns det hästar som inte tål lusern av andra anledningar och det kan vara likväl fånghästar som helt friska hästar, men du borde ha märkt på henne redan i så fall eftersom hon ju får en del lusern)
OM du har tillgång till Kvarbyfoders lusern (ju längre söderut du bor desto större chans) så är det bra - det är både mycket mer protein per kg i det plus att det inte innehåller nån melass (vissa fånghästar KAN reagera på melassen i lusernet).

Man ska inte behöva vara försiktig när man ökar på lusern i foderstaten, det är som att tillsätta ett nytt höparti, men jag skulle för säkerhets skull till en fångis ta det lite lugnt iaf - t ex öka med 1kg i taget under en veckas tid. (öka med 1kg i veckan - dvs kommer du upp i 3kg på 2veckor eftersom hon redan nu är van vid nästan 1kg om dagen)

Att byta ut dessa 3kg hö mot 3kg lusern borde göra skillnad men hur mycket beror som sagt på HUR lågt proteinvärdet är i erat hö. Kan också hända att hon behöver utöver det lite mer foder ö h t (t ex 1kg kraftfoder också).
 
Sv: mager gammal häst

Fast du har ju inte ställt av din häst som det framgår av inlägget...alltså hålls den ju igång.
 
Sv: mager gammal häst

jag håller med dig. många hästar trivs alldeles utmärkt med att strosa omkring i hagen. det viktiga är att dom får daglig omvårdnad, och känner att dom inte är bortglömda!!

skulle inte sätta igång en 19år gammal fölmärr som båda haft fång och tidigare skador. det känns inte särskilt smart.

man kan göra andra saker med henne istället, tex gå promenader, tömköra lite lätt och lära henne nåt trick.
 
Sv: mager gammal häst

Fast du har ju inte ställt av din häst som det framgår av inlägget...alltså hålls den ju igång.

Njä, jag vet inte om man kan kalla honom igång faktiskt.

Sporadiskt för mig = ett par/tre skritturer i månaden, vintertid rids han inte alls, då vilar alla mina hästar helt pga av all snö och is.

Tycker du det är att vara igång?

Däremot har han en mycket god grundkondition från sin tid på ridskolan som han själv underhåller i hagen.
 
Sv: mager gammal häst

Tack för svaret!

Kollade proteinvärdet, 26,6 g/ kg ts var det. Normen är väl 70-90?

Jag ska börja med att öka på höet på natten, jag märker väl när det tar stopp! När jag ökade på höet till 6 kg lämnade hon lite, men nu äter hon nog upp allt. Halm har jag satt ibland, ifall dom har fått gå in tidigare så honhar nåt att stå och pilla med. Jag ska även öka på med lucernpellets. Tror hon får i sej det lättare. Kan man ändå strö över lite hackad lucern över höet? Det var en bra idé att göra till islänningen, som ju inte får så mycket hö...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mager gammal häst

Ja hon är världens mysigaste häst, hon skulle helst sitta i famnen i soffan tror jag! :p

Jag har faktiskt funderat på att tömköra lite med henne, för att öva mej själv. :rofl: Är ingen stjärna på det direkt... Promenader brukar vi ta ibland, eller iaf innan fångkänningen. Vi testar väl igen när snön är borta.
 
Sv: mager gammal häst

Jag har fått en annan uppfattning vad det gäller fånghäst.
Det är viktigt att de hålls igång när de är "friska" igen och att de får en väl uträknad foderstat. En fånghäst är alltid en fånghäst och det gäller att förebygga återfall. Det krävs mkt engangemang av ägaren.
Jag skulle tvärtom inte ställt av min häst att bara strosa i hagen.

Fastän inte tråden handlar om det så vill jag bara nämna att jag reagerade på det du skrev, att hon ömmar i hovarna när du gick med henne. Tror du inte hovarna ömmar i hagen?
Må hända att du tycker hon trivs med sitt pensionärsliv, men 19 år är inte jätte gammalt. Hon har flera år att ge dig mysiga ridturer i skog o mark!

Jag har 5l spann till lucernhack och en full sådan rymmer knappt 1/2 kg. Men det har flera andra nämnt här också, att 1 liter är alldeles för lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp